Forum

Er zijn diverse middelen op de markt voor het verminderen of verhelpen van paniekaanvallen.

Moderators: Leon, Leap

#67455
Omdat ik nu geen psychiater heb maar een huisarts die er niet veel van af weet (is mijn idee) heb ik een aantal vragen. Wellicht weten jullie het ook niet maar misschien ook wel..

Ik slik bijv al jaren seroxat (paroxetine) Sinds afgelopen zomer zijn mijn paniekklachten weer enorm hevig, zo hevig als voor ik begon. Volgens mijn huisarts kun je niet immuum zijn voor dit middel en ligt de oorzaak toch psychisch.
Nu heb ik een paar vragen:

Kun je paroxetine meten in je bloed? Ik las iets over bloedspiegelwaardes?? Hoe ligt dit tov paroxetine?

Kan een mens ook zelf serotonine aanmaken of bestaat het dat ik dit echt te weinig zelf kan en je dus een ad nodig hebt om te leven?

En kunnen ze dit serotonine-gehalte ook meten?


Bedankt alvast..
Door Airwave
#67462
Hoi Marianne,

Voor alle medicatie zijn inderdaad bloedspiegel waarden te meten, dit is ook het geval voor Seroxat/Paroxetine.

Ik ben geen arts, maar ik kan je na 10 jaar met angst en paniek en persoonlijk onderzoek wel het een en ander vertellen over de dingen die ik geleerd heb: Van immuun zijn is volgens mij nooit sprake, ik heb wel gemerkt dat mijn lichaam soms beter of slechter is in de opname, zeker bij angst/paniek had ik al snel last van mij darmen en werd het minder goed opgenomen.

Iedereen maakt zelf serotonine aan, voor zover ik begrijp zorgt angst en paniek voor een onbalans is tussen de aanmaak en opname ervan. Voor zover ik weet kun je prima zelf voldoende aanmaken, maar ik begrijp je gedachte, ik ben zelf ook bang geweest dat ik AD nodig heb om te leven.
Gebruikersavatar
Door Pietjepaniek
#67464
Hallo Airwave,

Volgens mijn arts is het niet te meten. Wat bedoel je precies? Ik begrijp de link niet tussen je bloedspiegel en een ssri/ad..
En wat kan dan gemeten worden? De serotonine of de paroxetine (het middel wat ik slik)

Ik ben al vanaf mijn 12e bekend met paniek. Op mijn 18e anti depressiva gekregen. Dat is 20 jaar goed gegaan tot afgelopen zomer. Ik wil weten of mijn ad nog wel werkt?

Mijn arts zegt ook dat je namelijk niet immuum kunt worden voor een ad, maar hoe verklaar ik dan mijn terugval? Ik weet ook andere redenen maar die veroorzaakte nooit zo n heftige terugval als nu.

Je mag me ook prive berichtjes sturen. M.
Door Airwave
#67469
Hoi Marianne,

Ik wil nogmaals even aangeven dat ik geen arts ben, wat ik vertel is wat ik zelf geleerd of opgezocht heb in de 10+ jaar dat ik met paniek/angst en medicatie daarvoor heb geleefd.

Je slikt een AD pil/capsule meestal in, dit zorgt ervoor dat het in je darmen terecht komt, je darmen zorgen ervoor dat het word opgenomen in je bloed. Je bloed zorg er vanaf dat moment voor dat het bij je hersenen terecht komt.

Wat je dus kunt meten is hoeveel van het stofje in je bloed zit, als je dat weet, weet je ook hoeveel er bij je hersenen terecht komt.

Het is erg jammer dat je arts zegt dat dit niet te meten is, want op de wikipedia pagina van Paroxetine (https://en.wikipedia.org/wiki/Paroxetine) staat het volgende:
Plasma, serum or blood concentrations of paroxetine may be measured to monitor therapeutic administration
Wat toch duidelijk aangeeft dat dit wel te meten is.
Gebruikersavatar
Door Pietjepaniek
#67476
Heb jij dit dan wel eens laten meten? Wikipedia, daar kan iedereen dingen schrijven he ;)

kun je de links geven waar je dat las want ik lees er niks over op wiki.
Gebruikersavatar
Door Pietjepaniek
#67477
Dit is wat ik las..ze weten het gewoonweg niet goed. Ik snap ook niet wat ad voor invloed heeft op je bloedspiegel. Stel je bloedspiegel is te laag, kan zoveel andere oorzaken hebben toch? Mensen met een te hoge hoeven bijv niet teveel te hebben van dat middel, maar hebben wellicht diabetes.


Een goede bloedspiegel hoeft nog niet te betekenen dat de cliënt ook zal verbeteren. Er is op dit gebied nog veel onduidelijk, zodat in de toekomst meer wetenschappelijk onderzoek nodig zal zijn. Van een aantal antidepressiva zijn zogenaamde therapeutische bloedspiegels bekend. Deze middelen hebben wat betreft de concentratie een inmiddels bekende onder- en bovengrens waarbinnen effect kan worden verwacht. Alleen bij deze middelen is bloedspiegelbepaling zinvol.
Gebruikersavatar
Door Pietjepaniek
#67478
Beste Airwave,

Ik heb verschillende artikelen geraadpleegd en ook meningen van andere hier gelezen. Paroxetine kan NIET worden gemeten in het bloed. dat is wat anders dan dat het via je bloed gaat, dat weet ik ook wel :)

Wellicht geldt voor jou ad wat anders. Volgens mij kan het inderdaad wel bij Efexor. Al vind ik het nog steeds vreemd. Een bloedwaarde kan om allerlei redenen afwijkend zijn. En als jij stopt met je AD zou die volgens jouw theorie weer moeten afwijken toch?

Bedankt in ieder geval.
Paniekaanvallen en CBD Olie