Forum

Personen met paniekaanvallen hebben hier de mogelijkheid ervaringen met elkaar uit te wisselen.

Moderators: Leon, Leap

Door Zonnig
#35221
Hallo allemaal,

Ik ga jullie iets vreemds vertellen, maar ik hoop toch dat ik wat steun kan krijgen en niet voor gek wordt verklaard.

Ik was altijd veel mijn handen; een soort handenwastick waar ik niet zo heel veel last van had.
Toch vind ik het vervelend, maar ja; verder functioneer ik hierdoor prima en escaleeerde het niet.

Nu ben ik circa 4 weken geleden begonnen met Lexapro en ineens lijkt het helemaal door te slaan.

Ik ben de hele tijd mijn handen aan het wassen. Alsof ik ineens aan het doordraaien ben. Soort hyper zijn. Ook heb ik flagen dat ik mij kort niks meer weet te herinneren. Korte blackouts.

Mijn psychiater zegt dat ze er nog nooit van heeft gehoord dat het doorslaan van mijn dwangklachten door de antidepressiva komt, maar ja; een psychiater is ook niet heilig.

Waar ik bang voor ben, is dat ik in mijn ONDERBEWUSTZIJN per ongeluk iets vies van mijn lichaam heb aangeraakt, zoals bijvoorbeeld snot etc. Ook dat er van alles op de deurknoppen zit, bijvoorbeeld dat je de deurknop hebt aangeraakt na het naar het toilet gaan.

Dus die onzekerheid zorgt voor paniek / angst.

Verder heb ik sinds 2 weken de absoluut idiote gewoonte om mijn mond + tong schoon te maken tijdens of na het douchen. Dit uit angst dat er tijdens het douchen door het water wat snot in mijn mond komt. Van die gedachte alleen al raak ik in paniek. Vandaar.
Ook ben ik continu bang dat er iets uit mijn neus valt en bijvoorbeeld ergens terechtkomt of in mijn eten.

Ik moet weer wat rust krijgen in mijn hoofd. Mijn psychiater zei vorige week dat ze er niet te diep op in wil gaan, aangezien mijn klachten steeds verschuiven. Dat laatste is ook het geval, maar toch bovenstaande is zeer hinderlijk.

Wie heeft wat nuchter advies / tips ? Of gedachten die mij zouden kunnen helpen ?
Door tania 67
#35229
hallo
dit klinkt een beetje als smetvrees
ikzelf heb hier geen ervaring mee,maar paniek,straatvrees,dwanggedachtens,smetvrees het heeft allemaal met elkaar te maken
de ene krijgt straatvrees ,de andere smetvrees
mijn straatvrees werdt wel erger toen ik pas begonnen was met ad,dus ik veronderstel dat dit met smetvrees ook zo wel kan zijn
en ook dwanggedachten kunnen erger worden met de opbouw van ad
zoek afleiding dit is nog steeds de beste manier,zo weinig mogelijk aan proberen te denken als dat mogelijk is
veel succes groetjes tania
Door mupke
#35232
ik ben het met tania eens! Heb hetzelf nu ook sinds ik begonnen met ad zijn mijn gedachtes en angst met vlagen honderd keer erger als ervoor maar hier moet je doorheen. accepteer dat het momenteel zo is.
Door Zonnig
#35238
Hoi dames,

Gelukkig : er is dus nog hoop :)

Nou echte smetvrees heb ik nog niet, alleen qua handenwassen etc. begint het er wel op te lijken.

Morgen wil ik wel wat vragen gaan stellen aan mijn psychiater. Ik wil weer terug naar hoe het 4 weken geleden was.

Ook heb ik morgen rijles, dus ik hoop dat ik voldoende afleiding heb.

Herkennen jullie het ook wel, dat je je met je klachten ook heel eenzaam kunt voelen ?

Zowieso heb ik een opvoeding gehad met zeer veel grensoverschrijding, agressie en manipulatie. Ik ben hierdoor ( omdat ik mij al 36 jaar erg slecht voel ) in therapie gegaan en heb het contact verbroken met mijn familie. Ik val van de ene in de andere klacht. Net alsof ik aan het afkicken ben m.b.t. opvoeding.

Nou als jullie ook meer paniek-/angstklachten hebben gehad bij aanvang van antidepressiva en ik ook, dan klopt het dus wel. Eerst maar wat duidelijkheid vragen aan mijn psychiater, maar ja zoals ik al zei: zij weten ook niet alles. Een week ervoor zei ze dat het wel kon kloppen en nu zei ze van niet. Misschien bedoelt ze wel wat anders.
Door Zonnig
#35927
Nou ik heb besloten om te stoppen met antidepressiva. De extreme paniekklachten komen hier wel vandaan.

Ik ben nu 6 weken bezig en nog steeds een hel.

Gelukkig nu afbouwen, dus ik hoop dat ik me snel beter voel.
Door san74
#35956
Goede beslissing ,bij mij ging het 2,5 geleden met de lexapro precies zo, maar zoals ik je al een keer schreef, ging het tijdens het minderen steeds beter en op de 5 mg super, wie weet gebeurt dat bij jou ook. Is het de bedoeling om over te stappen op een ander middel?

iig heel veel succes en houd moed!

groetjes sandra.
Door Zonnig
#35965
Hoi Sandra,

Prettig om te horen dat ik niet de enige ben !

Lijkt net alsof ik hyper ben ( geestelijk dan ).

Afbouw vind ik wel langszaam gaan, maar ja a.s. maandag maar bellen met mijn psychiater.

Zelfs eten koken, thee zatten, kattenbak verschonen, toilet schoonmaken, alles is ineens extreem beangstigend. Echt een zware hel. Moet nu dus weer een aantal weken wachten totdat het is afgebouwd. Echt balen !!!!

Ik wil wel weer antidepressiva, maar de eerste maand niet. Ben er flauw van. Het douchen gaat nu wel beter, gelukkig maar.

Als ik antidepressiva neem, dan neem ik een middel dat op een andere wijze werkt dan Lexapro ( op andere gebieden zeg maar ). Lijkt net alsof ik ineens gestoord aan het worden ben.
Paniekaanvallen en CBD Olie