Forum

Een aantal handige tips en trucs voor het verminderen van paniekaanvallen en natuurlijk tips en trucs voor tijdens een aanval.

Moderators: Leon, Leap

Door Maarten0707
#24327
Hoi Yogini,

Weer heel erg bedankt he!! Ik volg je nog steeds. Jammer dat het einde in zicht is. Maar ik blijf alles bewaren!!
Gebruikersavatar
Door Yogini
#24551
DOOR EEN TERUGVAL KOMEN

Er is al vaak gesproken over terugvallen, maar omdat het zo belangrijk is om op een goede manier door een terugval te komen, wordt dit boek hier toch nog eens mee afgerond.


HOOP KRIJGEN IN EEN GOEDE PERIODE

De meeste mensen staan er van versteld als hen verteld wordt dat ze in een terugval net zoveel vooruitgang kunnen boeken als in een goede periode. Tijdens een goede periode krijg je hoop en voel je het helende effect dat rust op je heeft, terwijl de gedachte dat de angst misschien terug komt toch in je achterhoofd speelt. En omdat je nog steeds gevoelig bent, en de herinneringen aan al je angsten je hierin een handje helpen, komt de angst dan ook van tijd tot tijd terug.


HET UITZICHT ALLEEN AL...

De herinnering staat altijd klaar om je opnieuw te overweldigen. Je hebt die huizen, die straten, die winkels,... zo vaak gezien, dat zelfs er gewoon naar kijken je al een angstig gevoel kan geven. Ga dan niet denken dat je opnieuw van de ladder bent gevallen en verwar herinneringen aan angst niet met angst op zich.

Het contrast tussen goede en slechte periodes kan tot slot zo groot zijn, dat het bijna ondraaglijk lijkt. Dit contrast zorgt er voor dat die allereerste terugvallen zo ontgoochelend zijn. Het lijkt dan alsof je wel vooruit wil, maar het je toch niet lukt. Je had misschien gedacht dat je steeds minder terugvallen zou krijgen, of in elk geval minder zware, en dat kan wel, maar het gebeurt ook vaak dat de zwaarste terugval ooit vlak voor het herstel komt. Omdat herstel dan al zo dichtbij lijkt, voelt die terugval ook zo verschrikkelijk. En toch, hoe zwaar een terugval ook is: als je er op de goede manier mee om gaat, staat deze het herstel zeker niet in de weg.


SCHRIK NIET VAN JE GEHEUGEN

Je zou moeten begrijpen welke truukjes je geheugen en gewoontes met je uit kunnen halen, zodat een terugval niet meer zo hard aan komt, hoe lang hij ook duurt en wanneer hij ook komt. Je zou het verschil moeten leren kennen tussen herinneringen aan angst en de angst zelf/de realiteit van het moment. Als je je plots weer veel angstige momenten herinnert, weet dan dat dit enkel herinneringen zijn. Schrik maar niet. Wees niet bang, hoe pijnlijk en overtuigend die herinneringen ook zijn. Herinner je maar zoveel je kan, maar ga dan niet denken dat je terug aan het vallen bent, hoe sterk je de symptomen ook opnieuw gaat voelen.


GROOTMOEDERS KOEKJES

Toen ik nog jong was, had oma vaak een mandje met koekjes staan, voor wanneer ik uit school kwam. Wanneer ik nu zo'n koekjes ruik, denk ik opnieuw meteen aan oma. Ik denk dan niet: “Oh, koekjes! Hmm... waar herken ik die geur toch van? Oh ja, oma!”. Nee, het gebeurt automatisch.

Een terugval is als oma's koekjes. Zelfs wanneer je hersteld bent, kan je nog vaak plots overvallen worden door nare symptomen en herinneringen. Denk dan gewoon: “Aha, oma's koekjes!”.


“MIJN EMOTIES SLAAN OP HOL”

Een vrouw schreef: “als ik in een terugval zit, duurt het vaak een tijdje voor ik er weer mee om kan gaan op de manier die jij me hebt aangeleerd. Het voelt veel te overweldigend in het begin. Het is moeilijk om me meteen op de juiste manier te kunnen gedragen. Mijn emoties slaan op hol door de shock van een terugval en ik kan mezelf dan wel met woorden gerust stellen, maar voelen kan ik het dan niet. Het duurt vaak een hele tijd voor ik weer meester ben over de situatie. Maar ook dit wordt geleidelijk beter, naarmate ik meer oefen. Ik krijg een stukje meer zelfvertrouwen elke keer ik uit een terugval kruip en ik vind het ook steeds makkelijker om de uitweg te vinden.”


VERVELENDE SYMPTOMEN KOMEN SNEL TERUG

Het kan een ware shock zijn om ineens te merken dat AL je symptomen terug zijn. Je denkt dan dat het wel heel erg gesteld moet zijn met je, gezien je zoveel symptomen krijgt... maar dat klopt niet. Als je aan je neef John denkt, is de kans groot dat je ook aan andere familieleden gaat denken. Dit is niets anders dan een ketting van herinneringen. Al de symptomen van een terugval zijn symptomen van stress en angst, en als ze terug komen – met z'n allen, zoals een familie – dan betekent dat enkel dat je op dat moment heel angstig bent.

Net zoals de dirigent van een orkest alle instrumenten met één beweging van z'n hand tot stilte kan brengen, zo kan je ook je symptomen kalmeren met één oefening: aanvaarding. Je hebt geen speciale zalf nodig voor je zwetende handen, geen speciaal pilletje tegen duizeligheid, geen ander pilletje voor zenuwachtigheid,... Aanvaarding (en eventueel een zacht kalmeerpilletje) doet wonderen. Kijk dus niet angstig naar elk symptoom.


REACTIES ZONDER ZOVEEL ANGST

Begrip en aanvaarding zorgen er voor dat je minder gevoelig wordt, maar dat betekent niet dat je gevoelens zo snel op je gedachten zullen volgen. Het is niet omdat je het snapt dat je je plots stukken beter gaat voelen. Vertrouwen komt er als je door ervaringen gaat en de beste ervaring is misschien wel de terugval. Deze geeft je namelijk opnieuw de gelegenheid om te oefenen. Naarmate je meer kunt oefenen, zal je merken dat je reacties steeds minder angst in zich hebben.


“ZIJN TERUGVALLEN NOODZAKELIJK?”

Je bent pas volledig genezen als je niet meer bang bent om een terugval te krijgen. Als je niet meer bang bent voor een terugval, dan dient hij er enkel voor om je te laten zien hoeveel vooruitgang je al geboekt hebt. Je leert dan terug kijken op al de angst en dankbaar zijn voor de ervaring. Oh ja, die dag zal er komen. Maar dit vergt tijd.

Als je merkt dat een terugval behoorlijk lang gaat duren, dan is dit vaak omdat je ongeduldig zit te wachten tot hij voorbij is. Je trekt je terug in angst, je wordt ongeduldig, je verliest hoop. Je moet terugvallen zoveel tijd geven als je maar kan. Ga niet elk moment bij jezelf na of je je al beter voelt. Hoe meer zorgen je je maakt om een terugval, hoe gevoeliger je jezelf weer maakt en hoe langer de terugval zal duren.


LEKKER DE ENE DAG, ANGSTIG DE VOLGENDE

Er wordt me veel gevraagd waarom je je de ene dag lekker kan voelen, en de andere dag weer zo angstig. Vreemd genoeg is dat net omdat je je de vorige dag zo goed voelde: je wil je vandaag weer net zo goed voelen en dat legt veel stress op je. En als dat dan niet zo is, ga je wanhopen, en door die wanhoop krijg je nog meer spanning en krijg je nog meer faal-gedachten. Je maakt de fout jezelf te testen.

Oefen – maar ga jezelf niet testen!

Maak er geen examen van: “eens kijken hoe ver ik kan gaan zonder paniek.” Als je paniek na paniek hebt en toch op de juiste manier de reis verder zet, dan is deze reis zeker evenveel waard als een paniekloze reis.

Wat ook belangrijk is om te weten is dat herstellen vaak heel onwerkelijk voelt. Het kan ook best zijn dat je na een overwinning niet 't gevoel hebt iets bereikt te hebben. Misschien voel je je enkel vreemd. Het kan voelen alsof angsten veel werkelijker zijn dan momenten zonder paniek. Dit kan een tijdje duren voor dit stopt.


DE TERUGKEER VAN PANIEK

Het voelt alarmerend als de paniek ineens na jaren toch weer even terug komt. Dit schokt je, beangstigt je, herinnert je. De angst die je er meteen aan toevoegt, maakt je voor een stuk gevoeliger en brengt op die manier wat van de oude symptomen terug, die je misschien al vergeten was.

Wees niet bang voor de paniek! Loop er niet weer voor weg! Hou even halt, ga rustig door. Ga doorheen de paniek. Laat de paniek maar terug komen als die daar zin in heeft. Probeer de paniek niet uit te schakelen. Begrijp dat een bepaalde spanning, bepaalde stress,... je weer wat gevoeliger heeft gemaakt, maar wees niet bang voor de paniek. Ook niet als al je nare herinneringen terug komen.

Ik herhaal nog eens dat herstel aan de andere zijde van paniek ligt. Ga er altijd doorheen. Loop nooit weg. Ga nooit opnieuw dingen vermijden.

En om af te sluiten dit nog:
- Aanvaard alles dat met je angst te maken heeft
- Verspil geen energie aan het analyseren van al je symptomen
- Wees niet bang voor een terugval en laat herinneringen je niet van de wijs brengen
- Wees niet van je stuk gebracht door het negatieve denken dat zich op zo'n momenten in je nestelt
- En bovenal: wees niet bang als de paniek na lange tijd toch nog eens komt.

Je denkt misschien dat er zoveel is om te herinneren, zoveel dat je moet doen. Maar dat is niet zo, weet je. Er is slechts één woord: aanvaard. Het maakt niet uit of je al de rest vergeet, als je maar één dingetje onthoud: AANVAARD.

Veel succes!


Zo, het zit er op! Dit was het laatste stukje! Hoop dat jullie er allemaal nog wat aan hadden en dat dit voor anderen in de toekomst ook nog zo zal zijn!
Door tania 67
#24554
bedankt echt waar bedankt voor al deze schitterende vertalingen
ik heb er in ieder geval veel aan en lees ze dan regelmatig nog eens door
groetjes tania
Door stealex
#24557
he yogini, weer toppie van je, heb het allemaal gebundeld, bijna 100 pagina's. Top hoor
Door Bert
#24563
:roll:
Laatst gewijzigd door Bert op 27 aug 2012, 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door jermen
#24564
Ontzettend bedankt voor al je werk Yoghini, ik heb er heel veel aan

groetjes jermen
Door stealex
#24569
Bert schreef:Hoi Yogini,

Amai, amai, wat een monikkenklus moet dit geweest zijn om te vertalen.
Ik heb er heel veel aan, geregeld lees ik de teksten door. Ik kan het iedereen aan raden om het door te lezen.
Je leert zoveel over angst en wat je er tegen kunt doen.

Enorm bedankt voor het vertalen.

Liefs,
Bert

ps. Stefan welk lettertype en puntsgrootte gebruik jij? Ik heb slecht 88 pagina's. :wink:
he bert, oke bijna 100 he hahaha times roman 12..
Gebruikersavatar
Door P. Aniek
#24658
:roll:
Laatst gewijzigd door P. Aniek op 25 apr 2012, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door patries 1971
#24685
Hallo Yogini

Heel erg bedankt voor die hele klus.....Ik heb er veel aan,net als zovele andere met mij

liefs Patries
Gebruikersavatar
Door Semmiej
#28181
Wauw wat een prettige verhalen. Stelt me toch weer ff gerust :-).
Gebruikersavatar
Door Yogini
#28242
Bedankt he! Ben heel blij dat jullie er wat aan hebben! Hoop dat dat voor alle nog komende nieuwkomers ook zo zal zijn!

Succes allemaal! Blijven doorgaan! :!:
Door Bert
#28254
:roll:
Laatst gewijzigd door Bert op 27 aug 2012, 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door san74
#28511
beste yogini,

alsnog ontzettend bedankt voor het vertalen en delen van deze tekst, ik heb er zoveel aan. ik heb nu alles gekopieerd en de helft al uitgeprint zo,n 28 a4tjes en toen was de inkt op, de rest is opgeslagen en ga ik ook uitprinten, een heel boekwerk word het. ik ben er echt heel blij mee , het geeft me weer moed en vertrouwen dat het goed komt en ik het ook zonder medicatie ga overwinnen.

liefs sandra
Door jessica28
#30150
Ontzettend bedankt !!!

Morgen op vakantie verschrikkelijk veel angst en stress, ik ga dit allemaal bundelen en als boek meenemen, ik zie zoveel herkenning en zoveel dingen die ik vrees en hier uitgelegd worden als niet erg e.d. ....

GEWELDIG !!!!

Liefs Jessica
Door odie
#30983
Hoi Yogini,

Zou je mij ook een PB-tje willen sturen voor de titel van dat boek???
Thanx
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 15
Paniekaanvallen en CBD Olie