Forum

Een aantal handige tips en trucs voor het verminderen van paniekaanvallen en natuurlijk tips en trucs voor tijdens een aanval.

Moderators: Leon, Leap

Door sacredfour
#58786
Goed slapen is een kunst. Er zijn een aantal belangrijke punten die ons kunnen helpen om deze kunst te verfijnen. Ons waak- slaapritme is niet alleen dat van dag en nacht. Er is ook een ritme van sterkere – en mindere activiteit dat om de ongeveer 2 uur veranderd. Zo kan het heel goed zijn dat we na 1 uur middernacht ons weer wakkerder voelen, terwijl we hiervoor erg slaperig waren. Het is belangrijk dat je hier je eigen ritme goed leert kennen. Het is dus aan te bevelen om te gaan slapen op het uur dat je op vorige dagen ook gedaan hebt en snel inslaap gevallen bent.
Televisie, computers en andere apparaten waar je een beeldscherm gebruikt, werken niet bevorderlijk voor het slaapproces. Houdt deze dan ook uit de slaapkamer Geef jezelf minstens een uur rust na het gebruik van deze apparaten voordat je gaat slapen. Het lezen van een boek werkt wel bevorderlijk voor de slaap.
Het is aan te bevelen om de slaapkamer alleen te gebruiken voor het doel: slapen. Het moet niet de plek zijn waar je problemen probeert op te lossen. Alles wat de associatie heeft met slapen en waken is goed. Probeer dit ook te verwerken in je decoraties in je slaapkamer. Een donkere kamer helpt met slapen , maar niet met wakker worden. Probeer licht en donker zoveel mogelijk in je voordeel te gebruiken.
Het bed moet comfortabel zijn, niet te hard , niet te zacht. Gebruik zoveel mogelijk natuurlijke materialen voor je beddengoed wat niet te zwaar mag zijn. Wat je aan hebt in bed is ook belangrijk. Ga nooit slapen in iets dat je ook overdag gebruikt, m.a.w. je slaapkleding gebruik je alleen in bed. Ben je gevoelig voor psychische invloeden , dan kan het zijn dat de gene die jouw bed opmaakt je slaap beïnvloed. Dit was bij mij bv het geval als mijn werkster mijn bed had opgemaakt. Die nacht daarna sliep ik altijd slecht.
De ideale oriëntatie van je bed is zuid- noord, met je hoofd naar het noorden. Chronische slaapproblemen kunnen ook veroorzaakt worden door negatieve aardstralen. Het kan dan zijn dat je dan nergens in die kamer of huis lekker kan slapen.
Je dieet. Het is bekend dat koffie en alcohol je slaap negatief beïnvloed. Ben je gevoelig voor koffie, drink het dan niet meer na 1uur s,middags. Ook medicijnen kunnen je slaap negatief beïnvloeden. Ga niet slapen op een volle maag. Eet minstens 3 uur niet meer voordat je gaat slapen. Een appel mag wel, dat helpt zelfs met slapen. Er zijn een aantal natuurlijke medicijnen die helpen bij het slapen. Valeriaantinctuur, 25 druppels in een glas water. Zet dit naast je bed en drink steeds een paar slokjes. Homeopathisch fosfor d6 samen met sulfer d6, 5 druppels van ieder in een glas water, opdrinken voor het slapengaan. Of Klaproos thee.
Tenslotte een geestelijke benadering. Slapen is niet alleen de rust en herstel van het fysieke lichaam. In onze dromen betreden we de geestelijke wereld. We zijn uiteindelijk een geestelijk wezen. Of het nou de astrale wereld is of die van onze verbeelding waar we in onze droom in vertoeven, ons “ik” is weer verenigd met alle stadia van ons bestaan. We zijn tegelijk kind en volwassene. We staan dichter bij onze ziel. Het kan zijn dat slaapproblemen worden veroorzaakt door angst om deze wereld van de ziel te betreden.

In de dommelende donkere grotten van de geest bouwen dromen hun nesten met brokstukken, die de karavaan des daags heeft laten vallen. (Tagore)
Door Moeder
#59464
Ik slik Bional Nachtrust tabletten, een half uur voor ik naar bed ga. Over het algemeen zorgen deze ervoor dat ik in elk geval ook daadwerkelijk in slaap val in mijn bed, in plaats van urenlang al die gedachten die steeds heftiger worden.

Wat ik ook prettig vind is echt jezelf verwennen in bed. Een drupje lavendel op je hoofdkussen en een dik donzen dekbed, in mijn geval. Je welkom voelen in je eigen bed.

Ik heb periodes gehad dat ik elke paar weken ergens anders ging slapen in huis (logeerkamer, zolder) of mijn bed verplaatste, omdat er zo veel nare herinneringen/gevoelens aan een bepaalde plek hingen. Op een zeker moment was het rondje dan vol en begon ik weer van voor af aan.

Ik woon nu sinds een jaar ergens anders en het is hier veel stiller en veel donkerder dan in m'n oude huis, ik merk dat het helpt om in een vrijwel prikkelvrije ruimte te slapen.
Er komt niks binnen, dus heb ik ruimte om de prikkels van de dag te verwerken.

Toch heb ik ook in dit huis al weer op drie verschillende plekken geslapen. Het gaat een tijdje goed, tot ik te veel paniekaanvallen heb gehad op één plek, en dan ga ik die plek onbewust met die aanvallen associëren en moet ik weer verkassen.

Maar goed, als ik een tijdje beter slaap en 's avonds niet te veel eet en caffeïnevrije thee drink, heb ik over het algemeen wat minder last van aanvallen.
Door sacredfour
#61113
Heb je moeite om een kleur te visualiseren zonder de naam te noemen, dan zou je het volgende slaapmiddeltje kunnen proberen waarbij de visualisatie juist een belangrijke rol speelt. Het is een variatie op schaapjes tellen.
Begin langzaam te tellen vanaf het nummer 24. Probeer bij 24 ook het getal te visualiseren. Heb je dat gedaan ga dan naar 25 enz. De visualisatie speelt bij deze oefening een belangrijke rol. Val je bij deze oefening niet meteen in slaap, dan zal je zien dat het je relaxt. De reden dat dit werkt is denk ik omdat het visualiseren van nummers het denkproces stopt, nummers wekken nou niet direct associaties op die het denkproces aan het werk zetten.
Door sacredfour
#61121
Moeder schreef:
Ik heb periodes gehad dat ik elke paar weken ergens anders ging slapen in huis (logeerkamer, zolder) of mijn bed verplaatste, omdat er zo veel nare herinneringen/gevoelens aan een bepaalde plek hingen. Op een zeker moment was het rondje dan vol en begon ik weer van voor af aan.
Misschien is dit helemaal nog niet zo gek! Katten doen dit namelijk ook. De favoriete slaapplek van een kat blijft nooit hetzelfde maar veranderd na enige tijd. Wist je dat katten ook onze dromen kunnen beïnvloeden? Het gebeurt regelmatig dat als mijn kat op mijn bed slaapt, ik kattendromen heb. Ik vermoed tenminste dat het een kattendroom is omdat het over honden gaat. Ik droom anders nooit over honden. Mijn kat is nogal bang voor honden. Wat mij opviel is dat mijn kat alle honden uit de buurt herkent en precies weet welke honden een bedreiging vormen.
Door Moeder
#61130
sacredfour schreef:Het gebeurt regelmatig dat als mijn kat op mijn bed slaapt, ik kattendromen heb. Ik vermoed tenminste dat het een kattendroom is omdat het over honden gaat. Ik droom anders nooit over honden. Mijn kat is nogal bang voor honden. Wat mij opviel is dat mijn kat alle honden uit de buurt herkent en precies weet welke honden een bedreiging vormen.
Wat grappig, ik heb ook katten maar kan hier niet over meepraten.
Wel heb tijdens perioden van stress altijd hele heftige dromen.
Ik neem overigens de katten zelden mee naar bed, ik vind het wel gezellig hoor, maar meestal gaan ze vroeg in de ochtend lopen spoken omdat ze dan klaar zijn met slapen en daar is mijn nachtrust me te kostbaar voor.

Hebben jullie soms ook dat je het zo extreem koud hebt in bed, voorafgaand aan een aanval? Ik lig soms echt te klappertanden en zelfs als ik een kruik in mijn bed leg en met sokken aan ga liggen word ik niet meer warm. Al dat beven brengt dan de aanval op gang, alsof mijn lichaam geen onderscheid kan maken tussen "beven van angst" en "beven van de kou".
Door arnold
#61132
hmmm kan hier niets mee

lijkt meer op geloofsovertuiging

maar ieder zijn ding
Door sacredfour
#61159
Moeder schreef:
Al dat beven brengt dan de aanval op gang, alsof mijn lichaam geen onderscheid kan maken tussen "beven van angst" en "beven van de kou".
Het lijkt wel alsof je lichaam weet wat het moet doen. Beven , vooral in de regio van de buik, duwt het astrale lichaam dichter in het fysieke. Door deze actie zou den problemen in de mentale sfeer juist minder moeten worden. Deze rillingen moeten je nu juist helpen in plaats van je bang te maken. Als het bij mij gebeurt weet ik al dat ik me daarna beter ga voelen. Het is wel een goed idee op te proberen warm te worden. Ik denk dat je je moet overgeven aan de rillingen en er niet bang van moet worden. Ik heb zelf ooit duidelijk kunnen waarnemen hoe bepaalde homeopathische medicijnen resultaat boekte in de fysieke sfeer, maar kort daarom de ziekte verplaatste naar de psychische sfeer. Door bepaalde miasma,s uit te drijven, bv cycosis, manifesteert deze zich daarna als hysteria. Omgekeerd werk het ook zo. Rillingen wordt veroorzaakt door de ego en het astrale lichaam die meer vat op het fysieke lichaam proberen te krijgen. Een goede zaak om een aanval te voorkomen!
Door Moeder
#62233
sacredfour schreef:Moeder schreef:
Al dat beven brengt dan de aanval op gang, alsof mijn lichaam geen onderscheid kan maken tussen "beven van angst" en "beven van de kou".
Het lijkt wel alsof je lichaam weet wat het moet doen. Beven , vooral in de regio van de buik, duwt het astrale lichaam dichter in het fysieke. Door deze actie zou den problemen in de mentale sfeer juist minder moeten worden. Deze rillingen moeten je nu juist helpen in plaats van je bang te maken. Als het bij mij gebeurt weet ik al dat ik me daarna beter ga voelen. Het is wel een goed idee op te proberen warm te worden. Ik denk dat je je moet overgeven aan de rillingen en er niet bang van moet worden. Ik heb zelf ooit duidelijk kunnen waarnemen hoe bepaalde homeopathische medicijnen resultaat boekte in de fysieke sfeer, maar kort daarom de ziekte verplaatste naar de psychische sfeer. Door bepaalde miasma,s uit te drijven, bv cycosis, manifesteert deze zich daarna als hysteria. Omgekeerd werk het ook zo. Rillingen wordt veroorzaakt door de ego en het astrale lichaam die meer vat op het fysieke lichaam proberen te krijgen. Een goede zaak om een aanval te voorkomen!
Wat je daar nu allemaal schrijft is me te veel zweverig abracadabra.
Ik ben steeds meer geneigd om heel rationeel naar dit soort dingen te kijken, puur rationeel zijn helpt mij een aanval te boven te komen.
Het beven zit ook helemaal niet in de buik, maar in de ledematen, dat had ik er misschien bij moeten zetten (maar het leek mij logisch, omdat ik het over beven van de kou had).
Wat ik me dus eigenlijk afvroeg is of "extreem koud hebben" een voorbode is van een aanval. Het is toch zo dat adrenaline ervoor zorgt dat alleen de "belangrijke" organen nog bloedtoevoer krijgen? En dat daardoor je handen en voeten (en in mijn geval dus zelfs ook benen en armen) helemaal koud worden?
Ik ben dus geneigd te denken dat "het extreem koud hebben" al een eerste verschijnsel is van een aanval.
Ook denk ik dat het mogelijk is dat ik 's avonds zó door mijn energie heen zit, dat mijn lichaam zichzelf niet meer kan warmhouden.
Maar goed, of het een nou het ander veroorzaakt of het ander het een weet ik niet, en dat vind ik jammer, want als ik dat wel wist zou ik wellicht een aanval kunnen voorkomen.
Door marliesje32
#64312
dat beven herken ik, ik kom net uit een paniek cirkel en dagen daarna bleef ik beven, maar ook van binnen, met afgelopen dagen werd t met de dag iets minder, maar de arts zei me dat als je beweegt je lichaam adrenaline verbruikt en zodra je tot rust komt dus als je gaat slapen dan de adrenaline nog in je lichaam zit terwijl je het niet meer nodig hebt en dat gebeurt door bijvoorbeeld trillen of een golf van adrenaline door je lichaam, hartkloppingen of andere spieren.en dus kan ook beven zijn en waar je dan weer van kan schrikken en daardoor weer een paniek aanval krijgt. het leek mij een logische verklaring althans
Paniekaanvallen en CBD Olie