Forum

Heb je een oppepertje nodig, lees dan deze berichten!

Moderators: Leon, Leap

#66642
Die verdomde hyperventilatie ook! Heeft iemand van jullie wel eens gehoord van de buteyko methode als het aankomt op hyperventilatie? (Zie eventueel http://www.buteyko-methode.eu/index.html die ik vond)

De afgelopen weken is het weer helemaal drama met mijn ademhaling. Ik loop er al jaren mee en soms lijkt het over te zijn, maar op dit moment ben ik na een verkoudheid en een hoop benauwdheid weer zo van slag dat ik de hele dag bezig ben met mijn ademhaling. Gevolg: nog meer benauwdheid, hoofdpijn en vermoeidheid en het is gewoon ZO vervelend. Ik word er ook weer ontzettend angstig van. Ik ben deze week voor het eerst langs een haptonoom geweest en ik hoop dat zij mij hiermee kan gaan helpen. Ook ben ik al langs de huisarts geweest en moet volgende week terug voor een nieuwe longtest maar nu door het googlen naar ademhalingsoefeningen kwam ik dus toevallig bij deze methode terecht. Aan de ene kant denk ik: tsja.. klinkt wel goed. En aan de andere kant: Wat een onzin, waarom zouden fysiotherapeuten die methoden dan niet proberen? Ga toch verdorie niet zoveel geld voor een cursus neerleggen. Maar op dit moment kan ik even niet meer helder denken door al dat verkeerde ademenen en ik hoop dat jullie mij wat moed kunnen inpraten want ik ben op dit moment zo bang dat ik nooit meer normaal kan gaan ademen zonder er continu over na te denken... Ik probeer er niet aan te denken maar ja, dat werkt averechts! en aangezien ik maar weinig afleiding heb op het moment blijft het slecht gaan... Zucht.
#66651
Dag Faaaay,

Probeer die controle of de focus op je ademhaling eens los te laten. Probeer eens iets te doen waarbij je lekker buiten adem raakt, bijvoorbeeld sport. Kan zijn dat de hyperventilatie dan weggaat of in ieder geval anders voelt. Als je buiten adem bent, is het wel wat anders dan hyperventilatie die je via stress krijgt.

Als ik jou was, dan zal ik uitkijken met allerlei dure behandelingen etc. Hyperventilatie kan vanzelf weer overgaan. Eigenlijk lijkt het ook op paniek, merk ik. Ik herken namelijk het e.e.a. over de angst die het oproept en de angst die dan in je brein ontstaat.

Hyperventilatie kan ook een pijnlijk gevoel op de borst veroorzaken, wat als een hartinfarct of hartaanval aanvoelt. Dat heeft mijn huisarts mij eens uitgelegd. Ik ben zo ook eens in paniek geraakt, maar omdat ik een lekkende hartklep heb, was ik wat angstiger.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Groetjes van Zonnig
Paniekaanvallen en CBD Olie