Forum

Heb je een oppepertje nodig, lees dan deze berichten!

Moderators: Leon, Leap

Door dark1993
#34320
hallo iedereen, de laatste tijd gaat het echt weer moeilijk.
heb gemerkt dat je redelijk veel moet presenteren op mijn opleiding en ik KAN dat echt niet :( als ik er al aan denk krijg ik het moeilijk.
Ik weet gewoon echt niet wat ik moet doen, ik heb het er wel met de desbetreffende leraren over gehad, maar het komt er uiteindelijk op neer dat ik het toch moet doen en ik zit er echt heel erg mee, er gaat geen dag voor bij dat ik niet aan die presentaties denk.

Heb het de laatste tijd dus echt weer moeilijk en als ik een voorleesbeurt krijg zit ik al helemaal te trillen en het lijkt of mijn stem op slot gaat, dus kan iemand me alsjeblieft goeie tips geven, want ik weet het gewoon echt even niet meer :(

(wel positieve dingen)
ik kan weer gewoon in de klas zitten, ik houd het meestal goed uit, en in de bus valt het ook reuze mee)
maar zodra ik een beurt krijg in de klas, is het net of ik niet genoeg adem heb om zulke dingen allemaal op te lezen... en ik ben bang dat als ik straks voor de klas sta, het helemaal mis gaat :(
Door Rianna
#34322
Ja, dat gevoel dat je stem op slot gaat ken ik wel, daar heb ik vroeger ook veel last van gehad. Ik had er ook vaak kokhalsneigingen bij. Bij mij is het vanzelf overgegaan, en ik heb nu totaal geen last meer van spreken in het openbaar.

Hopelijk gebeurt dat bij jou ook, en anders doet een kalmeringstabletje wonderen.

Succes!

Rianna
Door dark1993
#34324
Ik neem niet snel medicatie of dergelijke, ik wil het echt zelf aangaan, vroeger kon ik immers ook presenteren (natuurlijk wel met de normale zenuwen) maar deze zijn gewoon niet normaal, en ik ga zo echt niet meer met plezier naar school :(
Door IvoS
#34328
Hoi Dark,

Presenteren is ook erg spannend. Ik heb daar slapeloze nachten van gehad. Het gewoon doen helpt wel uiteindelijk omdat de spanning steeds minder wordt hoe vaker je het doet. Das dan wel weer een lichtpuntje. Word steeds makkelijker. Een ander iets dat ik heb laten varen is het perfect willen doen en mijn tekst tot in de den treure repetereren. Ik maak nu nog alleen een paar mooie sheets en de rest lul ik er tijdens de presentatie wel omheen. Als ik erg gespannen of zenuwachting ben vertel ik dat aan de groep voordat ik start met de presentatie. Mensen herkennen en begrijpen dat. En het lucht mij op omdat ik de spanning dan meteen kan laten gaan. Vervolgens concentreerd ik me op de sheets die ik wil laten zien en dan roep ik wat dingen die in me opkomen. Ik let vervolgens op reacties van de groep en ga daar dan eventueel op in. Hoe dan ook ik leg de focus naar wat buiten mij gebeurt en niet met mij en mijn gedachten. Zo houd ik ook contact met de mensen om me heen en ontspant ik dan vanzelf.

Groeten,
Ivo
Gebruikersavatar
Door P. Aniek
#34337
:roll:
Laatst gewijzigd door P. Aniek op 17 mei 2012, 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door ImmortalBeloved
#34354
Wat hiervoor al gezegt word, des te vaker je het doet des te makkelijker het zal gaan worden. Maarjah de 1e keren... dat is denk ik ff een nachtmerrie waar je doorheen moet. Zorg gewoon dat je de stof perfect kent en concentreer je daar compleet op. Niet steeds nual aan de presentaties denken, dat maakt het erger. Mn moeder zegt altijd: Men lijdt het meest van het leed dat men vreest Dus niet denken maar gewoon doen *ja i know, makkelijk praten* Maar je gaat er gewoon komen. & dan zal je enorm trots op jezelf zijn!!
Door dark1993
#34471
Nouja, het is zo makkelijk gezegd.. ik vind het erg moeilijk en ik ga er al half rillend heen zowat.. dus het zal geen gemakkelijke opgave worden en ik zie er erg tegenop
Door Bert
#34472
Hoi Dark,

Ik heb jaren presentaties moeten geven, fora voorgezeten en iedere keer weer had ik een spanning over me. Door die spanning presteerde ik beter, dus je kunt ook je spanning omzetten in iets positiefs.
Natuurlijk is het niet makkelijk en je mag er best tegenop zien, maar als je er staat, dan sta je er ook!!
Kop op!!
Door Rianna
#34473
Ik weet niet of het mogelijk is, maar je zou misschien ook kunnen beginnen met te zeggen dat je een paniekstoornis hebt en spreken heel erg eng vindt. De meeste mensen hebben daar dan wel begrip voor. Dat heb ik op de middelbare school eens gedaan met een spreekbeurt.
Door sunny1
#34474
Hallo Dark,

Herkenbaar, ik heb hier ook veel last van gehad. Zelfs zo erg dat ik weken voordat ik een presentatie moest houden er al niet van kon slapen. Nu vind ik het nog steeds wel eng, maar is het meer een gezonde spanning.

Wat vind je er precies zo eng aan?

Misschien kun je je presentatie eerst oefenen door deze te geven aan mensen die je vertrouwd. Bijvoorbeeld je ouders. Ook steekwoorden op papier zetten kan een goede steun zijn.
Ik vind het ook altijd fijn om ergens achter te staan tijdens een presentatie, voor een beetje 'houvast', bijvoorbeeld een hoge tafel of lessenaar.
Neem een goede houding aan, stevig met je voeten op de grond, je benen iets uit elkaar.
Vind je het eng om oogcontact te maken, neem dan een aantal vaste punten waar je naartoe kijkt achter het publiek, op de muur.

Verder is het een kwestie van DOEN, hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het gaat.

Succes!
Door dark1993
#34518
Wat ik er precies eng aan vind
*heb nu een jaar geen presentatie gehad en die drempel is erg hoog geworden, ik maakte me vorig jaar al zorgen van.. stel je voor dat ik volgend jaar presentatie heb enzo.. ik ben bang dat als ik voor de klas sta.. niet even rustig adem kan halen maar dat ik opgevemoment echt met zo'n stem praat alsof hij op slot zit...

en dat ik gewoon een paniekaanval op zich voor de klas krijg :(
Door Bert
#34525
Misschien een presentatie houden over paniekstoornis??
Gebruikersavatar
Door P. Aniek
#34530
Bert schreef:Misschien een presentatie houden over paniekstoornis??
Dat is een goeie!!!
Door dark1993
#34581
kan niet, de presentatie moet over een bepaald onderwerp gaan: onderwerp doet er even niet toe, maar het presenteren op zich vind ik echt heel eng.. en ik ben echt bang dat het totaal gaat mislukken als ik er eenmaal aan ben begonnen
Gebruikersavatar
Door P. Aniek
#34588
:roll:
Laatst gewijzigd door P. Aniek op 24 jun 2012, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Paniekaanvallen en CBD Olie