Forum

Vertel hier kort wat over jezelf. Je ervaringen met paniek graag onder "Ervaringen" zetten.

Moderators: Leap, Leon

#68718
Hoi Sabina.

Dat is vervelend om te ervaren uiteraard!

Je 'mind' neemt het van je over. Stel dat dit, stel dat en het komt nooit meer goed enz. Wat je vaak ziet is, dat mensen er tegen gaan vechten om maar niet dat gevoel (paniek enz.) te krijgen, maar juist dan krijgen ze het wel. Wat helpt is, om er niet tegen te vechten. Laat het los. Wat is het ergste wat je kan gebeuren? Het zijn maar je gedachten, die het versterken. Probeer te ontspannen en je te richten op positieve dingen. Ga een stuk wandelen/fietsen of wat ook. En doe vooral rustig aan. Als je wakker wordt, dan gelijk jezelf aanpakken en positief te denken...lekker even douchen, ontbijt maken voor jezelf. Dat helpt.
Het klinkt makkelijker als dat het is, maar het zijn vaak dus je gedachten die met je aan de haal gaan.
Sterkte ermee!
#68721
Hoi Sabina.

Je zit echt teveel in de mind. Iets wat je aandacht geeft groeit. Nogmaals, het is makkelijker gezegd, dan gedaan, want heb het zelf ook. Vandaag zelfs nog.
Een aantal factoren zijn van belang; slaap. Slaap je voldoende en op tijd? Drink je veel koffie? Beweeg je genoeg enz?
Je zit in een verkeerde cirkel en doorbreek het. Als je op staat; stap gelijk onder de douche. Ok, je hebt er angst voor zeg je. Maak wat is dan het ergste wat je kan gebeuren? Het zit hem echt in de mindset. Je kunt AD gebruiken, maar daarmee onderdruk je iets anders en helpt tijdelijk om de randjes eraf te halen. Maar je moet je gedachten zien te veranderen. Ga op zoek naar de trigger(s). Vaak loopt een emmer over en krijg je daardoor dergelijke klachten. Teveel hooi op de vork, teveel dit, teveel dat. Probeer je rust te vinden. Niet door in bed te blijven liggen, maar door de natuur op te zoeken. Dan kan je zenuwstelsel tot rust komen. Probeer te genieten van kleine dingen. Even een praatje met een buurvrouw oid en probeer te vertragen. En....je moet vertrouwen zien te krijgen. 10 jaar geleden voelde je ook zo zei je. Ok, iets anders, maar vergelijkbaar. Daarna is het ook goed gegaan, wat heb je toen veranderd? Als je dergelijke gevoelens hebt, krijg je angst voor de angst. Je voelt je hulpeloos omdat je denkt (mind), dat het niet over zal gaan. Maar dat is allemaal vechten. Loslaten. Ontspannen, ritme, geen of weinige caffeïne, geen of heel weinig alcohol, veel beweging, groente (gezond eten dus) en verzorg jezelf. Dus ook douchen :wink:
Nog iets; accepteer dat je het helpt. Bekijk het van dag tot dag. Je kunt ook positieve affimaties gebruiken. Dat helpt je gelijk bij het opstaan. Als je dat volgt, zou je je toch iets beter moeten gaan voelen lijkt me?
#68725
Hallo Sabina.

Heel graag gedaan. Ik hou het bijna dagelijks wat bij. Ik weet zelf ook niet, waarom het hier zo rustig is. Maar merk wel, dat er soms mensen terug lijken te komen. Misschien en hopelijk is het een fase en komt het wel weer. Er moet altijd iemand een voorbeeld geven he? :wink:
Ik weet zelf als geen ander hoe fijn het is, dat je je verhaal even kwijt kunt en ik haal er juist energie uit om mensen ermee te helpen, omdat ik er zelf ook zo mee heb lopen worstelen en soms nog weleens. Door er heel veel over te lezen en therapiën te volgen, heb ik de ervaring ermee opgedaan. Nu merk ik, dat ik het juist leuk vind om mensen ermee te helpen, omdat ik weet hoe rot je je kunt voelen. Vooral dat hulpeloze. Daarom kijk ik hier af en toe en reageer dan. Soms komen mensen ook niet terug lijkt het. Wellicht is er nog een dergelijk forum. Maar dat weet ik het niet. Dit spreekt mij erg aan en vandaar dat ik dit aan hou (wil niet met teveel tegelijk bezig zijn, daar krijg ik onrust van) en doordat het rustig is, is het ook overzichtelijk (doe het daarom zo laat naast mijn werk en heb dan meer rust).
Terug naar jou. Je lijkt vooruit te komen. Je noemt al wat acceptatie-puntjes. Je geeft aan, dat je het 10 jaar geleden ook gehad hebt. Interessant voor jezelf om te weten is, wat is er intussen veranderd? Je bouwt druk op en loopt daardoor vast. Je moet wellicht je leven proberen éénvoudiger in te richten. Dan hou je overzicht. In je onderbewustzijn krijg je allerlei conditioneringen en als je geen overzicht meer hebt, krijg je dergelijke klachten. Met AD onderdruk je de gevoelens, maar zijn de klachten nog niet weg. 10 jaar geleden had je het ook en daarna ging het beter. Wat deed je toen anders? Vaak spelen er toch dingen die ongemerkt stress geven. Er moet iets zijn. Je lichaam wijst je daar immers op :wink:
#68727
na die 10 jaar geleden is er niks veranderd de ad heeft me er uit getrokken en leefde weer prima als voor die inzinking van 10 jaar geleden .. misschien toch t afbouwen in een stress periode en daar samen door overspannen geraakt .. t is nu zuiver de wanhoop
die stress in stand houdt blijf me angstig en rot voelen en ja die cirkel moet ik door breken .maar lukt me niet dus hoop toch weer op een ad die me er ietsje bij helpt om zelf weer wat meer vetrouwen en vechtlust te krijgen
#68728
Met AD onderdruk je wel iets he? Het kan je tijdig zeer zeker helpen om de randjes er vanaf te halen, maar je leeft dan teveel in spanning. Ook als het beter gaat. Anders bestaat de kans, dat je het later nog eens krijgt. Ik denk dat je dan naar de basis moet. Komt er bij een therapie niks aan het licht?
#68731
nee totaal niet .t is echt elke keer na een stress periode dat er klachten gaan komen
tuurlijk beter om gaan met stress ..maar soms is dat niet te voorkomen .en is na de stress de rek uit je nu 2x gebeurd daarna zit je erin en komt t accepteren dat de rek er ff uit is
en dat is t probleem dan ik duw me onbewust steeds verder
#68734
Stress kun je inderdaad niet altijd voorkomen. Het kan ook aan je persoonlijkheid liggen (goed bedoeld). Als jij je eigen grenzen bijvoorbeeld niet goed aangeeft, kun je steeds over grenzen gaan, waardoor je ook stress krijgt. Dit hoeft niet zo te zijn, maar KAN een voorbeeld zijn. Proberen je emoties te 'managen'. Als je er teveel over nadenkt, zit je weer in je 'mind'. Het mind-denken. Zet al je verwachtingen/verplichtingen op een laag pitje en probeer weer wat in balans te komen door te ontspannen. Doe je echt de dingen die je voor jezelf ook echt leuk vindt? Dat hoort bij de balans.
Paniekaanvallen en CBD Olie