Forum

Er zijn diverse middelen op de markt voor het verminderen of verhelpen van paniekaanvallen.

Moderators: Leon, Leap

Door Justin8
#66294
Hoi,

Ik heb even een vraag voor mensen die wellicht hetzelfde ervaren als mij. Ik ben iemand die graag de controle over zichzelf wil behouden en als dat er niet is is er paniek. Nu heb ik voor de paniekklachten medicatie waar ik al even mee begonnen ben. Dit omdat ik een intensive therapie heb gevolgd maar de paniekklachten maar niet over gaan en als het even weg is het later weer net zo hard terug komt. Ik durf weinig buitenhuis door de angst van een paniekaanval en ik moet vluchten maar ook in huis heb ik een gevecht met mezelf om mezelf rustig te houden. Erg vermoeiend allemaal. Maar ik vind het erg moeilijk om deze AD te gebruiken omdat het voelt als een soort controle verlies. Mijn gevoel wordt deels beïnvloed en je gedachtes zijn minder sterk aanwezig en soms is het erg stil in m'n hoofd. Dit vind ik best wel eng en heb dan ook het gevoel of idee niet meer mezelf te zijn en dus minder grip te hebben op mezelf waardoor alles buitenhuis weer 10x moeilijker is. Maar zonder medicijn schiet het ook niet op dus ik wil heel graag dat dit werkt alleen ontstaat er een soort gevecht met mezelf. Ik mijd bijvoorbeeld ook alcohol gebruik en dergelijk want stel dat je in paniek zou raken als je onder invloed bent. Zo heb ik dat ook met het nemen van een oxazepam om rustig te worden, ik wordt alleen maar meer alert. Met AD kom je in een ander soort gevoel enzo wat behoorlijk akelig is en waardoor ik geneigd ben snel weer te stoppen terwijl ik pas 3 weken onderweg ben. Het komt allemaal een beetje hetzelfde neer en dat is controle verlies. Vooral controle verlies over m'n gedachtes en dan mezelf niet tot rust krijgen. Zijn er meer mensen die hier last van hebben of daardoor moeite hebben met medicatie en hoe ga je hiermee om?

Groetjes, Justin
Door Esther-35
#66295
Hoi Justin,
Ik snap je angst. En je gaat je zeker anders voelen door de medicatie , maar het is niet zo dat je ineens een heel ander persoon wordt. Je gaat je hooguit wat rustiger voelen en wat minder nare gedachtes of je kunt het wat beter relativeren. Ook daar moet je weer aan wennen, maar dat gaat zo geleidelijk dat dat prima gaat. Ik zal mensen nooit adviseren om medicatie te gaan slikken (want kom er maar eens vanaf), maar als je zo vast zit kan het een hulpmiddel zijn. Bespreek dit trouwens ook met je psychiater, zij kunnen je vaak ook helpen.
Sterkte!!
Door Justin8
#66296
Hoi Esther,

Bedankt voor je reactie. Je hebt gelijk dat ik geen ander persoon wordt maar het is inderdaad het idee dat je wat minder grip hebt op jezelf en alles anders aanvoelt. Dan voel je je een beetje verdwaald in je eigen situatie ofzo. Het is moeilijk te beschrijven. Ik ben eigenlijk ook niet zo'n voorstander van medicatie omdat ik het graag alleen zou willen oplossen maar nu dit geprobeerd te hebben zonder succes wil ik een poging wagen omdat ik graag mijn vrijheid en plezier terug wil in m'n leven. Vooral het vastzitten in zo'n mentale gevangenis en het leven aan de zijlijn is verschrikkelijk en daar wil ik echt vanaf, ik wil weer deelnemen in het leven dus ik ga het zo toch maar proberen. Ik zal het tevens ook met mijn psychiater overleggen. Bedankt in ieder geval!
Door Sanne78
#66303
Hoi,

Ik heb het nu de andere kant op. Na meer dan 10 jaar AD gebruik ben ik vorig jaar januari (dus 2014) gaan afbouwen van AD. Ik ben bij de 25mg gestopt met afbouwen vanwege erge afkickverschijnselen, maar mijn gevoel en denken is nu anders. De psychiater bij de crisisdienst zei letterlijk, je wordt weer steeds meer jezelf...Maar ik moet ook erg wennen aan alles. Ik denk dat het ongeveer hetzelfde is als met opbouwen. Ik kan me dat niet meer herinneren, daarvoor had ik toen te veel lichamelijke bijwerkingen.
Paniekaanvallen en CBD Olie