Forum

Een aantal handige tips en trucs voor het verminderen van paniekaanvallen en natuurlijk tips en trucs voor tijdens een aanval.

Moderators: Leon, Leap

Gebruikersavatar
Door Yogini
#16219
Hoi allemaal! Ik heb net een erg goed boek uit. Het is geschreven door een dokter en het helpt me om er op mijn zwakkere momenten even een stukje uit te lezen. Momenteel heb ik enkele delen uit de inleiding vertaald en in Word gezet. Ik wil ze graag met jullie delen. Het boek bevat natuurlijk nog veel meer dan dit (het legt alles haarfijn uit eigenlijk) dus mocht er nog interesse zijn voor meer, dan hoor ik 't wel. Hier alvast de inleiding.

VERMOEIDHEID VAN DE ZENUWEN (ANGST)
Vermoeidheid van de spieren (lichamelijke vermoeidheid)
Vermoeidheid van de emoties
Vermoeidheid van de geest
Vermoeidheid van de “levenskracht”

Om je symptomen te begrijpen, is het belangrijk om te begrijpen wat deze soorten van vermoeidheid zijn en inhouden. Het ene moment lijk je alles onder controle te hebben, het volgende moment lijk je die controle weer kwijt te zijn. Begrijpen waarom dit zo is, is de sleutel tot “genezing”.

De vier vormen van vermoeidheid komen vaak voor bij angsten, en vaak lopen ze in elkaar over. Heen en weer. Dat klinkt erg logisch, maar veel mensen herkennen deze stadia niet in zichzelf, omdat het zo geleidelijk is gegaan, zo onopgemerkt.

Terwijl je dit leest, lijkt morgen misschien zo ver weg, zo onmogelijk te beleven, teveel om over na te denken. En toch kon je dat enkele maanden geleden misschien wel nog. Je hebt misschien het gevoel dat je een stadium bereikt hebt waarop je liever je ogen sluit, om ze morgen niet meer open te moeten doen. Dit voelt allemaal misschien erg vreemd voor je en totaal niet als iets dat bij jou hoort. Misschien voel je je op dit moment erg verward. Nochtans, als je ze begrijpt, worden angsten veel minder beangstigend. Dan kan je zien dat ze geen voorstadium zijn van één of andere geestesziekte of lichamelijke ziekte.

Wat je moet begrijpen is dat er twee soorten angst zijn. Met andere woorden: je hebt misschien op dit moment geen paniekaanval of iets dergelijks. De eerste paniekaanval die je ooit beleefde, wordt gezien als de EERSTE ANGST. Die allereerste paniekaanval is er nu niet meer, maar toch blijf je er mee bezig. Je wordt bang van je symptomen. Je bent bang geworden van wat toen met je gebeurde, je blijft er in je hoofd mee bezig. Dat is de TWEEDE ANGST. Je houdt je symptomen in de gaten en wordt bang voor de angst. Je maakt de paniekaanval tot iets veel groters. Een hartziekte, een tumor, een geestesziekte,... Helaas, hoe meer je er mee bezig bent, hoe meer je je focust op je symptomen, hoe meer je symptomen je zullen opvallen en hoe meer stress je krijgt. En hoe meer angst en stress... <--- hoe langer de symptomen zullen blijven en hoe intenser ze misschien wel voelen.


VERMOEIDHEID VAN DE SPIEREN

Dit is de eerste vermoeidheid en vaak wordt ze niet herkend. Ze is het resultaat van een lange tijd van gespannen zijn en de spierpijn kan soms behoorlijk heftig worden. Iemand met vermoeide spieren kan bijvoorbeeld sneller het evenwicht verliezen of meer moeite hebben met wandelen. Toch is er lichamelijk niets mis. De spieren zijn enkel vermoeid door de spanning. Een gevoel van zwakte kan zo'n spierspanning opvolgen. Er is niets ernstigs aan de hand.

Wazig zicht, spierpijn, hoofdpijn, stijfheid,... zijn allemaal onschadelijke symptomen van spiervermoeidheid en -spanning.

VERMOEIDHEID VAN DE EMOTIES

Als zenuwen lange tijd onderhevig zijn aan stress, vooral aan emotionele stress zoals angst, kan het gebeuren dat alle emoties die binnenkomen veel heftiger lijken dan eerst en ook makkelijker switchen. Dit is een belangrijk stadium. Het is hier dat je gevoeliger gemaakt wordt. Het is op dit punt dat angst steeds heftiger lijkt te worden en vaak wordt dit gezien als iets gevaarlijks. Het lichaam en de geest slaan op hol, maar dit komt enkel door het feit dat je gevoeliger bent. Helaas denkt iemand die dit meemaakt al gauw dat er iets ernstigs aan de hand is. Hij/zij wordt verward en nog angstiger. Nochtans is dit nergens voor nodig. Het wordt enkel en alleen veroorzaakt door de angst – adrenaline – angst cyclus. Ofwel: angst voor de angst.

Met andere woorden: stress en angst kunnen zomaar opduiken en daar is niets engs of gevaarlijks aan. Je mag alleen niet de fout maken bang te worden voor die angst. Als je daar wel bang voor wordt, maakt je lichaam nog meer adrenaline aan en zo worden de zenuwen nog meer gespannen en krijg je nog meer angst. En doordat je nog meer angst krijgt, worden de symptomen waar je zo bang voor bent ook heviger. Dus probeer in te zien dat angst die zomaar komt absoluut ongevaarlijk is. Maak niet de fout er nog meer angst bij te krijgen door bang te worden van je angst.

Angst waar je niet bang voor bent, heelt zichzelf. Angst waar je wel bang voor bent, geeft meer angst en maakt je nog gevoeliger. Verwacht echter niet dat je meteen angstvrij zal zijn eens je tot dit besef bent gekomen. Sommige mensen genezen meteen van zodra ze weten hoe angst werkt, maar in de meeste gevallen vergt dit wat tijd. Gun jezelf die tijd.

Het gevoeliger worden voor angst (omdat je er bang voor bent) kan je het gevoel van uitputting geven. Je energie wordt steeds maar weer aangesproken (om te vechten tegen de angst) waardoor je soms het gevoel krijgt dat je te moe bent om nog door te gaan. Dit is geen depressie. Dit is een gevoel dat zonder problemen kan voorkomen bij angststoornissen en het gaat ook weer voorbij. Als je gevoeliger bent geworden, kan een triest gevoel opeens heel erg triest aanvoelen, een enge film kan plots nog veel enger lijken. Een klein probleem lijkt opeens onoverkomelijk. Ook dat is normaal. Het hoort er allemaal bij.

Gevoelens van schuld: onthoud dat elk gevoel zwaarder en heviger lijkt op dit moment. Verwijt jezelf niets en laat je door niemand iets verwijten.
Geluiden: geluiden kunnen opeens veel luider lijken. Je zenuwen zijn gewoon (tijdelijk) gevoeliger.
Wakker worden: veel angstige mensen hebben het zowel emotioneel als fysiek het zwaarst in de ochtend. Dat heeft te maken met het ontspannen en dan weer opspannen van het lichaam. Toch heb je je rust nodig. Om diezelfde reden kan sporten ook weerzin opwekken bij een angstig persoon: de symptomen kunnen even erger lijken. Toch is sporten gezond en helpt het om beter te worden. Laat je niet misleiden door niets betekenende symptomen!
Niet in slaap raken: door bang of geënerveerd te raken als je niet in slaap kunt komen, zorg je voor nog meer stress. Laat komen wat komt. Uiteindelijk val je toch in slaap. Wees rustig en kalm.

Soms kan je het gevoel krijgen dat je geen beslissingen kan nemen, dat je je alles veel te hard aantrekt, en dat je geen zelfvertrouwen meer over hebt. Je kan een gevoel van onwerkelijkheid krijgen, zowel over jezelf als over de wereld. Je kan het gevoel krijgen dat je jezelf niet meer bent. Al deze dingen zijn absoluut ongevaarlijk. Dat geldt ook voor hartkloppingen, overmatig zweten,... en alle andere angstsymptomen.


VERMOEIDHEID VAN DE GEEST

Een angstig persoon is vanuit zijn toestand van nature bezorgd om zichzelf, om hoe hij/zij zich voelt, en dus keren zijn angstige gedachten vaak naar binnen. Veel introspectie en voortdurend op je hoede zijn zorgt voor mentale vermoeidheid. Als de geest wakker is, is het makkelijk om over alles mee te praten, om logisch na te kunnen denken,... Als de geest vermoeid is daarentegen kunnen gedachten heel traag komen of net gaan racen. Het kan moeilijk zijn om woorden of zinnen te vormen, je kan je verward voelen en je concentratie en geheugen kunnen net een zeef lijken. Het vergeten van zaken die je normaal zo weet, kan je zelfs het gevoel geven dat je dement wordt. Dit is echter allemaal niets ergs. Je geest is vermoeid door het vele piekeren en bang zijn. Word hier niet bang van.

Je kan het gevoel krijgen dat je gedachten blijven hangen. Dat is één van de redenen waarom je het zo moeilijk vindt om zorgen los te laten. Wees niet kwaad op jezelf. Geef je geest de ruimte om moe te zijn. Er is niets aan de hand. Elke gedachte die komt met angst, maakt je bang en lijkt erg belangrijk te zijn. Je kan opeens bang worden iemand anders of jezelf iets aan te doen bijvoorbeeld. Of het kan zijn dat je de gedachte aan een hartaanval maar niet uit je hoofd krijgt. Je wil dan geloven dat deze gedachten wel waar moeten zijn, maar niets is minder waar. Het zijn normale gedachten, die iedereen wel eens krijgt, maar omdat jij steeds op je hoede bent (door de angst) blijven die gedachten plakken. Meer is dat niet.

Een warrig, vaag hoofd: je kan het gevoel krijgen dat je niet meer kunt denken, of dat je net heel snel of heel traag gaat denken.
Zelfbewust: je kan het gevoel hebben dat je jezelf steeds maar in de gaten houdt. Je gevoelens, je gedachten, je lichaam,...
Derealisatie/depersonalisatie: door het voortdurend denken krijg je een vervreemd gevoel.


VERMOEIDHEID VAN DE “LEVENSKRACHT”

Wanneer een angstig mens het gevoel krijgt dat elke actie, elke gedachte zoveel moeite vergt, kan hij zich gaan afvragen of het allemaal wel het vechten waard is. De zin om steeds maar weer te vechten kan op sommige momenten wel erg klein worden. Wees niet bang, je bent enkel vermoeid. Dit is geen echte depressie. Zelfs wanneer je aan de beterhand bent, kun je nog steeds het gevoel hebben dat je het allemaal even niet meer ziet zitten. Genezing gaat in de meeste gevallen niet van de ene dag op de andere. Gun jezelf de ruimte om het even niet meer te zien zitten. Je levenskracht komt zeker terug. Je hebt gewoon even rust nodig.
Door summerskys
#16231
Hey,
Heel herkenbaar allemaal, ik vind mezelf afgelopen maanden met sprongen vooruit gegaan, maar nog steeds weleens last van die vermoeidheid, heel herkenbaar dus. Maar zo zie je dat het niks ergs is en dat het wel op zijn pootjes terechtkomt, gewoon ontsnappen uit die cyclus.

Groetjes Erwin
Door estheresther
#16237
He Yogini!
Wat een enorm goed en herkenbaar stuk!
Zo voel ik me nu net,herken echt allles!!!!!!!!(wat een verademing)
Zou het boek graag lezen!Bedankt dat je dit met ons deelt!
Gebruikersavatar
Door Yogini
#16245
Het is ook een erg goed boek hoor. Alleen is het nogal lijvig en Engels dus maak ik voor mezelf nu wat samenvattingen en dacht: ik kan ze gelijk ook hier plaatsen. Ik ben er wel niet teveel mee bezig op een dag (hooguit een uurtje zeg maar), dus 't kan wel ff duren voor er hier wat bij komt. Maar goed ja, misschien heeft iemand anders er ook wat aan, je weet maar nooit he! Als er iemand de titel van 't boek wil, mag je altijd een PB sturen. Ik zet 't hier niet, omwille van de rechten enzo.

HERSTEL

-het probleem onder ogen zien
-aanvaarden
-het over je heen laten komen/niet tegen vechten
-geef het tijd


Als angst, door onwetendheid, de controle krijgt over je leven kan je een erg verward gevoel krijgen. Dan is het niet makkelijk om nog te weten waar je moet beginnen om van je angst af te raken. De methode zoals hierboven beschreven, heeft al heel vaak bewezen te werken.

zie het probleem onder ogen. Besef dat je angstig bent
aanvaard je angst. Voel je niet schuldig of slecht. Aanvaard dat je je niet 100% voelt.
als je je angstig voelt, loop dan niet weg voor dat gevoel. Het kan je geen kwaad doen. Laat het over je heen komen.
en vooral: zet jezelf niet onder druk. Genezing heeft (in het overgrote merendeel van de gevallen) tijd nodig.


HET PROBLEEM ONDER OGEN ZIEN

Dit houdt in dat je beseft dat de genezing van binnenuit zal komen. Natuurlijk kan je hulp van buitenaf goed gebruiken, maar uiteindelijk hangt alles af van jouw inspanningen. Het probleem onder ogen zien betekent ook dat je probeert niet langer bang te worden van je symptomen. Het zijn symptomen van angst en meer zijn ze ook niet.

Probeer niet weg te lopen voor je angst. Durf haar onder ogen komen. Alleen door met haar “in zee te durven gaan” kan je haar leren kennen en begrijpen. Het helpt niet om steeds maar weer van haar weg te lopen. Dat maakt je angst voor de angst steeds groter.

Het is ook mogelijk dat je na verloop van tijd gewoon raakt aan bepaalde symptomen. Ze verontrusten je dan niet langer. Als je er lang genoeg op zo'n manier mee om gaat, verdwijnen ze in de meeste gevallen vanzelf.


AANVAARDEN

Aanvaard dat je je op dit moment (en misschien al veel langer) niet 100% voelt. Laat de druk die je op jezelf legt los. Aanvaard dat je angstig bent. Er kan niet over schuld of zwakte gesproken worden.

Zelfs het kleinste moment van aanvaarding legt een goede basis. Misschien voel je er in eerste instantie niets van, maar je onderbewuste neemt die ervaring wel mee. Het is de eerste stap naar herstel. Ook als je accepteert, kan je overigens niet verwachten dan de symptomen meteen verdwijnen. Er kan in veel gevallen zelfs maanden over gaan voor je je weer helemaal je oude zelf voelt. Raak daardoor niet ontmoedigd. Het is een heel normaal proces.

Het is moeilijk om zomaar je symptomen te aanvaarden en als dat in het begin niet lukt, probeer dan op z'n minst af en toe eens na te denken over aanvaarding. Dit alleen al kan de druk wat verlichten. Aan de andere kant; als je je steeds gespannen terugtrekt, geef je je zenuwen de verkeerde signalen. Namelijk dat er écht iets is om bang voor te zijn, dat er écht iets fout is. Bij gevolg spannen je zenuwen zich harder aan en worden je symptomen heviger. Besef dat al deze “vreemde” symptomen die je voelt bij angst horen en dat ze nooit van ook maar enige betekenis zijn.

Als er niet langer angst voor de angst is, zal de angst langzaam verdwijnen. Genezing ligt voor een groot deel in het verliezen van angst voor de angst. Aanvaard wat je voelt en relax, wees bereid om traag beter te worden (jaag jezelf niet op!). Dit is actieve overgave.


NIET VECHTEN

Vechten zorgt voor meer spanning en doordat je daardoor meer symptomen krijgt waar je bang voor bent, krijg je angst voor de angst. Je kan zelfs zo hard vechten tegen de angst dat je het gevoel krijgt dat je geest blokkeert, je weet dan niet meer wat te doen, je denkt dat je alle controle verliest, zowel over je lichaam als over je geest. Dit is paniek ten volle. Wees ook hier niet bang voor. Laat het over je heen komen. Het verdwijnt vanzelf.

Als je valt en je hebt een wonde, dan zal je merken dat je lichaam die wonde vanzelf geneest. Zo gaat dat ook met je angstsymptomen, maar je moet je lichaam wel een kans geven. Als je tegen je lichaam gaat vechten, vecht je eigenlijk tegen een bondgenoot en dan raakt niemand vooruit.


GEEF HET TIJD

Zoals al vaker gezegd heeft je lichaam tijd nodig om te helen. Je kan genezing niet overhaasten. Net zoals het geen zin heeft om te proberen een gebroken been sneller te laten genezen, zo heeft het ook geen zin om je angsten sneller dan mogelijk weg te willen. Bovendien heb je ook tijd nodig om de herinnering aan zoveel angst en paniek te laten helen. Het geheugen heeft ook een eigen ritme. Als je opeens opnieuw beseft hoe bang je al geweest bent, word dan van die gedachte niet bang. Het betekent niet dat je voor altijd zo bang zal blijven en het betekent ook niet dat je in een terugval zit. Het betekent enkel dat de angst diep in je geheugen staat gegrift en dat ze tijd nodig heeft om daar te helen.

Het maakt niet uit hoe lang je al lijdt, het maakt ook niet uit hoeveel dokters en pillen en boeken je (succesloos) al geprobeerd hebt. Als je hoop hebt (ook al is het soms maar een klein beetje) dan kàn je genezen. Je hebt àlle mogelijkheden in je om helemaal beter te worden. Maar... geef het tijd.

Wanneer je merkt dat het af en toe wat beter gaat, kan het erg pijnlijk zijn om plots opnieuw wat meer in de put te zitten. Herinner jezelf er dan aan dat genezing meestal niet van de ene op de andere dag gaat en dat je er al eens uit bent gekomen, voor hoe kort ook. Herinner jezelf er aan dat je het kan.

Op een gegeven moment kan het zijn dat je niet langer geeft om wat er gebeurt en dat het je allemaal niet meer kan schelen. Je verliest zelfs de moed om nog door te gaan en de hoop dat je ooit weer beter wordt. Laat die gevoelens toe en besef dat ze er zijn doordat je (tijdelijk) uitgeput bent. Ze hebben geen verdere betekenis en ze gaan ook weer weg van zodra je je weer wat beter gaat voelen. Misschien heb je schrik voor de toekomst en ben je bang dat je niet aan de eisen van het leven zal kunnen voldoen. Er moet gewoon genoeg tijd voorbij gaan voordat je opnieuw een soort evenwicht en zelfvertrouwen vindt. Als je dit lang genoeg doet, word je vanzelf stilaan rustiger en wordt ook de toekomst een stuk minder bedreigend. Wees niet bang voor morgen, leef vandaag.

Heb geduld met jezelf. Net zoals je niet van de ene op de andere dag angstig werd, zo heb je ook tijd nodig om aan genezing te wennen. Het kan zijn dat je bang wordt van het gevoel plots minder bang te zijn. Dit is normaal, ook dit is weer wennen. Accepteer en geef het tijd.
Door wil
#16249
Heb je een titel en naam schrijver voor ons. Wil het boek wel kopen.
Gebruikersavatar
Door Yogini
#16250
Ik zal je in een PB die gegevens sturen. Ik zet ze liever niet online (heb ik zo met Leon besproken). Iedereen die interesse heeft, moet me maar eens een PB sturen. Verder ben ik van plan om op termijn het boek nog helemaal samen te vatten, maar dat is natuurlijk niet helemaal hetzelfde als het boek echt lezen, al hoop ik wel dat er mensen zijn die er verder toch wat aan hebben.
Gebruikersavatar
Door Yogini
#16379
Hier nog een klein stukje van het vervolg (het gaat wat traag momenteel, maar ik ben er dan ook niet veel mee bezig)

ENKELE SYMPTOMEN OPGEHELDERD aan de hand van voorbeelden van patiënten

HET GEVOEL DAT JE GAAT FLAUWVALLEN

“Wanneer ik 's ochtends wakker word, voel ik me eventjes goed en dan, wanneer ik de afwas ga doen, krijg ik 't gevoel dat ik flauw ga vallen. Mijn hoofd voelt gespannen en heet, mijn ogen kunnen niet focussen en mijn nek zwelt op.”

Soms kan je met een goed gevoel wakker worden en het beeld van een bekend voorwerp kan dan ineens enkele nare herinneringen naar boven brengen. “Kijk uit! Je bent hier bijna flauwgevallen, weet je nog? Let op dat je niet valt! Het zou kunnen, weet je wel!”

Dus volgt er stress, met lichthoofdigheid en hoewel deze vrouw nooit echt is flauwgevallen krijgt ze toch die “wat als?!” gedachten. Dus, meer spanning, meer lichthoofdigheid, meer verslagenheid en wellicht meer slecht gewassen afwas. Ze vraagt zich af: “is er iets mis met m'n ogen? Word ik blind? En m'n nek...?” Wanneer ze begint te twijfelen, komt er meer angst en meer spanning. Deze vrouw moet leren begrijpen hoe herinneringen werken en leren denken “ach wat! Ik kan nog afwassen! Ik word niet blind! Mijn ogen zullen zich herstellen als ik rustiger word!” Ik zeg niet dat de symptomen meteen weg zullen gaan, maar als ze verder werkt, krijgt ze vertrouwen en met vertrouwen komt relaxatie.

SUPERPANIEK, VASTHOUDEN AAN EEN LANTAARNPAAL VOOR ONDERSTEUNING

“Ik voel me duizelig, zwak, ik kan niet goed ademen en ik heb het gevoel dat ik ga vallen. Ik heb me zelfs al vast moeten houden aan een lantaarnpaal om niet om te vallen en bovendien heb ik 't gevoel dat ik niet “aanwezig” ben en dat ik niet uit dit vreselijk gevoel kom.”

Elk van deze symptomen komt voort uit angst en ze brengt zichzelf in deze staat omdat ze bang is voor de angst. Ze zit in de cyclus “angst voor angst zorgt voor meer angst”. Trek je alsjeblieft niet terug uit een bus en loop niet naar huis als je deze symptomen krijgt. Er zit geen oplossing in vluchten. Accepteer ze, maar accepteer ze écht. Denken “ok, ik accepteer maar laat het snel voorbij zijn!” is geen acceptatie. Laat komen wat komt. Wees niet bang voor wat komt.

TRILLENDE BENEN, GEVOEL VAN ZWAKTE,... TIJDENS HET PRATEN

“Als ik nergens kan gaan zitten en ik recht moet staan met trillende en zwakke benen, hoe kan ik daar dan blijven staan zonder te beven?”

De trillende benen en de gevoelens van zwakte zijn echt. Maar, hoewel je 't gevoel kan hebben dat zo'n benen je niet kunnen dragen, kunnen ze dat wel. Ze kunnen zelfs nog trappen lopen. Ze zullen je altijd dragen, dus waarom nog meer angst toevoegen? Als je banger wordt, wordt het voor je benen alleen lastiger, maar ze zullen je niet in de steek laten. Dus waarom zou je extra angst toevoegen?

VERANDERING EN ONWERKELIJKHEID

“Waarom panikeer ik meteen als ik zie dat er iets veranderd is, een deur die een andere kleur kreeg bijvoorbeeld?”

Veranderingen, zelfs de kleinste, kunnen werken als een shock. Het maakt je opeens bewust van de wereld buiten jezelf.

MIJN HOOFD WORDT LEEG, ZELFS ALS IK ME BETER VOEL

Zelfs wanneer je je beter voelt, kan je hoofd ineens “leeg” worden. Zo'n mensen klagen over het feit dat ze plots niet meer weten langs welke weg ze moeten gaan, hoewel ze toch uiteindelijk de juiste weg nemen. Ze zeggen 't gevoel te hebben in een droom te zijn. Dit is enkel de schaduwzijde van de introspectie, het resultaat van teveel in je hoofd leven. Het is niet belangrijk en je moet er niet van onder de indruk zijn. Wacht, en het gaat voorbij. Het gaat altijd voorbij. Natuurlijk gaat het sneller weg als je geen angst hebt voor de angst.

ONGEWENSTE GEDACHTEN

Bega nooit de vergissing om ongewenste gedachten weg te willen. Relax als ze komen en zie zelfs de engste gedachten voor wat ze zijn: gewoon gedachten. Als je probeert de ongewenste gedachten te stoppen of ze te vervangen door andere gedachten, dan maak je de enge gedachten veel belangrijker dan ze werkelijk zijn. En dan wordt vergeten steeds moeilijker. “Het doet er niet meer toe” is het doel. Niet het vechten tot ze verdwijnen. Natuurlijk zullen ze van tijd tot tijd terugkomen, maar elke keer dat je “het doet er niet toe” oefent, worden ze zwakker en maken ze minder indruk.
Gebruikersavatar
Door Willemien
#16421
Potjandikkeme...zit in mijn mailbox te kijken en zie het helemaal niet en ik maar denken dat mijn lieve belgische vriendinnetje die lange teksten naar me toe zou sturen??
Stouterd!!

Goeie teksten meis, nu nog even naar mijn mail hihi!!

Kus van Willemien
Door akkie
#16422
hier heb je wat aan!!!! Dank je wel.
Gebruikersavatar
Door Yogini
#16430
Ik ben blij dat jullie er wat aan hebben! Echt hoor! :D

Willemien... :oops: Ik dacht dat je wel door had dat ik ze hier zat te posten! Maar goed hoor, ik mail ze je wel door! Kus!!
Gebruikersavatar
Door Willemien
#16443
Yogini schreef:Ik ben blij dat jullie er wat aan hebben! Echt hoor! :D

Willemien... :oops: Ik dacht dat je wel door had dat ik ze hier zat te posten! Maar goed hoor, ik mail ze je wel door! Kus!!
Ik kijk tot mijn schande nooit hier alleen bij ervaringen....hihi this dat ik hier dus even per ongeluk terecht kwam door een verkeerde druk op het knopje!!

Dankjewel voor het sturne lieve schat...

dikke kus van Willemien
Gebruikersavatar
Door erica
#16464
hhahahahha ik kijk meestal ook alleen bij ervaringen :D
Gebruikersavatar
Door Yogini
#16470
Nou, fijn dan! Hahaha! :lol:
Door wil
#16471
Ik klik altijd " berichten sinds laatste bezoek aan". Dan zie je alle nieuwe berichten.
Gebruikersavatar
Door manuella
#16472
wil schreef:Ik klik altijd " berichten sinds laatste bezoek aan". Dan zie je alle nieuwe berichten.

doe ik ook :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15
Paniekaanvallen en CBD Olie