Forum

Een aantal handige tips en trucs voor het verminderen van paniekaanvallen en natuurlijk tips en trucs voor tijdens een aanval.

Moderators: Leon, Leap

#23242
P. Aniek schreef:Gepikt van de site van het Trimbos Instituut:

Met sporten minder kans op psychische stoornis
19 januari 2010
Mensen die sporten hebben vijftig procent minder kans om een psychische stoornis te ontwikkelen dan mensen die niet sporten.

Dit blijkt uit gegevens van de Netherlands Mental Health Survey and Incidence Study (NEMESIS) - een representatief onderzoek bij volwassenen van 18 tot 64 jaar. De studie is uitgevoerd door het Trimbos-instituut in opdracht van het ministerie van VWS.

Minister Klink van VWS heeft op 19 januari het eerste exemplaar van de publicatie in ontvangst genomen.

Mensen die sporten hebben minder vaak psychische stoornissen, zoals depressies, fobieën, andere angststoornissen en alcoholverslaving, dan mensen die niet sporten.

Ook ontwikkelen mensen die sporten minder vaak voor het eerst in hun leven een depressie, fobie, andere angststoornis of drugsverslaving. Zo hebben mensen die bijvoorbeeld een tot drie uur per week sporten, vijftig procent minder kans om over een periode van drie jaar een psychische stoornis te ontwikkelen dan mensen die geen actieve sport beoefenen.

Ook sneller herstel
Naast een kleinere kans op het ontwikkelen van een psychische stoornis draagt sporten ook bij aan een sneller herstel. Mensen met een recente psychische stoornis zijn na drie jaar anderhalf keer vaker hersteld van hun ziekte dan mensen met een psychische stoornis die niet sporten.

De positieve invloed van actief bewegen op dit herstel is het grootst als er sprake is van een angststoornis. Overigens is een tot drie uur per week actief sporten al voldoende om bovenstaande effecten te bereiken. Het is echter niet zo dat meer dan drie uur sporten resulteert in een nog beter effect.

Overheidsbeleid: meer bewegen
De resultaten in dit rapport ondersteunen het beleid van de overheid om sporten te stimuleren. De GGZ-preventie zou zich meer kunnen richten op het stimuleren van bewegen bij gezonde mensen en bij groepen waarvan bekend is dat ze risico lopen op het ontwikkelen van een psychische stoornis. Dit kan mensen aanzetten tot meer bewegen en de drempel hiervoor verlagen.

Ik heb mijn hometrainer al besteld :wink:
Door jermen
#23243
Zal ook het sporten weer moeten gaan oppakken.
Ik houd het altijd een tijd vol maar de laatste weken is het weer mis. Ga deze week weer 2x per week zwemmen want sinds ik weer seroxat gebruik ben ik weer lekker aangekomen :cry:
De regelmaat dus weer opzoeken van sporten

jermen
Gebruikersavatar
Door P. Aniek
#23244
:roll:
Laatst gewijzigd door P. Aniek op 25 apr 2012, 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door stealex
#23245
P. Aniek schreef:Ik zeur er misschien wel veel over maar dat komt omdat ik zelf zo'n positief effect ervaar van het sporten. Ik hoop echt anderen hierdoor te kunnen motiveren. Als er mensen zijn die willen beginnen dan heb ik nog wel een programma voor je om op je iPod of MP3-speler te zetten. Werkt goed.
Eerst maar de hometrainer, in de toekomst weer joggen, dan heb ik wel oren naar zo'n dergelijk programma...
Gebruikersavatar
Door P. Aniek
#23246
:roll:
Laatst gewijzigd door P. Aniek op 25 apr 2012, 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door fobietoby
#23428
hey paniek,

wat voor soort programma is dat?
Ik ben wel geintresseerd, ren nou een beetje als kip zonder kop rond, geen idee hoe lang en wanneer ik rust moet nemen.
Gebruikersavatar
Door P. Aniek
#23430
:roll:
Laatst gewijzigd door P. Aniek op 25 apr 2012, 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door jermen
#23432
Hoi

Jij hebt de de hele serie 0-5 km gekocht ?
Ik heb het eerste deel beluisterd en ik heb het idee dat ik het ook wel eens kan gaan proberen omdat er een rustige opbouw inzit en ik ondertussen niet echt meer een hardloop conditie he :oops: en ook lekkere muziek trouwens :lol:
groetjes jermen
Gebruikersavatar
Door P. Aniek
#23436
:roll:
Laatst gewijzigd door P. Aniek op 25 apr 2012, 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Bert
#23439
Ik zal wel blond zijn (o, nee kaal), maar kan op die site geen mp3 of ander luisterbestand vinden.
Wat doe ik fout?
Gebruikersavatar
Door P. Aniek
#23442
:roll:
Laatst gewijzigd door P. Aniek op 25 apr 2012, 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door P. Aniek
#23467
:roll:
Laatst gewijzigd door P. Aniek op 25 apr 2012, 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Bert
#23468
P. Aniek schreef:Gevonden Bert?
Yep, bedankt jody
Gebruikersavatar
Door P. Aniek
#23472
:roll:
Laatst gewijzigd door P. Aniek op 25 apr 2012, 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Paniekaanvallen en CBD Olie