Forum

Hier komen speciale verzoeken van bijvoorbeeld TV programma's...

Moderators: Leon, Leap

Door Leon
#21884
Mijn naam is Nico de Laat (26 jaar, Berkel-Enschot) en ben herstellende van een paniekstoornis. Ik studeer aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht waar ik de opleiding Audiovisual Media beoefen. Hier leer ik het maken van documentaires. Ik sta dus op het punt om te beginnen met mijn afstudeerfilm wat een documentaire wordt over paniek- en angststoornissen. Voor deze film zoek ik iemand die een paniekstoornis heeft. Ik zal in het kort uitleggen wat voor documentaire het gaat worden.

Er bestaan veel tv-programma’s, documentaires en reportages over angst- en paniekstoornissen. Deze gaan voornamelijk over de oorzaken, gevolgen en behandelingen die een persoon met de stoornis ondervindt. Maar zelden wordt er aandacht besteedt aan de beleving; datgene wat er afspeelt in het hoofd van de persoon. Daarom wil ik met deze documentaire de beleving gaan verwezenlijken; de gedachten omzetten in beeld en geluid.

Het eerste gedeelte van deze documentaire zal zich afspelen in de privésituatie van de persoon. Wat doet hij/zij in het dagelijkse leven en op wat voor manier wordt er met de stoornis omgegaan (bijvoorbeeld d.m.v. een creatieve uitlaatklep). In het tweede deel wordt er een situatie opgezocht waar een paniekaanval kan optreden en hoe hij/zij deze beleeft.

De documentaire zal ongeveer 15 minuten duren en er zullen geen interviews in voorkomen. Het gaat puur om het beeld en geluid, zodat de kijker kan voelen wat iemand moet doorstaan; dat het geen onschuldig geval is van hyperventilatie, maar een echt probleem die iemands leven kan beheersen.