Forum

Er zijn diverse middelen op de markt voor het verminderen of verhelpen van paniekaanvallen.

Moderators: Leon, Leap

Gebruikersavatar
Door Pietjepaniek
#67668
Beste allemaal,


Mijn naam is Marianne, ik ben hier ook actief geweest onder deze naam maar vanwege privacy redenen heb ik mezelf nu Pietjepaniek genoemd hier.

Na 20 jaar paroxetine geslikt te hebben lijkt het middel niet meer te werken sinds een jaar. Volgens artsen en psychiaters is dit onmogelijk en ligt er een ander probleem aan ten grondslag maar ik zou niet weten wat, en ben ervan overtuigd dat het middel gewoon niet meer werkt.

In 2014 heb ik eerder geprobeerd over te stappen, naar escitalopram. Dit was zwaar maar van de middelen die ik geprobeerd heb was dit de minst zware om op over te stappen. Helaas stopte ik met deze overstap toen ik ongeveer op de helft was vanwege mijn relatie die uit ging en ik het niet meer trok allemaal.

Nu ga ik het opnieuw proberen en wil ik hier gaan bijhouden hoe het met mij gaat. Voor mezelf maar ik hoop ook wat steun te mogen ondervinden.

Helaas zit ik nog met twee vragen die mijn huisarts niet goed weet. Ik heb geen psychiater omdat ik al bij een psychotherapeut kom die vrijgevestigd is en je van de verzekeraar maar bij 1 hulpverlener tegelijk mag komen, tenzij ze onder 1 dak zitten. Ik baal hier erg van maar heb gekozen om mijn psychotherapie nog de kans te geven omdat ik hier nog niet super lang bij kom.

Mijn vragen zijn, kun je ook tegelijk af-en opbouwen met twee ad`s? Het gekke is dat ik dit in 2014 ook gedaan hebt maar diezelfde psychiater heb ik gemaild en zegt nu dat op internet een schema staat waarin je dus eerst afbouwt. Ik durf dit eigenlijk niet en in 2014 kon het ook zo, zijn er meer mensen die dit zo hebben gedaan?

En mijn andere vraag is, ik ga escitalopram slikken, dit is net als paroxetine ook een SSRI. Nu vertelde een vriendin van mij die ook een SSRI had, dat haar psychiater zei dat het dan geen zin had om weer een andere SSRI te nemen, omdat die dan ook niks meer doet. Zij moest toen uit een andere groep ad slikken. Zijn hier mensen waarbij de SSRI niet meer hielp en over zijn gegaan naar een andere SSRI die wel weer werkte? Er zit toch een ander stofje in lijkt mij.

Nu weet ik dat jullie geen artsen zijn dus zal dit eerst uitzoeken voordat ik de overstap ga maken maar het helpt me wel als er mensen ervaring hebben hierin.

Alvast bedankt!! xx
Gebruikersavatar
Door Pietjepaniek
#67670
Niemand?

Ook geen mini steungroepje? :wink:
Gebruikersavatar
Door Pietjepaniek
#67672
Ik schrijf toch wat op, al was het alleen maar dat ik het dan zelf terug kan lezen of het beter gaat met mij...ik hoop dat dit ok is.

De laatste dagen vooral goed aan het voorbereiden op de medicatie switch. Mijn vragen voorgelegd aan huisarts en psychiaters en heb een aardige mail terug gehad van een psychiater die ik lang geleden ooit had. Bij hem was ik destijds ook in therapie. Bij hem kan ik gelukkig terecht maar omdat hij in een andere woonplaats zit, ga ik dit telefonisch bespreken volgende week. Hierdoor ben ik iets gerust gesteld omdat ik ook veel vertrouwen in hem heb.

Ik loop voor mijn angsten bij een psychotherapeut en mijn huisarts schrijft de medicatie voor. Ik ben dus nog niet begonnen aan de overstap.

Omdat ik maar weinig uren werk besloten mijn werk niet op te geven. Als ik me nu ziek ga melden verlies ik mijn baan denk ik, ik heb nog maar net een contract voor een jaar en deze kunnen ze dan niet verlengen. Mocht het echt niet gaan kan ik me altijd nog ziek melden. Maar ik merk dat het ook goed voor mij is om iets te doen, aangezien ik anders alleen maar nog erger terugval.

Ook contact gehad met iemand van het forum hier, dat deed me ook goed.


Liefs Marianne xx
Gebruikersavatar
Door Pietjepaniek
#67710
Ik ben begonnen met het overstappen. Mij is geadviseerd eerst escitalopram te proberen en als dat niet werkt dan efexor.

Ik ben drie dagen terug begonnen, ik bouw langzaam de paroxetine af en bouw tegelijk de escitalopram op. Ik doe dit zo langzaam dat ik uit heb gerekend dat ik er ruim een jaar over ga doen. Maar mocht het goed gaan mag het sneller. Het mag al veel sneller maar ik kies zelf voor de zeer langzame aanpak.

Tot nu toe, vooral irritaties, en spierpijn. Korter lontje. Ik weet uit ervaring dat dit ong 5 dagen duurt en het dan over gaat. Ik heb namelijk in 2014 eerder de overstap gemaakt naar escitalopram maar ben niet verder gekomen dan de helft. (oa ivm relatie die uit ging)

Ik heb nu alleen wel de merkloze variant gekregen, escitalopram. In 2014 kreeg ik Lexapro. Deze heb ik liever eigenlijk...zit puur tussen mijn oren omdat ik er betere ervaringen over lees.


Wat mijn allergrootste angst is? Dat de escitalopram niet gaat werken. Paroxetine is na 20 jaar goed gewerkt te hebben gestopt met werken en de escitalopram werkt toch tzelfde? Ook op je serotonine..ik denk dan waarom zou een andere ad dan wel werken?

Als 1 ad niet meer werkt ben ik bang dat een andere SSRI ook niet meer zal werken..en ik dus altijd zo gevangen zit...

Oja, ik heb mijn paroxetine laten meten in mijn bloed. deze was goed. Maar desondanks kan het zijn dat het in mijn hersens of de verbinding naar mijn hersens ergens niet voldoende meer is. Ik had stiekum gehoopt op een te laag gehalte, dan kon ik tenminste met zekerheid zeggen, het werkt echt niet meer! De meeste artsen/psychiaters spreken dit nog steeds tegen namelijk. Je kunt niet "wennen"aan een ad, of ongevoelig worden. Theoretisch misschien niet, maar ik lees toch vaak andere verhalen...of is de oorzaak dan toch anders? Bijv 1 keer een erge paniekaanval en de angst houdt zichzelf weer in stand?

Liefs M
Gebruikersavatar
Door Pietjepaniek
#67714
Gister echt vreselijk ziek geweest. Grieperig, zeer misselijk en veel spierpijn. Benen als lood.
Vandaag (1-10) al veel beter. Wat angstiger en vooral heel veel zweten vandaag maar allemaal goed te doen, zelf zonder oxazepam. Deze neem ik dan ook het liefst (nog) niet.

Hopelijk was dit het voor stap 1 en gaat het nu per dag beter. dan kan ik naar stap 2.
Door sanxke
#67715
Hey hey
Ik ben ook overgeschakeld naar escitalopram na paroxetine. Maar ik mocht dit doen van de ene dag naar de andere. Gek hoe artsen soms verschillende methodes aangeven he.
Ik heb me bij elke ophoging wel zeer beroerd gevoeld, vooral geen eetlust en zelfmoordgedachten terwijl ik absoluut niet depressief ben. Nu moet ik naar 25 gaan, omdat ik blijkbaar niet voldoende reageer en het niet zo naar is dat mensen met PA naar 3O overstappen. Want dit zou mn nieuwe streefdosis zijn.

Anyway, het blijft kut als je t mij vraagt.
Sterkte!
Gebruikersavatar
Door Pietjepaniek
#67722
Hoi Sanxke,


Je bericht is wat tegenstrijdig. Je zegt in 1 keer overgestapt te zijn, maar daarna heb je het over overstappen..en ophogingen..

Hmm zelfmoordgedachtes?? Daar zat ik niet echt op te wachten..nu ben ik daar dus bang voor...

Waarom ben je gestopt met de paroxetine? En vreemd, want escitalopram gaat maar tot 20. Ik denk dat jij citalopram bedoelt misschien?
Gebruikersavatar
Door Pietjepaniek
#67723
Ik heb even al je berichten gelezen, voordat je escitalopram slikte had je prozac schrijf je daar. Nu schrijf je dat je van paroxetine afkwam, dat is wat anders.
Gebruikersavatar
Door Pietjepaniek
#67727
Met mij gaat het echt beter. De misselijkheid is weg en ik eet weer vrij normaal. Het enige waar ik nog last van heb is meer angst buiten. Dit kan een bijwerking zijn van het afbouwen of opbouwen. Maar wat ook kan is dat dit indirect is ontstaan. Doordat ik zo misselijk was ben ik weinig naar buiten gegaan en heb ik weinig gegeten. Hierdoor ben ik slap en dit versterkt mijn angst om niet goed te worden/flauw te vallen.

Ik blijf nu even op deze dosis, als het wat langer stabiel is neem ik stap 2. Poe, en dan nog 8 te gaan. Ik doe dit in 10 stappen totaal.

Waar ik het meest bang voor ben? Zelfmoordgedachtes...of zelfmoordneigingen. Niet gevoeld maar wel bang voor omdat dit in de bijsluiter staat (en ik het net ook gelezen heb van ander forumlid)

Ook ben ik bang dat de escitalopram niks zal doen. De paroxetine deed niks meer na 20 jaar, waarom dan de escitalopram wel? Beide zijn ssris.

En dat is mijn grootste angst..wat dan namelijk? Dan heb ik echt geen leven meer..altijd die angst..nergens heen durfen..niemand meer zien, geen leuke dingen. Ik denk dat ik dan op zou geven..
Paniekaanvallen en CBD Olie