Forum

Vertel hier kort wat over jezelf. Je ervaringen met paniek graag onder "Ervaringen" zetten.

Moderators: Leon, Leap

#68012
Hoi,

Ik ben een man van 28 en worstel sinds april met paniekaanvallen.
Na een periode van depressie het roer omgegooid, op aanraden van een psycholoog. Ander werk, weer naar school (leer-werk traject), huis gekocht. In februari wat last gekregen van benauwdheid en een licht gevoel in m'n hoofd. HA zei: hyperventilatie. Niet zo druk maken. Naar de fysio gegaan voor ontspanningsoefeningen en een begin te maken met mindfullness.

In april zat ik op een doordeweekse dag thuis met bezoek te praten. Plotseling een stekende hoofdpijn en een heel raar gevoel in mn hoofd. Een beetje warm alsof ik bloed voelde stromen IN mijn hoofd (zo interpreteerde ik het). Vol in paniek natuurlijk, ambulance laten komen. Ik dacht alleen maar ik ga dood, wat kut, ik wil nog niet.
Lang verhaal kort: dat was de eerste paniekaanval. Daarna een tijdje geen last van gehad maar wel steeds gespannen en ongerust. Bang voor een herseninfarct of bloeding. Want dat gevoel was zo beangstigend.

Natuurlijk is het sinds dien steeds vaker voorgekomen. Ik kon niet meer in slaap vallen.
Op dat moment dat je normaal in slaap 'valt' kreeg ik een schrik-gevoel en was ik weer klaarwakker. Oxazepam gekregen om in slaap te vallen, dat werkte goed. Na verloop van tijd ook Oxazepam gebruikt tijdens de paniekaanvallen of als ik ze op voelde komen.
Verwijzing gekregen voor psycholoog maar er was een flinke wachttijd, ik geloof 8 weken. Op het laatst ging het ook met de oxazepam niet lekker meer, ik kon nog amper functioneren.
Begonnen met Paroxetine. Dat ging even goed, een week geen paniekaanval gehad maar daarna een terugval. Elke dag weer opnieuw paniek. Slapen was ook een drama, iedere nacht werd ik om 3:30 wakker en viel daarna niet meer in slaap. Ik had geen eetlust meer en was de hele dag misselijk. Na 2,5 week begon de paroxetine echt te werken en voelde ik totaal niets meer. Helemaal afgevlakt. Dat vond ik niet fijn.

Nu ben ik sinds een week overgestapt op Mirtazepine. Slapen gaat een stuk beter en ik heb al minder Oxazepam nodig. Alleen wel weer last van bijwerkingen: veel moeite met opstaan, duizeligheid en hoofdpijn. Ook heb ik aan het eind van de werkdag het gevoel dat ik mijn hoofd niet meer overeind kan houden. Oxazepam werkt daar goed tegen maar ik hoop dat die bijwerkingen snel minder worden.

Sinds ik hier last van heb ben ik in mijn omgeving mensen tegen gekomen die hier ook mee worstelen. Ik vind het geruststellend dat anderen hetzelfde gevoel hebben tijdens een paniekaanval. Ik ben dus bang dat er iets mis is in mijn hoofd, en dat ben ik nog steeds wanneer het me overkomt. Maar vlak daarvoor of er na weet ik dat het 'maar' een paniekaanval is.

Zijn er meer mensen die het op deze manier ervaren? Ik merk meestal dat ik voorafgaand gespannen ben, ik voel in mijn hals een soort druk en wanneer de paniek toeslaat een matig pijnlijk soort warme sensatie en licht gevoel in het hoofd.

Ik hoop maar dat de Mirtazepine snel gaat werken.

-Bw
#68179
hoi

dat benauwd gevoel, licht gevoel in je hoofd, herken ik heel goed! Het is alsof er een soort kortsluiting gebeurt in je hersenen, een warm tintelend gevoel. Herken je dit ook wat ik bedoel?
Eigenlijk moet je tegen jezelf zeggen op zo'n moment: dit is normaal, het is een soort schrikreactie. Het is op dat moment dat je een stoot krijgt met als gevolg een vluchtreflex. Herken je dit nog steeds?
Als je gewoon stil zit wordt het alleen maar erger, je voelt je als het ware gevangen.
Het is misschien belangrijk na te gaan welke gedachten door je hoofd spookten toen je dit begon te krijgen. Dacht je aan iets negatiefs? Dacht je aan iets dat verkeerd zou kunnen aflopen?
Ben benieuwd naar je verhaal..
Paniekaanvallen en CBD Olie