Forum

Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Paniekaanval.nl Forumindex :: Overig :: boekentips Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren

Auteur Bericht

mupke

BerichtGeplaatst: 29-07-2010 11:31    Onderwerp: boekentips Reageren met citaat

een topic voor iedereen die een goed boek heeft gelezen, al dan niet over paniek/angst, wat een aanrader is voor anderen.
Zelf ben ik net begonnen in het boek, Uit je hoofd in het leven, van Steven C. Hayes. Dit boek gaat over Mindfulness en de ACT (Acceptatie en Commitment Therapie). Stap voor stap word uitgelegd hoe je hiermee je paniek en angst kunt overwinnen en jezelf te bevrijden van negatief denken en zelfkritiek. Het is een zelfhulpboek met vele oefeningen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Bert

BerichtGeplaatst: 29-07-2010 11:57    Onderwerp: Reageren met citaat

Een leuk topic, ik doe mee.

Boeken over mindfulness:
Beter Nu - Rob Brandsma, een makkelijk geschreven boekje met tal van oefeningen
Mindfulness, in de maalstroom van je leven - Edel Maex, Een goede inleiding in mindfulness
Thuiskomen bij jezelf - John Kabat Zinn, vind dit een boekje voor op je nachtkastje, tekstfragmenten die je aan het denken zet
Waar je ook gaat, daar ben je - John Kabat Zinn, veel praktische tips om meditatie in je leven toe te passen
Mindfulness - Ger Schurink, wederom een makkelijk geschreven boekje over mindfulness

Boeken over angst:
De angst de baas - Frits Winter, ben dit boek nu aan het lezen, een boek met veel opdrachten en een heldere uitleg over angst
Leven met een paniekstoornis - Fred Sterk, behandelt oorzaken en behandelmethoden
Terug naar boven

melocoton

BerichtGeplaatst: 31-07-2010 22:09    Onderwerp: Reageren met citaat

Geweldig boek dat me heel goed geholpen heeft : Angstvrij, door Robert Leahy
Terug naar boven

melocoton

BerichtGeplaatst: 18-08-2010 22:51    Onderwerp: Reageren met citaat

Omdat dit topic verder niet groeit en ik een echte boekenwurm ben, voeg ik er nog wat romans aan toe die ik onlangs gelezen heb en waar angst- en paniekaanvallen in voorkomen.

- Mark Haddon, "A spot of bother". Dit gaat over een man die op een dag een vlekje op zijn huid ontdekt, ervan overtuigd raakt dat het kanker is (ondanks gerustsellingen door zijn dokter) en helemaal wegglijdt in paniekaanvallen en depressie. Ik heb het destijds niet uitgelezen omdat ik toen nog veel zwaardere paniek had en ik het te confronterend vond, maar eigenlijk is het echt een grappig en goed geschreven boek.

- Philip Roth, "Indignation". Dit gaat over een jongen van 19 die thuis wegloopt omdat zijn vader een soort van angststoornis ontwikkelt, en overal gevaar ziet voor zijn zoon. Door een samenloop van omstandigheden sterft de jongen op het einde. De vader besluit dat hij altijd gelijk had gehad en dat de wereld veel te gevaarlijk was voor zijn zoon, maar de moeder zegt "als jij nu niet zo bang van alles was geweest, was hij gewoon thuis gebleven en leefde hij nu nog". Het boek gaat er eigenlijk over dat er inderdaad vanalles kan misgaan en de kleinste misstap kan je duur te staan komen, maar eigenlijk weet je op voorhand nooit welke dat is. Opbeurend he Smile.

Tot daar de boekenrubriek van deze week Smile
Terug naar boven

melocoton

BerichtGeplaatst: 21-08-2010 12:31    Onderwerp: Reageren met citaat

Siri Hustvedt, "The shaking woman"
Siri Hustvedt is een geweldige schrijfster, en nu heeft ze een non-fictieboek uit, waarin ze psychische aandoeningen onderzoekt. Ze is zelf na het overlijden van haar vader een paar keer getroffen door onverklaarbare aanvallen van beven en stuipen, en ze gaat op zoek naar verklaringen die doorheen de geschiedenis aan dat soort vreemde psychosomatische verschijnselen werden gegeven. Paniekaanvallen komen ruim aan bod!

Als ik het zo lees, denk ik dat wij in de 19e eeuw allemaal gediagnosticeerd zouden zijn met "hysteria", een soort angst/zenuwinzinking, die vooral bij vrouwen voorkwam. De verklaring in die tijd was dat die vrouwen meestal ongetrouwd of weduwe waren en daardoor niet in aan hun trekken kwamen. De frustratie kwam er dan uit via hysterische aanvallen. Nu denkt men dat, als het al een typisch 19e-eeuws fenomeen was, het vooral te maken had met het feit dat vrouwen toen amper buiten kwamen, geen beroep hadden, hun kinderen niet zelf opvoedden... en daardoor geen doel in hun leven hadden en veel te veel energie.

Heel leuk boek!
Terug naar boven

brendab55

BerichtGeplaatst: 21-08-2010 14:35    Onderwerp: Reageren met citaat

het boekje: Ik wordt ineens zo raar.

een ontzettend leerzaam boek over hyperventilatie. echt alles over hyperventilatie staat er in.

P. Aniek

BerichtGeplaatst: 21-08-2010 22:16    Onderwerp: Reageren met citaat

brendab55 schreef:

een ontzettend leerzaam boek over hyperventilatie. echt alles over hyperventilatie staat er in.

Ik ben het nu weer aan het lezen Very Happy
Terug naar boven

stealex

BerichtGeplaatst: 22-08-2010 13:54    Onderwerp: Reageren met citaat

brendab55 schreef:

He is dat een geel boekje met rode of blauwe letters?? die heb ik vroeger gehad bij me eerste pA periode, echt een goed boekje...

P. Aniek

BerichtGeplaatst: 22-08-2010 15:38    Onderwerp: Reageren met citaat

Geel met blauwe letters...op de kaft dan Wink
Terug naar boven

tania 67

BerichtGeplaatst: 22-08-2010 19:33    Onderwerp: Reageren met citaat

hallo
ik ben nu het boek hoorns van joe hill aan het lezen ,hij is de zoon van stephen king
heeft wel niets te maken met paniek of angst stoornissen maar ik wou het maar even vermelden
het gaat over een man die het jaar daarvoor zijn vriendin verloor ,ze werdt vermoord en iedereen denkt dat hij het heeft gedaan ook al hebben ze geen bewijzen
op een morgen wordt hij wakker met hoorns op zijn hoofd en iedereen die met hem in aanraking komt vertelt zijn diepe duistere geheimen aan hem ,die hoorns lokken dat uit en zo komt hij ook te weten wie de echte moordenaar is van zijn vriendin
ik ben een enorme fan van zijn vader stephen king(heb al zijn boeken) maar joe hill schrijft ook fantastisch en als je een fan van stephen bent raad ik je dit boek zeker aan ,het is wat indezelfde stijl geschrevenhet schrijverstalent zal daar wel in de familie zitten
groetjes tania
Terug naar boven

Berichten van afgelopen:   

Paniekaanval.nl Forumindex :: Overig :: boekentips Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
Pagina 1 van 1

Ga naar: