Forum

Een aantal handige tips en trucs voor het verminderen van paniekaanvallen en natuurlijk tips en trucs voor tijdens een aanval.

Moderators: Leon, Leap

Door Krekel
#67577
Hallo,

Sinds kort ben ik actief op dit forum. En dat is sinds ik weer ongeveer 9 maanden zo goed als klachtenvrij ben. Even kort over hoe mijn situatie is geweest. Ik ben in 2013 vrij plotseling erg angstig, paniekerig en nogal depressief geworden.( De vorige periode dat me dat overkwam was in 1994. Daartussen altijd redelijk stabiel geweest. Ik kon gewoon functioneren) Ik belandde in zo een neerwaartse spiraal dat ik ook 8 maanden ben opgenomen in een psychiatrische kliniek. Naast psychische klachten had ik ook VEEL lichamelijke malheurs. Duizeligheid/ draaierigheid, spierzwakte in mijn bovenbenen, onvermogen om te lopen (schuifelende gang), spierspanning in de maagstreek,zware vermoeidheid, trillen van ledematen, tintelende gespannen sensaties in bovenarmen en borststreek om er maar eens een paar te noemen. Ik voelde me echt elke dag ellendig.

Natuurlijk word je aan de medicijnen gezet, maar bij mij werkt al dat spul voornamelijk bij.
Na 1 en driekwart jaar was mijn situatie slechts mondjesmaat verbeterd en ben ik verder gaan rondstruinen op het internet naar mogelijke andere oplossingen.
Op een gegeven moment werd ik via via gewezen op het gebruik van voedingssupplementen. Daar ben ik mij verder in gaan verdiepen en uiteindelijk ben ik ze gaan slikken. In mijn geval begon ik binnen 2 weken iets te merken. Dat angstige slappe gevoel in mijn benen begon weg te trekken en daarna zette het herstel langzaam maar zeker door. Ik gebruikte...en dat doe ik nog steeds...die supplementen die noodzakelijk zijn voor het herstel en gebalanceerd werken van het complete zenuwstelsel. Als je angstig en paniekerig bent dan staat juist dat onder grote stress en heeft je lichaam de behoefte die stofjes te gebruiken om herstel te doen kunnen triggeren.

Ik heb toen iets hierover op papier gezet met de bedoeling om daar anderen deelgenoot van te maken. Misschien dat iemand hier ook al eens iets over geschreven heeft, maar dan maar liever dubbel had ik zo gedacht. Hieronder zal ik die tekst plakken. Ik heb de tekst laten checken door mijn huisarts en daar waar nodig aangepast.



INFORMATIE OVER VOEDINGSSUPPLEMENTEN M.B.T. PSYCHIATRISCHE STOORNISSEN EN DE POSITIEVE ERVARINGEN DIE IK ER PERSOONLIJK MEE HEB EN HEB GEHAD.
Tijdens de behandeling van psychiatrische stoornissen wordt weinig aandacht besteed aan de positieve invloed die voedingssupplementen kunnen hebben op het beloop en verder herstel van de ziekte. Ikzelf heb goede ervaringen hiermee en ik wil mijn kennis en ervaring graag delen met lotgenoten.
Vooropgesteld: ik ben geen dokter en wat ik zo beknopt mogelijk ga proberen te noteren is puur gebaseerd op wat ik er in boeken en op internet over heb gelezen en dat wat mijn boerenverstand mij als plausibel in de oren doet klinken.

Bij psychiatrische stoornissen is er grofweg sprake van een niet adequaat werkende geest. Fysieke en bio chemische factoren spelen daarbij een belangrijke rol. De psychofarmaca die wordt voorgeschreven heeft m.n. een werking die ingrijpt op het gebied van de hersenen ( neurotransmitters). Er gaat volgens mij echter nog wel meer ergens iets fout. Behalve de hersenen staat het volledige zenuwstelsel onder hoogspanning. Binnen het gehele zenuwstelsel vinden dan processen plaats die elkaar in negatieve zin beïnvloeden en elkaar in stand kunnen houden.
Een lichaam heeft echter wel altijd de eigenschap zichzelf in meer of mindere mate te kunnen herstellen. Dit gaat in een bepaald natuurlijk tempo dat je niet kunt bespoedigen, maar wel zo snel als mogelijk kan laten plaatsvinden. En hier komen de voedingssupplementen om de hoek kijken. Uiteraard is een gezonde leefstijl een belangrijke basis.
Het lichaam heeft om zich te herstellen voedingsstoffen nodig. Er zijn essentiële voedingsstoffen ( vitamines, mineralen, aminozuren e.d.) die ieder mens voor een goed functioneren nodig heeft. Daarbij heb ik gelezen dat het lichaam die stoffen naar behoefte benut.
Gemiddeld genomen krijgt de mens…ook hier in het rijke westen…niet voortdurend genoeg van die stoffen binnen. Ook niet als je wel degelijk heel gezond eet. Hier volgen enige factoren die daarbij een rol spelen:
- Er zitten steeds minder nutriënten in voeding.
- Het lichaam gaat gemiddeld na het veertigste levensjaar geleidelijk aan minder makkelijk stoffen opnemen.
- Een verstoorde darmflora kan roet in het eten strooien ( candida (hoewel dit door de wetenschap niet zonder meer is vastgesteld))
- Hetzelfde geldt voor het nuttigen van bepaalde voedingsstoffen waarvoor sommige mensen een allergie ontwikkelen ( lactose, gluten ). Dit zijn enigszins moeilijk te verteren stoffen, waardoor het opnemen van voedingsstoffen onder druk kan komen te staan.
- Stress.
Het is dus van belang, vooral bij ziekte, voedingsstoffen dagelijks ruim aan te vullen.
Wat betreft het zenuwstelsel: magnesium en met name 2 B vitamines zijn onontbeerlijk voor het goed functioneren hiervan. Het gaat om vit B3 en B12. Ik heb gelezen dat vitamines en mineralen elkaar nodig hebben om goed te kunnen werken. Zo zou je niet heel veel aan vit. B12 hebben als je niet ook genoeg foliumzuur binnen krijgt ( = vit. B11 ). Zo is vit. B3 gelinkt aan vit. B6. Dus is het beter om de genoemde vitamines niet geïsoleerd in te nemen, maar bijv. in combinatie met een goede multivitaminen/mineralen preparaat en een goede vitamine B complex. Ook genoeg extra vitamine C erbij kan geen kwaad. In combinatie met magnesium wordt vaak calcium genoemd. Alle vitamines hier bij naam genoemd zijn in water oplosbaar. Een overschot aan vitamines verlaat het lichaam op natuurlijke wijze. ( urine o.a. ) Je kunt met gerust hart redelijk hoge dosissen ervan slikken.
Nu alles even op een rijtje:
- Multivitaminen/mineralen hoog gedoseerd.
- Vitamine B complex hoog gedoseerd.
- Evt. een essentiële aminozuren complex
- Vitamine B3
- Vitamine B12
- Vitamine C
- Magnesium
Iets extra’s over Vit. B3: Het wordt ook niacine genoemd en je hebt het in twee varianten nl.
- Nicotinezuur: Dit heeft een bijwerking. Je krijgt er opvliegers van, die afnemen naarmate je het langer inneemt. Persoonlijk blijf ik de opvliegers regelmatig houden, maar ik vind het een overkomelijk bezwaar. Nicotinezuur heeft hoe dan ook de beste werking. Er zijn artsen/therapeuten die 3x 300 mg. per dag voorschrijven bij psychische klachten. Ik krijg niet meer dan 300 mg. per dag naar binnen. Zo houd ik de opvliegers binnen de perken.
- Niacinamide: Deze vorm geeft geen opvliegers, maar zou minder werken. Misschien dan meer van innemen.
Iets extra’s over Vit. B12: Dit zit van nature in vlees, vis en eieren. Het wordt ook toegevoegd in zgn. vleesvervangers op basis van soja. In tablet vorm liefst gebruiken in de vorm van methylcobalamine.
Wel moet er bij gezet worden dat een te grote hoeveelheid B12 schadelijk kan zijn voor zenuw uiteinden. Het enige dat ik op het internet heb kunnen vinden is dat de Amerikaanse standaard voor de toxische waarde van B12 is vastgesteld op 80.000 x de ADH. Uiteraard kun je met veel minder toe.
Er zijn zuigtabletten verkrijgbaar met toegevoegd foliumzuur.
Wanneer je psychische klachten hebt en je bent vegetarisch dan is het sowieso erg raadzaam Vit. B12 te slikken.
Op aanraden van een arts moest ik de volgende voedingsadviezen opvolgen:
- I.i.g. geen melkproducten ( lactose) meer nuttigen.
- Evt. glutenvrij.
- Zo min mogelijk suiker.
- Beperk of stop de inname van Cafeïne.
Aanvullend gebruik ik ook zuiveringszout oftewel natrium bicarbonaat. Brengt de zuurtegraad van het lichaam in balans en het zou regulerend werken op een te grote candidapopulatie in de darmen. Een half theelepeltje in een glas water oplossen. Een keer of vier in de week.
Ook gebruik ik omega 3 vetzuren capsules. Aangetoond goed voor een gezonde hersenfunctie. Bovendien zijn er aanwijzingen volgens een recent bericht op Nu.nl dat het psychoses kan voorkomen alhoewel meer onderzoek nodig is.
Onlangs heb ik ook gelezen dat zgn. probiotica voor vermindering van piekergedachten zouden kunnen zorgen.
Vervolgens nog iets over het aminozuur L-theanine. Dit stofje zit in de blaadjes van groene en witte thee en in de wortel van de thee plant. Het is de natuurlijke tegenhanger van Cafeïne. Het werkt bij mij erg goed als ik een druk hoofd heb. Het begint na ongeveer een half uur te werken en het effect houdt uren aan. Wel heb ik gelezen dat niet bij iedereen een even sterk effect wordt bewerkstelligd. Een nadeel van het product is dat het erg prijzig is.
Als laatste wil ik zeggen dat alle bovengenoemde stofjes zonder problemen gebruikt kunnen worden als aanvulling op de medicijnen die je van de psychiater krijgt. Als je merkt dat verbetering in je toestand is uitgekristalliseerd dan kun je gaan volstaan met een onderhoudsdosis aan voedingssupplementen. Er zijn ook stoffen die her en der wel worden genoemd en toegepast voor behandeling van depressies en andere psychische aandoeningen en die ook vrij verkrijgbaar zijn, die NIET samen gaan met het gebruik van psychofarmaca, te weten:
- SAMe en 5-htp. Deze stoffen werken evt. een manie in de hand als je een bipolaire stoornis hebt en daar met medicijnen voor wordt behandeld. Ook wanneer men niet medicamenteus voor bipolaire stoornis wordt behandeld zijn dit stoffen die vermeden moeten worden.
- Sint Janskruid. Niet samen gebruiken met een antidepressivum.
Ik hoop dat deze info lotgenoten kan helpen te doen overwegen ook deze weg te gaan bewandelen. Het vraagt geen grote dagelijkse offers behalve wat financiële, al valt dat laatste ook wel mee.


Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen.

groeten, Christian.
Door geenidee
#67587
Allereerst gefeliciteerd dat je er vanaf bent!

Welk van alle middelen die jij noemt heb je zelf gebruikt? Of gebruikte je al die supplemente?
Door Krekel
#67589
Hoi,

Bedankt voor je berichtje. Om een antwoord op je vraag te geven: Ja, ik gebruik alle supplementen behalve SAMe, 5-htp en st. janskruid aangezien ik ook nog medicatie slik.
Ik ben ook gestopt met zuivelproducten...ik was echt een veel gebruiker...nauwelijks nog cafeïne bovendien. Ik ben niet glutenvrij gaan eten, maar ik ben wel wat gaan minderen. Ik ga ook niet stoppen met de supplementen, alleen slik ik nu veel minder dan pakweg een jaar geleden.

groeten,

Christian.
Door Pim
#67592
Ik zelf eet zoveel mogelijk E-nummer vrij, tarwevrij, suikervrij. Wanneer ik tarwe eet is dat spelt. E-nummers doen ook een heleboel met je lijf, voel me veel beter sinds ik dit doe. Daarnaast slik ik magnesium, hoge dosering vit. C en probiotica.
Kijk maar eens op de hormoonfactor.nl. Daar staan goed tips voor allerlei klachten.
Groetjes,
Diana
Gebruikersavatar
Door trots
#67916
Heel goed! Voeding wordt zo onderschat! De enorme hoeveelheid suiker en zout die de gemiddelde Nederlandr eet is al veel en veel te veel. Dan nog niets gezegd over de toevoegingen inderdaad.
Ik geloof hier zeker in.

Gr Renate
Paniekaanvallen en CBD Olie