Forum

Personen met paniekaanvallen hebben hier de mogelijkheid ervaringen met elkaar uit te wisselen.

Moderators: Leon, Leap

#61103
Ik heb me al een tijd druk gemaakt om het benauwde/drukkende gevoel rond mijn hart. Ik ben er met de tijd minder bang voor geworden en neem deze klachten mijn angststoornis kwalijk. In het begin dacht ik dat er echt iets mis was met mijn hart. Maar nu is het zo dat ik heel af en toe en plotseling een gerommel bij mijn hart voel. Alsof je maag zit te knorren , maar dan echt bij het hart. Omdat dit nieuw voor me is en de dokter het ook niet kan plaatsen is dit wel weer iets waar ik me druk om maak. Heeft iemand ook wel eens gerommel rond of voor mijn gevoel zelfs in het hart gehad wat een aantal seconden blijft rommelen?
Door Nwd89
#61104
Bedoel je misschien hartoverslagen?
Daar heb ik best vaak last van,
Door Pim
#61110
Hoi,
Ik heb dat ook wel eens, heb aan mijn collega's gevraagd wat dat kan zijn (werk bij fysiotherpie praktijk). Het schijnen de zenuwen te zijn rond je middenrif die dan zeg maar fibreren en die trekken omhoog dus lijkt het net of het je hart is. Niets om zorgen over te maken. Ik moet dan ook vaak een paar boeren laten (sorry).
Groetjes,
Diana
Door kanjerin1980
#61161
ja ik ken dat wel ik omschrijf het als luchtbellen die ontpoppen zeg maar een vreemd eng gevoel is het...
ik ben ook altijd bang dat het me hart is ...
er lijkt wel op rammelen zeg maar het gevoel is moeilijk te omschrijven
gr jill
Door Anne73
#61342
Heel herkenbaar en voelt inderdaad angstig,alsof het je hart is, maar je voelt het in je slokdarm. Ik vergelijk het altijd met een zenuwtrekje wat je ook weleens hebt aan een vinger of bij je oog. Ken je dat? En dat heb je dan in je slokdarm, wat dus, zo lees ik hier, vanuit je middenrif blijkt te komen. Weer wat geleerd en dus om me minder druk om te maken :)
Door RVV
#62245
Hallo Dontpanic,

Gisteren ben ik naar de eerste hulp van het ziekenhuis gegaan en herken heel goed wat jij omschrijft. Het is een naar onbeschrijflijk gevoel wat weer moeilijk bij een arts uit te leggen is.

Ik ben nu 38 jaar en al zo'n 20 jaar ben ik bekend met hartoverslagen en heel soms een roffel dat je hart zeg maar even ratelt en uit de pas gaat. Heel erg schrikken, maar gelukkig duurt het maar een paar seconden en dan zit de schrik er natuurlijk nog wel in of het niet weer gaat gebeuren.

Wat jij omschrijft is net weer iets anders en dit gebeurde mij gisteren en zelfs een stuk of 10 keer in 5-10 minuten. Ik werd zo onzeker dat ik naar de eerste hulp wilde. Zondagochtend werd ik wakker en ging even naar het toilet, daarna weer mijn bed ingedoken en na 2-3 minuten voelde ik een soort van spanningsbubbel/golf, voor mijn gevoel bij mijn maag-middenrif-hart Het duurde een paar seconden en ik schrok op, al zwetend. Ik probeerde rustig adem te halen en ik liet een paar flinke boeren en toen ging het wel weer. Daarna toch nog even kort doorgeslapen.

Later die dag in de middag, zat ik op de bank, nam mijn 2e kop koffie van de dag (milde koffie en nooit meer dan 2 per dag) en ik had even een discussie (stress?) met mijn partner en ineens kreeg ik weer zo'n gevoelsmatige plop, een soort schokje en redelijk snel weer en daarna dus meerdere keren in een kort tijdsbestek. Ik had overigens geen pijn, geen benauwdheid of pijn op de borst. Toch wel zo ongerust en ik ging naar de Huisartsenpost. Het was druk, maar ik kreeg voorrang. De arts luisterde naar mijn verhaal, heeft een paar minuten naar mijn hart geluisterd en dat klonk allemaal goed behalve dan dat ze wel lucht hoorde in die regio. Ze heeft ook even flink zitten duwen en porren op verschillende plekken, maar niets deed pijn of wat dan ook. Naar huis gegaan met een medicijn tegen die lucht om te kijken of dit goed uitpakt en morgen ga ik naar mijn huisarts om hier verder over te praten.

Die bubbel, plop met gevoelsmatig een schok alsof er een zenuw wordt bekneld of dat ik even onder stroom sta, die wil ik nu na jaren weleens laten onderzoeken en ook de hartoverslagen. Het is tot nu toe altijd weggewuifd door doktoren, maar nu sta ik dat niet meer toe. Soms heb je er een tijdje geen last van en soms is het er ineens. Ermee leren kan best maar dan moet wel het een en ander eerst uitgesloten worden. Is het niet het hart, dan kun je als het gebeurt, wellicht beter ermee omgaan.

Hopelijk heb je iets aan mijn verhaal en als er iets nieuws te melden valt, dan hoor je het van mij. De opmerking van Pim van zijn collega's in de Fysio praktijk vind ik niet zo'n gekke verklaring en hopelijk is dit het en niet meer...
Door RVV
#62336
Na mijn bovenstaande verhaal heb ik direct binnen de huisartsenpraktijk een andere arts gezocht en met succes. Hij heeft mijn verhaal aangehoord en morgen laat ik een ECG maken. Komt daar niets uit, dan kan ik een maand (indien nodig) een kastje meekrijgen. Wanneer de klacht zich ineens weer manifesteert, kan ik op een knopje drukken en begint hij te registeren, inclusief een halve minuut voordat ik druk. Zo gaan we het zeker een keer vangen zij hij en er viel een grote last van mijn schouders!

Niet dat ik nu sta te juichen om die ECG morgen, maar na jaren sla ik een weg in waarin ik waarschijnlijk meer duidelijkheid ga krijgen en er hopelijk iets aan kan doen of minder schrikken.
Door Pim
#62341
Fijn dat je dat geregeld hebt.
Hou je ons op de hoogte, ben wel nieuwschierig of hier iets uitkomt.
Groetjes,
Diana
Door RVV
#62353
Vandaag de ECG laten maken en bloeddruk laten meten. 118-84, daar tekende de assistente voor zei ze. En op het eerste oog zag het hartfilmpje er goed uit. Over 3 dagen moet ik terug komen om met mijn huisarts de ECG te bespreken, die kan hij zelf lezen. Nu al het eerste overwonnen en zo voelt het ook echt. Ik hou jullie op de hoogte.
Door RVV
#62509
Ik zou nog even terugkomen op de uitslag die ik een paar dagen geleden heb gehad. Mijn huisarts die ECG's kan lezen vond het een mooi rustig hartfilmpje en 'medisch' gezien vind hij het niet nodig om mij verder te laten onderzoeken omdat alles inclusief bloeddruk er heel goed uit ziet.

Medisch gezien dus...want ik weet natuurlijk nog steeds niet wat het precies is en dat begrijpt hij. Ik wil het al na al die jaren los kunnen laten en als het zich weer manifesteert (vanochtend nog een keer), dat ik dan weet wat het is en dat ik mij er wellicht niet druk over hoef te maken. Ook die hartoverslag wil ik nou wel eens vangen om te kijken of dit bij mij kwaad kan.

Op korte termijn wordt ik gebeld door de assistente als er een kastje vrijkomt die ik 2-4 weken bij me mag houden. Krijg ik weer zo'n rare electrisch geladen bubbel in de maag-middenrif-hart streek, dan druk ik op een knop en begint hij met opnemen, inclusief 30 seconden ervoor. Dan dien ik een nummer te bellen en wordt dit nare en enge gevoel onderzocht. Zo ga ik het hoe dan ook vangen!

Als alles onschuldig blijkt te zijn is de volgende stap weer na vele jaren (toch wel angst) te gaan sporten onder begeleiding van een sportarts. Het lijkt er voor nu op dat het voornamelijk angst, houding (zit veel achter een laptop), te weinig beweging en stress is. Mijn arts vertelde dat zijn opa tientallen jaren dagelijks vele overslagen had en uiteindelijk 96 is geworden en dat het in veel gevallen geen kwaad kan.

Hopelijk hebben jullie iets aan mijn verhaal. Het is soms makkelijker gezegd dab gedaan, maar het traject wat ik nu zelf heb gestart, voelt erg goed en kan ik iedereen aanraden die zichzelf in mijn klachten herkend.
Door Broddelwerk
#62638
Gm,

Ik ervaar nu ongeveer een jaar dezelfde klachten als Dontpanic & RVV. Borreld gevoel in de hartstreek. Ik vaak het gevoel dat er 'lucht' onder mijn hart onstaat. Regelmatig voelt het ook alsof er iemand een kopje warm water omschud in mijn borststreek. Extreem beangstigend.

Na een jaar door de medische molen te zijn gehaald met nul resulaat kom ik via google op dit forum.

Mijn vraag:

Ik kan de 'borrelingen' / 'verkrampingen' min of meer zelf oproepen. Door bijvoorbeeld met mijn linkerhand iets bij mijn rechterheup vast te pakken (tafel bijv) en daaraan te trekken.

Verder heb ik tijdens periodes van veel last ook altijd een ernorm stijf gevoel tussen de schouderbladen. Als ik dan op de deze pijnlijke plek ga liggen worden de klachten erger.

Ik kan onmogelijk op mijn linkerzij liggen. Rechterzij is ook lastig. Ik heb het gevoel dat ik iets 'afsluit' en dat kan heftig pijn scheuten en schrikreacties veroorzaken.

Ik merk verder dat ik moeilijk kan steunen op mijn linkerarm. Licht en ongemerkt steunen op mijn linker elleboog tijdens het bellen veroorzaakt meer last.

Herkent een van jullie (of iemand anders) bovenstaande klachten?

Mvg,

Robert
Door Pim
#62642
Ik herken helaas weinig, sorry maar welke pijn voel je dan als je op je linkerzijde ligt?
Groetjes,
Diana
#68713
RVV schreef: 03 apr 2014, 12:37 Ik zou nog even terugkomen op de uitslag die ik een paar dagen geleden heb gehad. Mijn huisarts die ECG's kan lezen vond het een mooi rustig hartfilmpje en 'medisch' gezien vind hij het niet nodig om mij verder te laten onderzoeken omdat alles inclusief bloeddruk er heel goed uit ziet.

Medisch gezien dus...want ik weet natuurlijk nog steeds niet wat het precies is en dat begrijpt hij. Ik wil het al na al die jaren los kunnen laten en als het zich weer manifesteert (vanochtend nog een keer), dat ik dan weet wat het is en dat ik mij er wellicht niet druk over hoef te maken. Ook die hartoverslag wil ik nou wel eens vangen om te kijken of dit bij mij kwaad kan.

Op korte termijn wordt ik gebeld door de assistente als er een kastje vrijkomt die ik 2-4 weken bij me mag houden. Krijg ik weer zo'n rare electrisch geladen bubbel in de maag-middenrif-hart streek, dan druk ik op een knop en begint hij met opnemen, inclusief 30 seconden ervoor. Dan dien ik een nummer te bellen en wordt dit nare en enge gevoel onderzocht. Zo ga ik het hoe dan ook vangen!

Als alles onschuldig blijkt te zijn is de volgende stap weer na vele jaren (toch wel angst) te gaan sporten onder begeleiding van een sportarts. Het lijkt er voor nu op dat het voornamelijk angst, houding (zit veel achter een laptop), te weinig beweging en stress is. Mijn arts vertelde dat zijn opa tientallen jaren dagelijks vele overslagen had en uiteindelijk 96 is geworden en dat het in veel gevallen geen kwaad kan.

Hopelijk hebben jullie iets aan mijn verhaal. Het is soms makkelijker gezegd dab gedaan, maar het traject wat ik nu zelf heb gestart, voelt erg goed en kan ik iedereen aanraden die zichzelf in mijn klachten herkend.
#68714
Goedemorgen,

Dit item is al 6 jaar oud en waarschijnlijk reageert niemand meer maar herken me enorm in het verhaal van RVV. Ben erg benieuwd of er nog een echte verklaring voor de klachten is gekomen?? Heb ook vaak dat plopgevoel rond het hart wat daarna volgt met paniek. Word er zo bang van? Hoop enorm op een reactie.

groetjes Eef
Paniekaanvallen en CBD Olie