Forum

Personen met paniekaanvallen hebben hier de mogelijkheid ervaringen met elkaar uit te wisselen.

Moderators: Leon, Leap

Door clarity
#35847
Dag medepaniekers,

Vannacht een raar fenomeen gehad. Na een uurtje of twee slaap werd ik ineens wakker. Ik voelde me niet lekker, had het heel warm en ik had hartkloppingen. En dan niet hartkloppingen die na drie keer ademen weer kalmeren, maar mijn hart was gewoon op hol geslagen. Dat duurde een aantal minuten en nam toen pas weer af. Ik heb zulke hartkloppingen wel eerder gehad, jaren geleden, maar dan als onderdeel van een paniekaanval. Dan raakte ik éérst in paniek en daarna volgden de hartkloppingen (en die duurden zelfs wel eens uren). Nu werd ik er ineens mee wakker, zonder dat ik paniekerig was. Het is net alsof je je eigenlijk heel rustig voelt, maar toch je hart een marathon loopt en daar niet mee wil stoppen.

Hebben meer mensen zoiets gehad? Dus zonder hyperventileren een enorme hartslag en dan ook plots midden in de nacht. Wil nogmaals benadrukken dat ik het niet heb over wakker worden met een verhoogde hartslag, dat gebeurt me regelmatig, en dat kalmeert altijd snel.

C.
Door Liin
#35850
ja ja ja ja!!! eindelijk!
Ik heb hier al zo vaak over gepost maar niemand leek echt precies hetzelfde te hebben als ik.. maar jij dus wel!
Dit heb ik soms ook! er zit vaak ene hele lange periode tussen dit soort aanvallen maar ik heb ze tot nu toe al een keer of 10 gehad in de 9 maanden dat ik met paniekaanvallen zit.

Bij mij gebeurd het ook wanneer ik al een paar uur in slaap ben. Ik word dan ineens half wakker, het is een paar seconden stil, en dan ineens... slaat mijn hart op tilt.
Ik heb aan paar maanden terug een ecg laten maken maar mijn hart blijkt helemaal goed te zijn. Heel raar.

Ik voel me ook altijd heel 'strak'wanneer ik dit meemaak. Het is net alsof ik 200 kilo weeg en ik kan me niet lekker bewegen. Moet daarna ook altijd heel erg plassen en sta te trillen op mijn benen.
Ik heb zelf ook het idee dat ik niet hyperventileer op zulke momenten. Ik ben wel een beetje angstig, omdat ik het een heel eng gevoel vind, maar het is niet dezelfde angst die ik heb wanneer ik een paniekaanval heb.

heb ook geen idee wat dit soort aanvallen in gang zet. Ik heb gezocht naar patronen en dingen die ik op deze dagen anders doe, maar ik heb gewoon geen idee..

XX Lin
Door Liin
#36628
hey Clarity,

Hoe gaat het ondertussen met je? ben jij toevallig nog naar de dokter geweest voor deze klachten of weet je er ondertussen meer van?
ik had gisterenavond weer zo'n fijne avond en voel me vandaag dus helemaal brak... ik merk wel dat het bij mij ontstaat wanneer ik die dag heel veel stress en spanning heb gehad ( of aanvallen).... ik vind het heel rot en ook niet fijn....
dus.. weet jij er ondertussen meer van?

Lin
Door jeroen72
#36636
ook ik ken dat, je slaapt heerlijk en wordt zonder reden wakker, ik meestal rond 4 uur, en dan ineens begint het ,slaat je hart ofdat je een mahraton aant lopen bent daarna ook veel plassen en trillen op je benen en een onwerkelijk gevoel hebben.
ben er mee naar de dokter geweest maar die kon niks vinden en het was allemaal goed.

een paar weken terug had ik het weer maar dit was anders, had nu echt ritmesoornisen (fladderend hart)
dus van 180 naar 80 en weer terug naar 180, nou moet ik er wel bij vermelden dat ik databetablockers slik!
maar ik had dat w-end net ff een paar dagen verzuimd met men medicatie en dat mocht ik dus niet!! ineens stoppen!
dus dat was de oorzaak,volgens de arts, maar gevaarlijk was het niet zij hij met nadruk nog tegen me!!
en de problemen waren idd na een uur weg na het slikken van men medicatie.

ik moet wel vermelden dat hartkloppingen meestal met bewuste of onbewuste stress samen gaan, en komen heel vaak in een rust periode opzetten.
voor de rest is het voor mij nog steeds een raadsel waarom je dit overkomt maar het is angstig idd.
Door Liin
#36745
dankjewel voor je reactie Jeroen....
jeezus.. lijkt me heel eng wat je verteld over die hartoverslagen.. ik hoop dat het nu gaat gaat met je medicatie en dat je er niet vaker last van hebt. Dat is wel schrikken!

Ik heb even een baaldag. Gisterenavond kreeg ik weer ineens zo'n aanval. Mezelf in mijn slaap ineens heel gespannen voelen, dan wakker worden terwijl mijn hart echt supersnel klopt... en maar zweten en het ijskoud hebben. En hardop tegen mezelf zeggen dat het wel wegtrekt.. pff
Ik word er zo verschrikkelijk ziek van.. ik snap gewoon NIET waarom die aanvallen 's nachts ontstaan.
En ik ben er ook nog steeds ontzettend bang voor, ondanks dat er een ecg is gemaakt.
Want hoe weet ik zeker dat het hyperventilatie/een paniekaanval is? Straks is het zo'n enge hartritmestoornis waarvoor ik eigenlijk medicatie zou moeten slikken.
Ik ben gewoon bang om te gaan slapen...

XX lin
Door Rose
#36751
Hoi Linn,

ik herken mezelf in je verhaal.
In het begin ben k ook heel vaak op die manier wakker geworden met hartkloppingen etc..
sinds ik in therapie ben en ook ademhalingtherapie heb (gehad) merk ik dat ik rustiger ga slapen; mijn ademhaling is rustiger dus ik word eigenlijk bijna niet meer wakker snachts.

Die hartkloppingen en die angst die erbij hoort komen doordat je ademhaling te snel is.. daardoor val je niet diep (genoeg) in slaap en ben je constant aan het hyperventileren.
Je hebt een ECG gehad dus je hoeft niet bang te zijn voor hartritme stoornis.

Probeer wat te ontspannen voordat je gaat slapen en probeer te vertrouwen op de uitslag van ECG.

Succes!
Door jeroen72
#36760
hey linn
nou het gaat super met me hoor!!
en die medicatie was me voorgeschreven omdat ik een jaar terug last had van hyperventilatie en paniekaanvallen waardoor ik hardkloppingen kreeg (oorzaak stress!) en dat met een iets te hoge bloeddruk vond de dokter het verstandig om aan de betablockers,50 mg,te gaan.
dat was dus veel te zwaar voor me dus ben al gauw overgestapt op 25 mg.
ben nu langzaam aant afbouwen en zit nu op 20 mg en moet zeggen voel me erg goed de laatste tijd.
ik snap heel goed dat je bang bent om te gaan slapen :( maar onthou heel goed als je met die gedachten naar bed gaat roep je het ook vaak op!!
een oplossing is ga lekker sporten,fietsen,wandelen en zorg voor voldoende afleiding.
drink ook geen koffie voor je naar bed gaat!

xx jeroen
Door Cobor
#39142
Liin schreef:ja ja ja ja!!! eindelijk!
Ik heb hier al zo vaak over gepost maar niemand leek echt precies hetzelfde te hebben als ik.. maar jij dus wel!
Dit heb ik soms ook! er zit vaak ene hele lange periode tussen dit soort aanvallen maar ik heb ze tot nu toe al een keer of 10 gehad in de 9 maanden dat ik met paniekaanvallen zit.

Bij mij gebeurd het ook wanneer ik al een paar uur in slaap ben. Ik word dan ineens half wakker, het is een paar seconden stil, en dan ineens... slaat mijn hart op tilt.
Ik herken heel goed wat je beschrijft. Ik ben 34 jaar en volgens de artsen helemaal gezond. Al een kleine 10 jaar heb ik last van aanvallen van hartkloppingen maar ik kan daar goed mee leven omdat ik ze vrijwel altijd kan stoppen met de zogenaamde Valsalva manoeuvre. Soms lukt dat niet en verdwijnen de klachten alsnog binnen een paar minuten of hooguit een half uur.

Eind vorig jaar heb ik tegelijk te maken gekregen met een ontlading van jaren lange stress maar daarnaast ook nieuw stress door een familieconflict. Ik kreeg ineens last van spiertrillingen in m'n hele lijf, angstaanvallen en hevigere hartkloppingen. Waar ik nooit eerder last van had gebeurde nu ook: ik schrok 's nachts vaak wakker en hapte naar adem of werd wakker met hartkloppingen. Ik heb 2 keer bij de eerste hulp in het ziekenhuis gezeten en heb ECG's, een fietstest en een holteronderzoek gehad. Het hart is helemaal in orde. De oorzaak is waarschijnlijk een aangeboren afwijking die SVT's veroorzaakt, oftewel onschuldige hartkloppingen.

Ik ben door de bedrijfsarts overspannen verklaard en zit nu al een aantal weken thuis. Slapen gaat inmiddels weer wat beter en de nachtelijke aanvallen zijn er ook niet meer geweest. Ook drink ik geen druppel alcohol vanwege medicijnen om te ontspannen/slapen, en juist alcohol heeft bij mij altijd veel invloed op hartkloppingen. Als ik drink heb ik de volgende dag gegarandeerd een paar keer hartkloppingen. Als ik om de avond 1 of 2 biertjes drink heb ik zo'n beetje elke dag wel een keer een aanval. In de afgelopen weken heb ik de ze gemiddeld 1 of 2 keer per week, maar wat ik wel vervelend vind is dat ik ze steeds vaker niet zelf kan stoppen. Het is dan echt 3 kwartier tot een uur wachten totdat het ophoudt. Het gevoel er geen controle meer over te hebben vind ik erg vervelend maar misschien komt het allemaal wel door de stress en is het over een tijdje weer minder heftig.

Ik hoop in ieder geval niet dat de klachten door de jaren heen erger worden want ik ben pas 34. Het is moeilijk, maar probeer je er niet teveel op te focussen. Hoe meer je je zorgen maakt, hoe erger je klachten worden.
Door Ikke
#39145
Hallo allemaal,

Heel herkenbaar!!!!
Ik word regelmatig wakker door een op hol geslagen hart. Rond een uur of 5 is het raak, hoe laat ik ook naar bed ga. Ik word wakker en dat rot gevoel is er meteen.
Op de ecg niks te zien, waarschijnlijk juist een te lage hartslag 's nachts. In rust is het bij mij maar net 60, dus in de nacht kan het zakken naar 45, en dan raakt je hart van slag en gaat 'bijkloppen' en dat is wat ik voel. En meteen daarbij warm/koud, spieren gespannen/juist weer slap, een fysieke paniekaanval zonder echt directe paniek.
Had het nooit eerder totdat ik emotioneel overbelast ben geraakt. Rolde zo van het een in het ander. Maar veel mensen denken dat je wakker wordt en dingen verkeerd interpreteerd, terwijl ik roep dat ik er wakker van word. Niet andersom!

Zo fijn dat mensen het herkennen!
Door ademhalingsoefeningen is het wel redelijk snel weer in balans, maar de angst is in gang gezet. Ben niet bang om dood te gaan of dat het iets ergs is, maar wel dat dit nooit meer overgaat.

groetjes Heidi
Door Anne_74
#39157
Hoi,

Ook ik heb hier vooral de laatste tijd veel last van, ben ook overspannen 'verklaard' sinds enkele weken. Ik word rond een uur of 2-3 wakker, maar niet met een hoge hartslag, die komt pas een paar minuten later, inclusief paniek en de gedachte dat ik dood ga. Ik vind het lastig of dit nu komt van onbewuste angst of door m'n hart zelf. Ook ik heb in rust nl. een hartslag van 51-55. Dit vind ik de laatste tijd ook een enge gedachte trouwens, dat ie zo laag is (het is ook nooit goed he ?!). Ik heb wel allerlei onderzoeken gehad (ecg, holter, inspanningstest) en alles was prima.

Groetjes,
Anne
Door amber
#39793
Hallo allemaal,

ik heb het vannacht ook gehad, heb dit nu zo'n 3-tal keren ervaren in de nacht bij het wakker worden, en ik herken echt alle bovenstaande reacties.
Ik moet wel zeggen dat ik een iets te hoge bloeddruk heb, ik ben ook bang dat er iets mis is met mijn hart. Soms krijg ik zo een harde bons van mijn hart en das toch wel ff verschiette!
Dus, dit is dan door stress? ik ga toch ff naar de dokter deze week...
Door Mej
#39804
ik heb hier ook al een half jaar last van en het gebeurd wekelijks. Het is mij echt hyperventilate want merk dan dat ik te snel aan het ademen ben. Dit kun je dus ook onbewust doen. Ik kan mezelf inmiddels beter kalmeren maar angst is er wel altijd.. Toch twijfel aan gezondheid hart en of dit niet op lange termijn schadelijk kan zijn. Heb de oplossing nog niet echt gevonden behalve je ademhaling te proberen rustig te houden en veel ontspan
ning zoeken in dagelijks leven.

Amber die harde bons heb ik ook wel eens gehad, net nog en vandaar ook weer even op dit forum om rustig te worden. Waarschijnlijk kan het geen kwaad maar altijd goed om even langs huisarts te gaan.
Door Richke
#40102
super herkenbaar

uit je slaap wakker schieten en dan een gloed waardoor je gaat zweten, meestal voorafgaand of vergezeld van uurtje stevig trillen en beven.
last hartkloppingen, en gevoel alsof je helemaal verkrampt.

daarna brak en blijven plassen.

Heb deze aanval ooit savonds gehad waar een internist toevallig op een feestje was.
Die vond het niet normaal. Hij vond het op een angstaanval lijken , echter kwam ik totaal niet angstig of hyperig over. Hij Kwam met de meest rare mogelijkheden en vaak niet leuk ook -> tumor bijnier etc.. ( heb toen gemerkt dat mijn hypochondrie wel meevalt anders had ik allang gillend naar ziekenhuis gerend toen)
Maar ik heb daarvoor al allerlei onderzoeken gehad , hart, inspanningstesten, bloedtest, maar niks kunnen vinden, en ik heb nu zoiets "zoek het allemaal maar uit, jullie weten het ook niet als doktoren dus "

Ik lees hier dat mensen schrijven "je hebt een ECG gehad dus je hart is goed"
Dat is dus niet waar. Een ECG op zich geeft niet veel weer hoor. Alleen maar of je ooit iets gehad hebt of dat er op DAT moment iets is.
Veel stoornissen zijn moeilijk te vangen op een ECG, domweg omdat ze helemaal niet lang hoeven duren.

inspanningstest en hartecho verklaren al wat meer.

Ook mij kan alleen NIEMAND verklaren waarom ik die aanvallen heb en waardoor het komt.
Als je het antwoord krijgt van iemand (arts) dan hoor ik het ook graag, want ook ik geloof niet dat het normaal is en gezond, maar ja, men weet het als doktoren ook niet, dus wat moet je ermee.

mijn haptonome fysio zei dat het idd een angstaanval kon zijn , of vorm van chronische hyperaanval/paniek, ontstressen lichaam.
tja, het kan allemaal.

maar oh zo herkenbaar
Door zamzam
#41781
Richke schreef:super herkenbaar

uit je slaap wakker schieten en dan een gloed waardoor je gaat zweten, meestal voorafgaand of vergezeld van uurtje stevig trillen en beven.
last hartkloppingen, en gevoel alsof je helemaal verkrampt.

daarna brak en blijven plassen.

Heb deze aanval ooit savonds gehad waar een internist toevallig op een feestje was.
Die vond het niet normaal. Hij vond het op een angstaanval lijken , echter kwam ik totaal niet angstig of hyperig over. Hij Kwam met de meest rare mogelijkheden en vaak niet leuk ook -> tumor bijnier etc.. ( heb toen gemerkt dat mijn hypochondrie wel meevalt anders had ik allang gillend naar ziekenhuis gerend toen)
Maar ik heb daarvoor al allerlei onderzoeken gehad , hart, inspanningstesten, bloedtest, maar niks kunnen vinden, en ik heb nu zoiets "zoek het allemaal maar uit, jullie weten het ook niet als doktoren dus "

Ik lees hier dat mensen schrijven "je hebt een ECG gehad dus je hart is goed"
Dat is dus niet waar. Een ECG op zich geeft niet veel weer hoor. Alleen maar of je ooit iets gehad hebt of dat er op DAT moment iets is.
Veel stoornissen zijn moeilijk te vangen op een ECG, domweg omdat ze helemaal niet lang hoeven duren.

inspanningstest en hartecho verklaren al wat meer.

Ook mij kan alleen NIEMAND verklaren waarom ik die aanvallen heb en waardoor het komt.
Als je het antwoord krijgt van iemand (arts) dan hoor ik het ook graag, want ook ik geloof niet dat het normaal is en gezond, maar ja, men weet het als doktoren ook niet, dus wat moet je ermee.

mijn haptonome fysio zei dat het idd een angstaanval kon zijn , of vorm van chronische hyperaanval/paniek, ontstressen lichaam.
tja, het kan allemaal.

maar oh zo herkenbaar
Dit is dus precies wat ik ook heb en niemand kan het verklaren. Wel weet ik dat ik Chroninsche HV heb, ik scoor megahoog op te chv test bij de haptonoom in ieder geval. Bij mij is drukte wel een uitlokker van de aanvallen. Ik zorg dus maar voor zoveel mogelijk rust, geen avond-feestjes en op tijd naar bed en zo goed mogelijk de dag afbouwen voor ik ga slapen. COmfortabel liggen. Maar soms snap ik het echt niet waarom ik de aanvallen krijg.
Ik heb alleen geen zin om op mijn 32 ste te leven als een oud omaatje, maar het is niet anders.
Door Richke
#41858
vannacht na lange tijd weer een kleinere aanval op deze manier.
je schrikt wakker uit diepe slaap, en poef.

Zal het nooit begrijpen. dokter noemt het vasovagale aanvallen. In wezen ligt dicht allemaal tegen angstaanvallen aan, maar soms is niet zozeer angst de trigger. Een gevoelig zenuwstelsel en met name je nervus vagus kan hier een rol hebben.
Je ziet dat ook bij mensen die bijvoorbeeld gewoon flauwvallen van zien bloed of andere dingen. Is ook een vasovagale reactie. Doe je niet gek veel aan zegt hij.

klote blijft het. want elke keer weer denk je toch. " nou, daar ga ik "
dag erna ben je helemaal kapot
Paniekaanvallen en CBD Olie