Forum

Er zijn diverse middelen op de markt voor het verminderen of verhelpen van paniekaanvallen.

Moderators: Leon, Leap

#67614
Zoals de titel al aangeeft is mijn vraag, kun je als je van SSRI of SSRN wisselt tegelijk af-en opbouwen. Dus niet eerst helemaal afbouwen en pas dan opbouwen maar zo dat je altijd ong dezelfde hoeveelheid mg binnen krijgt.

Dit lijkt mij fijner.
Door Esther-35
#67617
Ik ben bij het wisselen elke keer gestopt met de 1 en de andere dag over naar de ander. Volgens mijn arts kon dit. Maar het was wel heftig hoor. Dus zou het eerst even navragen bij je psychiater. Niks zonder overleg doen!
Gebruikersavatar
Door Pietjepaniek
#67632
Hoi Esther,

Dat was niet wat ik bedoelde..jij bent van de 1 op andere dag overgestapt. Wat ik bedoel is tegelijk af-en opbouwen. Dus bijv 40mg van middel A afbouwen naar 30mg en opbouwen naar 10mg van het andere middel B etc..totdat je van middel A niks meer slikt en volledig over bent naar middel B.

Welke medicatie slik jij nu? Welke beviel het best? Ik slik nu paroxetine en ga overstappen naar een ander, weet nog niet welke?

Ik wil het liefst citalopram omdat mijn broer hier ook goede ervaringen mee had.
Door Esther-35
#67634
paniekpiet schreef:Hoi Esther,

Dat was niet wat ik bedoelde..jij bent van de 1 op andere dag overgestapt. Wat ik bedoel is tegelijk af-en opbouwen. Dus bijv 40mg van middel A afbouwen naar 30mg en opbouwen naar 10mg van het andere middel B etc..totdat je van middel A niks meer slikt en volledig over bent naar middel B.

Welke medicatie slik jij nu? Welke beviel het best? Ik slik nu paroxetine en ga overstappen naar een ander, weet nog niet welke?

Ik wil het liefst citalopram omdat mijn broer hier ook goede ervaringen mee had.
Ik ben destijds ook geswicht naar citalopram. Dit heeft me een bepaalde periode goed geholpen, maar was minder effectief dan de seroxat die ik ervoor had.
Nu gebruik ik cymbalta.
Elke ad heeft een andere uitwerking op elk persoon, dus ga niet af op wat je leest wat goed of slecht is. Wat voor de ene een wondermiddel is kan voor de ander helemaal niks doen. Helaas. Laat je daarom goed helpen door iemand die er verstand van heeft en doe vooral rustig met op- en afbouwen.
Succes en sterkte!
Gebruikersavatar
Door Pietjepaniek
#67635
En helpt de Cymbalta wel voldoende?

Begrijp je wat ik bedoelde trouwens met het verschil hoe jij omschakelde en ik bedoel? Jij wisselde in 1 keer, ik wil geleidelijk afbouwen maar tegelijkertijd opbouwen. Zodat je altijd dezelfde hoeveel blijft slikken. Heb jij steeds zo gewisseld van ad, dus in 1 keer?


ps ik ben trouwens Marianne maar heb een andere nickname ;)
Door Esther-35
#67637
paniekpiet schreef:En helpt de Cymbalta wel voldoende?

Begrijp je wat ik bedoelde trouwens met het verschil hoe jij omschakelde en ik bedoel? Jij wisselde in 1 keer, ik wil geleidelijk afbouwen maar tegelijkertijd opbouwen. Zodat je altijd dezelfde hoeveel blijft slikken. Heb jij steeds zo gewisseld van ad, dus in 1 keer?


ps ik ben trouwens Marianne maar heb een andere nickname ;)
Ja, ik ben altijd ineens overgestapt op een andere ad. Ik zou dat niemand aanraden, maar vergeet niet dat afbouwen ontwenningsverschijnselen geeft en opbouwen bijwerkingen. Dus of het zo slim is om het op die manier te doem weet ik ook niet. Het blijft hoe dan ook vreselijk als je voor de keuze staat om te switchen. Ik zou toch echt een psychiater zoeken die hier veel verstand van heeft.
De cymbalta tja, hij werkt wel, maar zo goed als ik me gevoeld heb in het begin met de seroxat heb ik me nooit meer gevoeld. Al was ik toen ook 25 kg dikker dan nu, erg onverschillig en afgevlakt. Bij de cymbalta komt er nog veel doorheen, voornamelijk heel veel piekeren en wat als gedachtes en daar weer heel bang door worden...Het blijft hoe dan ook een gevecht. Met of zonder ad.
Sterkte met de moeilijke keuze(s)!
Gebruikersavatar
Door Pietjepaniek
#67641
Hoi esther,


Ja dat klopt, het geeft dan inderdaad zowel ontwenning als bijwerkingen. Toch heeft dit bij mij minder rare bijwerkingen dan ineens overstappen of eerst afbouwen. Omdat mijn hoofd dan echt stof tekort lijkt te komen.

Maar het heeft allemaal zijn voor-en nadelen.

Ik wil heel graag een psychiater maar omdat ik al bij een psychotherapeut kom voor cognitieve therapie mag dit niet van de verzekering. Je mag bij maar 1 hulpverlener tegelijk komen. Tenzij ze onder dezelfde instelling vallen, maar dit is niet zo bij mij.

Heeft bij jou een psychiater dit wisselen gedaan en kwam je ook bij een therapeut?
Gebruikersavatar
Door Pietjepaniek
#67642
Ha Esther,


ik heb nog even jouw verhalen erbij gepakt, maar daar staat dat je last had van flauwvallen bij overstappen naar citalopram! Dat is juist mijn angst waarom ik ad slik, dus weet niet of ik het nu nog aandurf.

Daarnaast lees ik dat je het wel via af-en opbouwen deed. En niet op de ene dag paroxetine en de andere dag citalopram. Of lees ik t nu verkeerd :)
Gebruikersavatar
Door Pietjepaniek
#67643
Ps Als je overstapt in 1 dag heb je toch ook dat je afbouwt en opbouwt? Zit ik me net ineens te bedenken haha..alleen dan mega erg, ik ga het beide zeer langzaam doen

En moest jij worden opgenomen tijdens t wisselen? (is mijn grote angst)
Gebruikersavatar
Door Pietjepaniek
#67644
Sorry hoor, ben ik weer haha..alleen als er een tijd tussen de twee middelen zit heb je geen last van afbouw EN opbouw. Maar als er geen tijd tussen zit lijkt me toch dat je ook van beide last hebt, want de paroxetine moet je eerst van afkicken.
Door Esther-35
#67648
paniekpiet schreef:Hoi esther,


Ja dat klopt, het geeft dan inderdaad zowel ontwenning als bijwerkingen. Toch heeft dit bij mij minder rare bijwerkingen dan ineens overstappen of eerst afbouwen. Omdat mijn hoofd dan echt stof tekort lijkt te komen.

Maar het heeft allemaal zijn voor-en nadelen.

Ik wil heel graag een psychiater maar omdat ik al bij een psychotherapeut kom voor cognitieve therapie mag dit niet van de verzekering. Je mag bij maar 1 hulpverlener tegelijk komen. Tenzij ze onder dezelfde instelling vallen, maar dit is niet zo bij mij.

Heeft bij jou een psychiater dit wisselen gedaan en kwam je ook bij een therapeut?
Ik heb dit destijds in overleg met m'n huisarts gedaan. Ik heb toen na een tijdje zelf een psychiater in de buurt gezocht (omdat ik twijfelde over ophogen of niet) en daar kon ik gewoon terecht. Ondanks dat ik ook naar een psycholoog ging. Dit was in 2014, dus weet niet of de regels inmiddels veranderd zijn.
Door Esther-35
#67649
paniekpiet schreef:Ha Esther,


ik heb nog even jouw verhalen erbij gepakt, maar daar staat dat je last had van flauwvallen bij overstappen naar citalopram! Dat is juist mijn angst waarom ik ad slik, dus weet niet of ik het nu nog aandurf.

Daarnaast lees ik dat je het wel via af-en opbouwen deed. En niet op de ene dag paroxetine en de andere dag citalopram. Of lees ik t nu verkeerd :)
Ik heb 4 jaar dezelfde citalopram geslikt (van dezelfde fabrikant). Toen deze niet meer geleverd kon worden (zelfs niet in het buitenland) kreeg ik een andere fabrikant. Daar merkte ik al vrij snel dat het niet deed wat de andere deed. Ook ben ik toen flauwgevallen. Stond in de bijsluiter dat het kon zijn van die betreffende fabrikant. En het wisselen van ad heb ik wel van de ene op de andere dag gedaan, dus niet af- en opbouwen.
Door Esther-35
#67650
paniekpiet schreef:Ps Als je overstapt in 1 dag heb je toch ook dat je afbouwt en opbouwt? Zit ik me net ineens te bedenken haha..alleen dan mega erg, ik ga het beide zeer langzaam doen

En moest jij worden opgenomen tijdens t wisselen? (is mijn grote angst)
Inderdaad als je het zo doet in het meteen heel heftig. Maar ik had zoiets van; het wordt sowieso heftig, dus dan maar in een keer doen. Ben ik ervan af. Ik hoefde niet opgenomen te worden, kreeg wel kalmerende pillen voor erbij. Die heb ik gelukkig niet heel veel hoeven gebruiken. Wilde ik trouwens ook niet, was bang eraan verslaafd te raken.
Door Esther-35
#67651
paniekpiet schreef:Sorry hoor, ben ik weer haha..alleen als er een tijd tussen de twee middelen zit heb je geen last van afbouw EN opbouw. Maar als er geen tijd tussen zit lijkt me toch dat je ook van beide last hebt, want de paroxetine moet je eerst van afkicken.
Klopt helemaal!!
Gebruikersavatar
Door Pietjepaniek
#67652
Hey Esther,

Nee je mag van de verzekering nooit twee behandelaars tegelijk hoor, geen psych en een psychiater, alleen als ze bij dezelfde instelling horen. Misschien was dit bij jou zo?

Ik ben zo bang dat het misgaat dat ik eigenlijk al op een wachtlijst wil voor opname in een angstkliniek hier. Maar dat vinden ze teveel controle willen hebben..omdat het misschien/waarschijnlijk niet nodig is als ik het langzaam doe. Toch durf ik het anders niet :(

Hoe gaat het nu met jou? Ik heb je een prive bericht gestuurd.

Liefs!
Paniekaanvallen en CBD Olie