Forum

Een aantal handige tips en trucs voor het verminderen van paniekaanvallen en natuurlijk tips en trucs voor tijdens een aanval.

Moderators: Leon, Leap

Door Wilfried
#24391
Ik lees dit onderwerp vaak op het forum. Het gaat goed met iemand maar als je dan een terugval krijgt, dan is opeens alles anders en gaat het slecht met diegene. Wat mij is opgevallen is dat mensen dan vaak zoiets zeggen als: Ik doe toch aan sport, rook/drink niet meer, neem medicijnen, praat met psycholoog maar waarom gebeurd het mij dan nog steeds? Wat is er mis met mij? En waarom lukt het mij niet?

De strategie die je volgens mij beter kunt volgen is mijn stoppen met roken strategie. Ik ben al een paar jaar geleden gestopt met roken. Eerst rustig afgebouwd en later middels een acupunctuur behandeling. Ik heb sindsdien nog weleens een sigaret gerookt en dan vond ik dat misschien niet leuk, maar ik zag het niet als een verlies en ging de dag daarna gewoon weer verder met het stoppen met roken.

Daarnaast heb ik het oorzaak-gevolg denken losgelaten. Ik ben gestopt om te denken dat omdat ik een acupunctuur behandeling heb gehad, zal ik geen sigaret meer opsteken. En ook al doe je aan sport, drink je niet meer, neem je medicijnen, praat je met een psycholoog, heb je een andere baan genomen, geeft dat dan de garantie dat je geen paniek aanval meer krijgt? Je kunt dan beter denken het kan best nog een keertje gebeuren maar wat dan nog!

Hoe denk jij over terugvallen en/of wat zijn jouw tips?
Door Leon
#24443
Het grootste probleem bij mensen met paniek zijn hun gedachtes. Die gedachtes zijn de trigger van paniek. Ik ben er vanaf gekomen doordat ik er achter kwam dat ik zelf de paniek veroorzaakte met mijn 'nare of rare' gedachtes. Toen ik dat besefte ( na 25 jaar pas) heb ik nooit meer een aanval gehad en die ga ik ook nooit meer krijgen en daar ben ik ook gewoon van overtuigd ( ik ben er nu ook al 10 jaar vanaf)

Dus de reden van terugval komt dan ook echt dat je nog niet helemaal de 100% vertrouwen hebt in je lichaam. Dat er dus toch veel twijfels zijn .
Wat ik wel blijf houden en daar kom ik ook nooit meer vanaf zijn die soms nooit te stoppen (meestal negatieve) gedachtes en daar word ik wel eens gek van. Gelukkig niet meer over mijn lichaam maar over de dagelijkse dingen in het leven
Door Robert
#27784
ook ik heb een flinke terug geval , soms zie ik het echt niet meer zitten. Ga nu van 40mg naar 60mg seroxat.
Met slaap medicatie.

Contiue zenuwachtig bang om er nooit meer vanaf te komen
en dan van die dwang gedachten.
Iemand hier ervaring mee.
En hoe heb je dat aangepakt om er vanaf te komen.
Of zit je er nu ook in net als ik..
Zoek iemand om mijn ervaringen mee te delen.

Groet Robert
Door patries 1971
#27785
Hallo Robert,

Nou om je ervaringen te delen ben je hier op de goeie plek hoor.....ja die terugvallen is erg vervelend. Dat zenuwachtige gevoel door je lijf herken ik ook, het lijkt net of dat er heel wat te gebeuren staat, dit heb ik met name in de ochtend het ergste....En misselijk van de zenuwen,trillen en angstig....

Welke slaapmedicatie heb je? Heb je ook iets om de bijwerkingen van het ophogen te verzachten??

gr Patries
Door Frans Jan
#27792
Uitdagen is voor mij het credo om weer uit een terugval te komen. Juist dan is het natuurlijk moeilijk om lastige situaties op te zoeken, maar het helpt wel om je vertrouwen terug te winnen. Voorheen, toen ik niet wist wat mij mankeerde, deed ik het tegenovergestelde. Dan wordt het alleen maar erger en dan blijf je in die terugval zitten. Maar goed, voor ieder persoon kan het verschillen. De klachten kunnen erg divers zijn.
Door Robert
#27798
ik heb vandaag mitrazapine gekregen , dat is meer voor het slapen gaan.
Het is ook gewoon raar net of ik in een boze droom zit...waar ik niet van wakker wordt.
En ja een uitdaging aan gaan is zeker goed..maar nu echt niet makelijk te noemen. Als ik maar niet continu zo zenuwachtig ben , en wat je zegt klopt wel , net of er iedere moment wat gaat gebeuren.

Welke medicatie gebruik jij nu.
Door Bert
#27799
Hoi Robert,

Ik gebruik ook paroxetine samen met mirtazapine.
Heb 45 mg. parox en 50 mg mirta
Gebruikersavatar
Door wilma
#32523
Ook ik maak nu al een kleine 3 weken een flinke terugval mee.. en ben het vertrouwen mooi weer kwijnt in mijn lichaam.
Voel me zooooo eng dat ik echt weer bang ben,, en ik het ook helemaal anders ervaart als de vorige keren... heel ander gevoel in mijn lichaam.
Ik hoop dat het snel weer over is want ik wil sterker zijn.. :D
Door Lotje
#35417
Ben hier al een hele tijd niet meer geweest, omdat het juist de goede kant met me op ging. Ik ging naar de supermarkt, naar de stad en samen met mijn vriend zelfs in de trein en bioscoop geweest en ik dacht echt dat het over zou kunnen gaan.
Maar sinds gister zit ik ineens met een enorm bonzend hart, beetje steek op mn borst en benauwd. Ben zo bang en vooral dat dit een enorme terugval is. Was het eerder duizeligheid en flauwvallen waar ik bang voor ben, nu is het dat hart.
Daarnaast voel ik me al 2 dagen zo verschrikkelijk zenuwachtig, kan niks eten..
Ik weet niet wat ik moet doen om een echte terugval te voorkomen. Gewoon doorgaan en WEL naar buiten blijven gaan? Het kost zoveel moeite...
Straks toch maar even naar de huisarts voor de zekerheid, voor dat bonzende hart. Zal vast wel weer niks zijn..? Ik ben dit gevoel zo zat en ik kan alleen maar denken "dit gaat nooit meer over".. juist omdat het zo goed ging!
Ben dus echt benieuwd wat jullie doen met een terugslag?
Door deentje
#35448
Ik zit ook weer behoorlijk in een terugval nu :( en weet mijzelf dan ook geen raad. indd de gedachten het gaat nooit mee rover en ik kom er nooit vanaf en al die meoite om er uit te komen was allemaal voor niks splene dan constant door mijn hoofd. terwijl ik toch al heel wat terugvallen heb overwonnen door gewoon de dingen te blijven doen!! al is het weer met gigantische zweethanden trillend op mijn benen... uiteindelijk kom je er wle uit op die manier.. alleen ik vind t zo vermoeiend na elke keer weer opbouwen tot t goed gaat weer in 1 klap weer helemaal benden aan.. en dan klim je weer langzaam op tot de volgende keer dat je were naar benden knalt bah :( maar we geven neit op ;) Ik ga er weer alles ana doen om weer uti dit dal te klimmen
Door Wilfried
#35481
Toevallig zat ik deze week over dit onderwerp te denken. Ik had ook last van terugvallen en de ene keer val je dieper dan de andere keer. Waar ik aan zat te denken is het feit dat het herstel steeds sneller ging. Ik ging steeds eerder de triggers of signalen herkennen dat ik stress, moe of paniekerig was, en dan wist ik wat ik hoorde te doen.

Als ik die signalen dan waarnam, dan werden de systemen in werking gezet wat ik inmiddels had geleerd. Zoiets tegen jezelf zeggen als "ik ben gezond" is dan veel verstandiger dan denken dat er iets mis met je is. Daarnaast ontspannen en rustig ademhalen. Deze technieken dien je wel eerst vaak doen en oefenen, want op dat moment moet je ze aanzetten zonder erover na te denken hoe!

De reden van een terugval was meestal denken dat je met grote stappen snel thuis bent. Neem je een te grote stap dan kom je jezelf tegen en ben je terug bij af. Soms is de terugval zo erg dat je het simpelweg niet meer durft te proberen. Het is dus verstandig om een planning te maken. Gun jezelf de tijd en houd altijd het einddoel in zich. Neem kleine stapjes, elke dag opnieuw, om uiteindelijk je doel te behalen.

Herstellen jullie ook steeds sneller? En nemen jullie te grote/kleine stapjes?
Door ray
#35670
ik kreeg het na een berg stress vanwege veranderde "thuissituatie" en die klap, triggerde een berg emoties op die weer pa gaven, een flinke klap in een keer heb ik geleerd te boven te komen, door erna flink rust een aandacht aan mezelf te geven, maar dit "voorval" blijft zich intenser en intenser herahlen en me reserves raken op, en idd de gedachte voor wat als... spelen weer mega de kop op, en aangezien ik geen einde ervan zie vrees ik met grote vrezen terwijl ik er verd...mme wel al ruim 2 jaar vanaf was
Door dj
#39893
hallo
gisteren 22-02-2011had ik nog en terug val
ik kreeg tijdens en treinreis op station utrecht centraal en pa ik moest en zou me reis maken die dag naar apeldoorn . ben naar de conducteur gelopen en de situatie uitgelegdt
en de beste man heeft mij begeleidt naar station apeldoorn ik zat al in de intercity richting deventer.en ik ben helemaal tot rust aangekomen op mijn bestemming en terugreis is zonder problemen verlopen
gr Dennis
Door car
#39919
[quote="Robert"]ook ik heb een flinke terug geval , soms zie ik het echt niet meer zitten. Ga nu van 40mg naar 60mg seroxat.
Met slaap medicatie.

Contiue zenuwachtig bang om er nooit meer vanaf te komen
en dan van die dwang gedachten.
Iemand hier ervaring mee.
En hoe heb je dat aangepakt om er vanaf te komen.
Of zit je er nu ook in net als ik..
Zoek iemand om mijn ervaringen mee te delen.

Groet Robert[/quote]

Hoi Robert
Ik zit er inderdaad nu net zo in als jij. Moest een verhoging van 30 naar 40 en slaat nog niet aan dus constantpaniek. Vandaag weer naar psychiater geweest en omdat het al een tijde duurt wil ze dat ik van de lorazepam afblijf. Ze geeft me nu nog 10 dagen en anders gaat ze opname overwegen. Nu ben ik daar dus weer helemaal over in paniek. Ik dat nou normaal dat dat zo wordt gebracht, het maakt mij alleen nog onrustiger....
Groetjes Car
Door Annex94
#43503
als ik dit lees, zijn paniek aan vallen echt heftig & het ergste is dat ik er zelf ook al 3 jaar last van heb !
Paniekaanvallen en CBD Olie