Forum

Er zijn diverse middelen op de markt voor het verminderen of verhelpen van paniekaanvallen.

Moderators: Leon, Leap

#66820
Hoi, ik ben Sascha, 24 jaar en heb een diagnose voor paniekstoornis zonder agorafobie (hoewel ik wel steeds meer vermijdingsgedrag begin te vertonen...)
De huisarts heeft me vorige week vrijdag Sertraline voorgeschreven. Het is/was de bedoeling dat ik de eerste week 25mg zou pakken en dan zou ophogen naar 50mg..
Ik heb de medicatie tot op heden niet gepakt. Ik ben namelijk doodsbang voor de bijwerkingen en ik heb ook verschillende horrorverhalen gelezen. Ik heb bewust zitten zoeken op positieve ervaringen, die ook gevonden maar ik ben nog steeds doodsbang...
Toch heb ik het gevoel dat ik het niet lang meer kan zoals ik er nu mee omga, mijn psycholoog heeft tegen me gezegd dat ik deze week geen enkele vorm van vermijdingsgedrag mag vertonen (op een enkele keer misschien oxazepam nemen na) en alles moet doen wat ik ''hiervoor'' ook deed.. Als dit niet het geval is, moet ik toch serieus over die medicijnen na gaan denken en krijg ik waarschijnlijk ook intensievere therapie...
Daarnaast studeer ik ook nog en ik heb ik echt geen zin om vertraging op te lopen, omdat ik in het verleden al 2x van studie gewisseld heb. :roll:
Deze week had ik vakantie, dus het was misschien beter geweest om nu al te beginnen ivm gewenning, maar ik durfde echt niet... En daardoor voel ik me ook een beetje een loser.

Kan iemand zich herkennen in mijn (doods)angst voor de medicatie? Is dit terecht? Is Sertraline (misschien de eerste week/weken in combi met Oxa) goed te doen? Wat raden jullie me aan? Iemand tips om minder bang te zijn voor de bijwerkingen?

Ik vind het zo eng :(

Met vriendelijke groet, Sascha
Door samuel12345
#66824
Ik vind dat de huisarts te snel naar de medicijnen gaan en niet proberen het op een andere manier met natuurlijke middelen probeert op te lossen. Ik heb last van een grote chronische angst. Paar maanden niks aan gedaan. En toe naar de magnesium gegaan iets wat sowiezo voor wat rust zorgde in het begin deed het uitstekend maar daarna was het gevoel van angst wel een beetje terug maar nooit zo erg als eerst. Ik ben naar de valeriaan gegaan enz. Maar ik heb nu een middel wat echt goed ze werk doet rhodiola rosea moet je echt een keer heb geprobeerd het middel laat je serotine stijgen tot 30 procent. Stijging van serotine zorgt ervoor dat je angst minder wordt. En ik merk het zeker heb bijna geen enkele angst meer nog wel een beetje piekeren maar daarnaast is het over. Ben echt tevreden er over. Het is iets wat je niet blijvend kan gebruiken helaas 2 maanden en 2 weken dan even rust en dan weer opnieuw. Iets wat goeie recencies krijgt is l-theaine postief hieraan blijven kan je het gebruiken. Magnesium kan je ook blijven gebruiken.
Door Sanne78
#66830
Ik zou willen dat ik het antwoord voor je had. Maar iedereen is zo anders, de een ervaart geen bijwerkingen, terwijl de ander door een ware hel gaat. Ik ben geen voorstander van AD, door mijn eigen ervaring, maar er zijn echt mensen die er veel baat bij hebben. Het is geen wonderpil, maar kan wel het steuntje in de rug zijn.
Misschien kun je het veel langzamer opbouwen, zodat je lichaam ook geleidelijk went en de bijwerkingen wellicht ook veel minder zijn. Succes met je keuze!
Door smp1990
#66835
Sanne78 schreef:Ik zou willen dat ik het antwoord voor je had. Maar iedereen is zo anders, de een ervaart geen bijwerkingen, terwijl de ander door een ware hel gaat. Ik ben geen voorstander van AD, door mijn eigen ervaring, maar er zijn echt mensen die er veel baat bij hebben. Het is geen wonderpil, maar kan wel het steuntje in de rug zijn.
Misschien kun je het veel langzamer opbouwen, zodat je lichaam ook geleidelijk went en de bijwerkingen wellicht ook veel minder zijn. Succes met je keuze!
Mag ik vragen waarom het voor jou zo'n ware hel was? Ook vanwege de bijwerkingen, of omdat je er misschien depressief van werd of iets dergelijks..?
Ja, ik was er al aan het denken om anders 12,5 mg te pakken een weekje en dan pas ophogen naar 25, maar ik weet niet of dat is toegestaan.
In ieder geval bedankt voor je reactie!
Door smp1990
#66836
samuel12345 schreef:Ik vind dat de huisarts te snel naar de medicijnen gaan en niet proberen het op een andere manier met natuurlijke middelen probeert op te lossen. Ik heb last van een grote chronische angst. Paar maanden niks aan gedaan. En toe naar de magnesium gegaan iets wat sowiezo voor wat rust zorgde in het begin deed het uitstekend maar daarna was het gevoel van angst wel een beetje terug maar nooit zo erg als eerst. Ik ben naar de valeriaan gegaan enz. Maar ik heb nu een middel wat echt goed ze werk doet rhodiola rosea moet je echt een keer heb geprobeerd het middel laat je serotine stijgen tot 30 procent. Stijging van serotine zorgt ervoor dat je angst minder wordt. En ik merk het zeker heb bijna geen enkele angst meer nog wel een beetje piekeren maar daarnaast is het over. Ben echt tevreden er over. Het is iets wat je niet blijvend kan gebruiken helaas 2 maanden en 2 weken dan even rust en dan weer opnieuw. Iets wat goeie recencies krijgt is l-theaine postief hieraan blijven kan je het gebruiken. Magnesium kan je ook blijven gebruiken.
Ik heb daar gisteravond wat dingen over opgezocht, maar ik las dat je soortgelijke bijwerkingen daarvan krijgen als van gewone AD.. en dat ook dit weer een kwestie is van, voor die werkt het wel, en voor die niet..Dat vind ik zo jammer aan die hele medicatie, waarom kan niet uitgezocht worden wat voor jou als individu werkt, waar je de minste bijwerkingen van ervaart enzo..? Maar iig bedankt voor de tip!
Door samuel12345
#66839
@smp1990

Ik weet niet waar jij dat gelezen heb maar ik ervaar zelf geen enkele bijwerking. En als ik de reviews lees van vitaminstore of andere sites zijn bijna allemaal positief. Het is wel waar dat er niet een oplossing voor is natuurlijk!
Door dora
#66871
samuel12345 schreef:Ik vind dat de huisarts te snel naar de medicijnen gaan en niet proberen het op een andere manier met natuurlijke middelen probeert op te lossen. Ik heb last van een grote chronische angst. Paar maanden niks aan gedaan. En toe naar de magnesium gegaan iets wat sowiezo voor wat rust zorgde in het begin deed het uitstekend maar daarna was het gevoel van angst wel een beetje terug maar nooit zo erg als eerst. Ik ben naar de valeriaan gegaan enz. Maar ik heb nu een middel wat echt goed ze werk doet rhodiola rosea moet je echt een keer heb geprobeerd het middel laat je serotine stijgen tot 30 procent. Stijging van serotine zorgt ervoor dat je angst minder wordt. En ik merk het zeker heb bijna geen enkele angst meer nog wel een beetje piekeren maar daarnaast is het over. Ben echt tevreden er over. Het is iets wat je niet blijvend kan gebruiken helaas 2 maanden en 2 weken dan even rust en dan weer opnieuw. Iets wat goeie recencies krijgt is l-theaine postief hieraan blijven kan je het gebruiken. Magnesium kan je ook blijven gebruiken.

Hoeveel mg. Magnesium moet je gebruiken en wat is een goed merk ?
En kun je l-theaine gebruiken naast anti deprassiva ?
Door Sanne78
#66885
smp1990 schreef:
Sanne78 schreef:Ik zou willen dat ik het antwoord voor je had. Maar iedereen is zo anders, de een ervaart geen bijwerkingen, terwijl de ander door een ware hel gaat. Ik ben geen voorstander van AD, door mijn eigen ervaring, maar er zijn echt mensen die er veel baat bij hebben. Het is geen wonderpil, maar kan wel het steuntje in de rug zijn.
Misschien kun je het veel langzamer opbouwen, zodat je lichaam ook geleidelijk went en de bijwerkingen wellicht ook veel minder zijn. Succes met je keuze!
Mag ik vragen waarom het voor jou zo'n ware hel was? Ook vanwege de bijwerkingen, of omdat je er misschien depressief van werd of iets dergelijks..?
Ja, ik was er al aan het denken om anders 12,5 mg te pakken een weekje en dan pas ophogen naar 25, maar ik weet niet of dat is toegestaan.
In ieder geval bedankt voor je reactie!
Beetje late reactie, sorry ben hier niet meer zo vaak. Helaas niet omdat het beter gaat, maar dat terzijde. opbouw van AD was voor mij een ware hel vanwege de bijwerkingen. De angst werd zo groot, ik durfde echt niks meer, at niet meer en lag alleen nog maar in bed. Na 3 weken gestopt, want ik hield het niet vol. Daarna was ik zo bang, had er straatvrees bij. Uiteindelijk wel begonnen met Zoloft (sertraline) en dat samen met CGT heeft mij wel geholpen mijn straatvrees te overwinnen. Ik heb het 11 jaar geslikt, met 2 flinke terugvallen. Bij mijn 3e terugval eind 2013, besloten af te gaan bouwen. Ik slikte 75mg. Naar 50mg ging prima. Van 50 naar 25 ging helemaal mis. Waarschijnlijk te snel afgebouwd, maar goed, ik durfde niet meer op of af te bouwen. Ik was weer zo angstig en heel veel lichamelijke klachten (die ik met AD overigens ook had, maar iets beter kon dragen) Met de afbouw kreeg ik ook enge gedachte, dat ik in een psychose zou komen bijv. uiteindelijk 2,5 maand terug was de echte zoloft niet leverbaar en omdat ik niet weer een geniek merk wilde (daar reageerde ik altijd heftig op) besloten om dan maar helemaal te stoppen. Nu dus 2,5 maand AD vrij na 11 jaar en het is zwaar. Mijn hartfobie en inspanningsangst zijn weer in alle hevigheid terug. Daarnaast veel duizelig, hartoverslagen en onregelmatigheiden, slappe benen, alles doet pijn e.d.
Ik wil je echt niet bang maken. Sommige mensen hebben er echt veel baat bij en ervaren nauwelijks bijwerken. Dit is puur mijn verhaal.
Sterkte met je keuze en je angst uiteraard!
Door smp1990
#66889
Ja, ik hoor echt zoveel gemengde verhalen he. Maar alleen oxazepam slikken gaat 'm natuurlijk ook niet worden... In ieder geval bedankt voor je ervaring.
Paniekaanvallen en CBD Olie