Forum

Een aantal handige tips en trucs voor het verminderen van paniekaanvallen en natuurlijk tips en trucs voor tijdens een aanval.

Moderators: Leon, Leap

Gebruikersavatar
Door Yogini
#13286
Voor al degenen die in hetzelfde schuitje zitten als ik, wil ik toch eens wat tekst kopiëren. Het komt van een site die een programma promoot, en ik heb dat programma niet gekocht ofzo en ben dat ook niet echt van plan, maar ik vond de tekst al wel een beetje geruststellend op zich.

Mental health anxiety is one of those big fears that trigger panic very easily. It's also known as:
The fear of losing control, fear of going insane, fear of losing your mind, fear of psychosis, and fear of having a nervous breakdown.

Why is mental health anxiety so scary?
It's scary because there is this fear of losing control. The fear of losing control is the theme. It scares the bananas out of you because you cannot run from yourself. If you are fearing your own mind, you cannot just escape a situation.

The fear of losing control may be the theme in mental health anxiety, but the fear of losing control is also at the heart of all fears, phobias, anxiety disorders, and depression.

Mental Health Anxiety can look like this:

Fear of going crazy
Fear of losing control
Fear of having a nervous breakdown
Fear of losing thought
Fear of hurting someone you love
Fear of hurting someone
Fear of hurting yourself
Fear of hallucinating
Fear of being commited to a mental institution
Fear of being labeled as "psychotic"
Fear of being diagnosed with schizophrenia
Fear of seeing things
Fear of hearing things
Fearing that your thoughts will drive you crazy
Fearing that your panic attacks will drive you crazy
Fearing that a panic attack is you going crazy
Fearing that if you think about going crazy, you'll go crazy
Fearing that others will abandon you when you are in a mental home
Panicking when thinking about insanity
Staying away from any literature or conversations about insanity
Obsessing over the fear of going crazy most of the time
Fearing that if you don't fall asleep, you'll go crazy
Fearing that you may be crazy but don't know it
Fearing that medication will drive you crazy
Fearing that you may lose control and say something stupid
Fearing that a situation may cause you to go insane or cause post traumatic stress disorder
Feelings of unreality or what they call, "depersonalization"
Thinking that depersonalizatoin means that you are "cracking up"
Fearing that you will no longer be able to think
Fears of insanity after taking a substance such as marajuana or LSD
Fears of driving off the road
Fears of heights but not the real fear of heights - the fear that you will lose control and jump.
Fear of being alone with your thoughts
Obsessing over a thought or image that you cannot seem to get rid of
Having 'crazy' thoughts
Having taboo thoughts that frighten you
Fear of hearing any psychiatric terms

You cannot go crazy by thinking about it
Anxiety disorder is not going crazy. Having a panic attack will not lead you to going insane. Thkinging that you will go insane does not lead to insantiy.

However, many people with this fear cannot seem to lift this obsessive worry, even when people tell them they will not go crazy. Reassurance sometimes temporarily relieves the fear, but in most cases, the fear comes back shortly after or another fear takes its place.

It's just extremely difficult to control thoughts during times of obsessive worry.


Maar het allerbelangrijkste is gewoon er niet teveel mee bezig zijn, dus dat ga ik nu dan ook doen! :wink:
Door biatch
#13292
nou, slaat ook op mij ja.
Thanks voor de tekst!

liefs Biatch
Gebruikersavatar
Door Maarten
#13309
Zow dat was ff flink lezen maar klinkklare taal!
Het enige dat ik niet kan begrijpen is wanneer ik in een heftige pa zit helemaal gek ben in mn hoofd en er niet meer uit kan komen. Als ik terug denk aan het moment dat ik in die pa zit vind ik mezelf toch echt gek. Ik weet niet waar ik het zoeken moet op zon moment.
Ik weet niet of dat normaal is bij een pa en kan ook niet duidelijk uitleggen wat er op dat moment gebeurt.
Waarom zeggen ze dan dat je niet gek kunt worden?
Bah krijg nu al kriebels in mn buik als ik er aan terug denk.
Gebruikersavatar
Door JeroX
#13331
Gek worden en bang zijn om gek te worden zijn twee heel verschillende dingen. Het feit dat je zelf vind dat je gek doet betekend immers dat je toch weet hoe het anders moet?
Of stel ik het nou te simpel......
Gebruikersavatar
Door Maarten
#13335
Uhm nope, daar zit wat in. Ik besef goed wat er op zo'n moment aan de hand is. Maar het is geen normaal en gezond gevoel. En uiteindelijk ben ik altijd uit een aanval gekomen maar toch is zoiets niet normaal.
Gebruikersavatar
Door Yogini
#13341
Naja, niet "normaal"... Maarten, waarom vind je jezelf gek tijdens een PA? Rare gedachten of...? Voor mij is "gek" zijn dat je dingen doet die écht niet kunnen of gewoon echt vreemd of "ongezond" zijn (andere mensen of jezelf pijn doen, criminele dingen, ineens naakt over straat gaan lopen roepen enzo...) of echt dingen gaat geloven die absoluut geen steek houden en dat je je daar dan ook naar gaat gedragen. Voor mij is het dus niet helemaal hetzelfde als wat er tijdens een PA gebeurt. Al ben ik natuurlijk ook wel bang om nooit meer uit een PA te komen want dat lijkt me ook wel "gek" ja...

Ik weet ook niet waarom ze zeggen dat je niet zomaar gek kan worden, maar ik doe wel m'n uiterste best om het te geloven. :wink:

Jeroen, voor jou heb ik ook nog wat vraagjes. Je zegt dat je broer psychoses heeft (gehad?). Merkte hij dan zelf dat ie raar deed? Was hij dan heel angstig en was hij er mee bezig dat hij gek zou worden? Voelde hij dat aankomen? Zag je dat als omgeving aankomen? Besefte hij achteraf wat er gebeurd was? En als laatste: hoe lang duurt dat dan ongeveer en kan je met je broer dan nog praten en normaal denken als hij er in zit? Sorry voor al de vraagjes hoor, maar hoop echt op een antwoord! Het zou de dingen misschien wel in een ander licht kunnen plaatsen...
Door Nova
#13431
Fearing that your thoughts will drive you crazy
Fearing that if you think about going crazy, you'll go crazy
Fearing that others will abandon you when you are in a mental home

Deze zijn echt zo van toepassing op mij haha
Bluh denk die dingen 24/7
Gebruikersavatar
Door JeroX
#13446
[quote="

Jeroen, voor jou heb ik ook nog wat vraagjes. Je zegt dat je broer psychoses heeft (gehad?). Merkte hij dan zelf dat ie raar deed? Was hij dan heel angstig en was hij er mee bezig dat hij gek zou worden? Voelde hij dat aankomen? Zag je dat als omgeving aankomen? Besefte hij achteraf wat er gebeurd was? En als laatste: hoe lang duurt dat dan ongeveer en kan je met je broer dan nog praten en normaal denken als hij er in zit? Sorry voor al de vraagjes hoor, maar hoop echt op een antwoord! Het zou de dingen misschien wel in een ander licht kunnen plaatsen...[/quote]

Nee, bij een psychose voel je die niet aankomen. Je weet ook niet of je psygotisch bent, maar voor je omgeving is het volkomen duidelijk. Je bent dus niet bang of angstig, je bent alleen nogal overheersend en iedereen moet naar je luisteren omdat jij het beter weet..
Dus voor ons paniekers heel onherkenbaar.
Ook de medicatie is heel verschillend. Voor ons antidepresiva, voor hun antipsychotica en dat is een heel andere groep.
Groetjes
Jeroen
Door Kelly__
#34590
Hejhej,
wat een goede tekst, ik herken mezelf hier PERFECT in. Maar als je een aanval hebt dan ben je gewoon in alle staten en kan niets je kalmeren. Het lijkt of je in een roes zit of dat je psychotisch wordt etc, omdat je zo'n enge gedachten hebt en je zo raar voelt.

Someday we're gonna beat this :)
Door estheresther
#36323
Goh,wat enorm herkenbaar.
Ik ben er momenteel ook weer zoooooooo mee bezig,omdat ik er weer veel over gehoord heb,en dan weer ontzettend bang ben dat mij dat gaat overkomen.............zucht
Gebruikersavatar
Door ImmortalBeloved
#36336
Ehm ik wil niet heel erg gemeen doen maar een vriendin van me voelt het wel degelijk aankomen als ze in een psychose raakt. Ze zal het wel anders ervaren dan de omgeving maar ze is zich er precies bewust van wat er allemaal gebeurt. Het voordeel ervan is dat ze op tijd hulp kan inschakelen en er geen erge dingen gebeuren (hooguit genante) Maar misschien is hierbij ook elk geval anders ze is de enige die ik ken die dit heeft. Ik wil er echter wel bij vermelden dat het een samenspel is van een bipolaire stoornis (manisch depressief, waar ze medicijnen voor krijgt en dus geen last van) traumatische ervaringen in het verleden, en een groot drugsgebruik in het verleden. Ze heeft het dus niet zomaar gekregen. Dus wees er niet bang voor!!
Door Nico
#38941
Ik heb de laatste weken erg veel last van deze gedachten, vooral het besef dat je niet uit je eigen hoofd kunt ontsnappen. Erg herkenbaar, maar ook erg fijn om dit te lezen. Ik zit namelijk nu in zo'n angstaanjagende gedachtestroom en af en toe realiseer ik me dat er helemaal niets aan de hand is. Maar helaas kan ik die gedachte niet vasthouden. Ik ben erg moe, maar ik kan niet slapen dus dat triggert je gedachtes weer. Het is allemaal zo raar. Ik weet dondersgoed wat er aan de hand is, maar het wil niet doordringen. Maar ja, als dat geen probleem meer zou zijn, had ook niemand meer angst...... Iedereen veel sterkte en besef dat het maar onschuldige gedachtes zijn!!
Door Angelpanic
#39676
hee,
ik heb last gehad van een hefige paniekaanval. door een traumatishe ervaring.
nu heb ik een angsstoornis en ben ik bang om gek te worden.
ik wil later iets met psychologie gaan doen. en lees dus vaak stukjes over ziektebeelden. ook over psychoses. dit maakt mij erg bang. wat als ik er 1 krijg? het lijkt me vreselijk. ik ga waarschijnlijk binnenkort met anti depressiva beginnen. maar daar zit toch dopamine in? dat als je overmatig in je heresenen hebt een psychose kan krijgen? ik ben het echt zat om hier bang voor te blijven. ik denk namelijk al dat ik nu een psychose heb. of gek word. :p
verder heb ik soms last van depresonalisatie.
en ik ben nog maar 17:S
Door Angelpanic
#39677
ik las ook, dat sommige na een psychose pas na een half jaar weer een boek kunnen lezen.
als je dat hebt verlies je alles; me vriend, school, werk :O
maar als ik dit lees denk ik wel; oké , misschien is het wel alleen de angst.
ik moet ook altijd van mezelf; savonds vroeg slapen, bang om wisselend slaap gedrag te krijgen.
Door stealex
#39679
Angelpanic schreef:ik las ook, dat sommige na een psychose pas na een half jaar weer een boek kunnen lezen.
als je dat hebt verlies je alles; me vriend, school, werk :O
maar als ik dit lees denk ik wel; oké , misschien is het wel alleen de angst.
ik moet ook altijd van mezelf; savonds vroeg slapen, bang om wisselend slaap gedrag te krijgen.
een psychose krijg je niet zo maar, meestal ontwikkeld dit zich op jonge leeftijd. En mensen et een psychose weten tijdens een psychose vaak niet dat ze dat hebben.
Paniekaanvallen en CBD Olie