Forum

Vertel hier kort wat over jezelf. Je ervaringen met paniek graag onder "Ervaringen" zetten.

Moderators: Leon, Leap

Gebruikersavatar
Door Robert123
#68806
Over mij,

Ik ben een ontzettende dromer 's nachts. En bleef het daar maar bij, dan had ik er vrede mee. Maar het zijn altijd nare dromen. Uit die dromen word ik met een snel kloppend hart wakker en ik heb het benauwd. Soms 4 of 5 maal in de nacht. Het heeft geen lichamelijk oorzaak zover ik weet. Ik ben een gezonde man van middelbare leeftijd zonder overgewicht, suikerziekte etc. Ik rook niet, drink met mate. Sport een aantal malen per week. En heb een leuk leven met weinig stress. En het is ook geen slaapapneu denk ik, want zou ik het ook moeten hebben als ik niet droom. Maar droom ik niet dan slaap ik gewoon door.

Hoe ik aan dat dromen kom, ik heb geen idee. Nu ben ik zover dat ik als ik wakker word met een op hol geslagen hart, ik rustig kan blijven liggen en met rustig en diep te ademen mijn hartslag weer naar beneden krijg. Maar soms lukt me dat niet en dan raak ik in paniek waardoor mijn hart helemaal in de versnelling springt. Ik moet dan voorovergebogen gaan zitten op de rand van mijn bed, met mijn handen op de grond en langzaam en diep ademen, meer uit dan in, waardoor mijn hart na een aantal minuten weer rustig wordt.

Let wel het is geen tachycardie. De aandoening waardoor het hart van het ene op het andere moment ineens heel snel klopt. Want dat stopt ook op dezelfde manier van het ene op het andere moment. Bij mij loopt het juist langzaam weer terug. Zoals je dat hebt inspanning en ontspanning.

Ik word altijd wakker uit een droom, heb het benauwd en voel dan een rare moeilijk uit leggen spanning in mijn lijf en mijn hart klopt snel. Ik moet dan stil blijven liggen. Beweeg ik of rek ik me uit dan schiet mijn hartslag ineens nog meer omhoog. En komt de paniek. Soms lukt het me te blijven liggen, te ademen tot mijn hartslag weer normaal is en dan weer in te slapen. Soms moet ik mijn bed uit en rondlopen om rustig te worden. Toch duurt het vaak nog een tiental minuten voor ik die benauwdheid kwijt ben. En dat soms 4 of 5 keer op een nacht. Nachten achtereen. Die paniek is het ergste. Helemaal alleen in je huis, midden in de nacht en het dan benauwd hebben met een hart dat helemaal op hol slaat. Pfffff....

Robert
Door relax42
#68811
Hallo Robert.

Dat is een nare ervaring. Doordat je dat een keer meegemaakt hebt blijft je onderbewustzijn dat vaak onthouden. Je bent dan ook (zonder dat je dat wellicht zelf door hebt), weer bang voor de volgende aanval enz. Het is dan heel belangrijk, wanneer je weer wakker schiet, wat je als het ware tegen jezelf zegt. Er moet een trigger zijn voor die dromen lijkt me. Ben je daarvoor al eens in behandeling geweest bij een psycholoog o.i.d.?
Paniekaanvallen en CBD Olie