Forum

Een aantal handige tips en trucs voor het verminderen van paniekaanvallen en natuurlijk tips en trucs voor tijdens een aanval.

Moderators: Leon, Leap

Door Timothy
#66553
Beste forumleden,

Inmiddels ben ik 18 maanden verder na mijn eerste paniekaanval. Ik kan vaststellen dat ik genezen ben. Klachten die ik had waren voornamelijk:

- bang om een paniekaanval te krijgen zodra ik duizelingen voelde.
- bang om een paniekaanval te krijgen zodra ik angstige gedachten over de toekomst (werk,gezondheid, relaties) kreeg.
- bang om een paniekaanval te krijgen in de bedrijfskantine of supermarkt waar ik deze heb gehad.
- slecht slapen, sochtens vroeg wakker worden zonder reden en niet meer verder kunnen slapen.
- de eerste drie maanden een constant opgejaagd gevoel.
- bang om gek te worden of weer terug te vallen.

De oorzaken van mijn problemen lagen deels in de werksfeer (te veel hooi op mijn vork nemen en hoge eisen/perfectionisme) en zeer heftige famille gebeurtenissen. Ik heb geleerd dat het niet uitmaakt wat je hebt meegemaakt, het leidt tot één en hetzelfde: stress in je zenuwstelsel en een verkeerde keuze/reactie op angstige/stressvolle gedachten of gevoelens door de opgeslagen stress.

Doordat er te veel stress is opgeslagen in je zenuwstelsel door wat voor een gebeurtenissen dan ook, krijg je een angstig gevoel. Vervolgens reageer je verkeerd op het angstige gevoel door de keuze te maken dat dit gevoel een gevaar i.p.v. discomfort is. Dit leidt tot paniek.

Wat heb ik gedaan om me te genezen? Ik voel me weer goed. Relaties zijn perfect. Op het werk gaat het lekker en ik slaap als een roos.

- Om alle stress uit je zenuwstelsel te krijgen: Mediatie. En dan specifiek transcendente meditatie (afgekort TM). Een cursus hiervan is gauw 500 tot 800 euro maar wel de moeite waard voor de rest van je leven. Er is online een goedkopere versie van 25 euro genaamd NSR/ Natural Stress Relief. Dit is exact hetzelfde. NSR is opgericht door oud TM trainers die vonden dat de cursusprijzen van TM belachelijk hoog werden. Let op! Niet alle mediatatietechnieken zijn hetzelfde! Het enige wat echt werkt voor stress en angst en 4x zo krachtig is dan bijvoorbeeld mindfulness of Zen, is TM of NSR. Let op! De eerste weken worden je klachten erger met TM of NSR. Daarna voel je je gedurende dag als herboren. Natuurlijk ervaar je soms stress of angst als mens maar door NSR of TM meditatie in veeeel mindere mate. Het is wetenschappelijk bewezen dat je ouder wordt door deze technieken en een lagere bloeddruk hebt. Dit is echt een rakket of F16 tot het volledig oplossen van je angst i.p.v. te voet door alleen pshycholoog of geen wetenschappelijke methode in te schakelen . Je zult met mediatie wel discpline moeten hebben. 30 minuten per dag is geadviseerd. 15 min sochtends en 15 min savonds.

- Nadat ik NSR Meditatie had geleerd werd het tijd om niet meer bang te worden voor een mogelijke paniekaanval als ik me toch nog is angstig voelde of duizelig. Dit heb ik gedaan door Cognitieve Gedragstherapie (CGT). Wat dit in feite inhoudt is duizelingen/gedachten of gekke gevoelens (of misschien voor jou een ander specifiek probleem) te zien als discomfort. En niet meer als gevaar. Je kan je niet volledig perfect voelen de hele dag, maar wat CGT je leert is een angstig gevoel niet meer te laten groeien naar een paniekaanval . Het boek dat ik hiervoor heb gelezen is: Panic Attacks Workbook: A Guided Program for Beating the Panic Trick van David Carbonell.

- Om me rustiger te voelen op me werk heb ik leren plannen. Ik slaap daardoor beter. Als ik niet goed plan, heb ik te veel dingen te doen en neemt de druk onbewust vaak toe. Dan word ik sochtens wakker zonder het te begrijpen. Het boek of de methode die ik hiervoor aanraad is: Getting Things Done van David Allen.

- Algemene zaken die mij beter laten voelen waardoor je minder angstige gevoelens hebt zijn: geen caffeine, 3 uur per week minimaal sporten (en dan cardiosporten), weinig tot geen suiker, zoveel mogelijk biologisch eten zonder E nummers.

Ik hoop dat dit je kan helpen. Mocht je vragen hebben, contacteer me gerust.

Groeten,

Tim
Door Esther-35
#66559
Heel erg bedankt voor je tips!! Super dat je het hier deelt. En geweldig dat het zo goed met je gaat.
Door mulder
#66561
Goed voor je! Maar wat een discipline moet jij hebben, elke dag mediteren, sporten, etc. ;Petje af....Blijf af en toe iets posten hier, we hebben succesverhalen en tips hard nodig!
Door Timothy
#66566
mulder schreef:Goed voor je! Maar wat een discipline moet jij hebben, elke dag mediteren, sporten, etc. ;Petje af....Blijf af en toe iets posten hier, we hebben succesverhalen en tips hard nodig!
Dank je wel! Dat zal ik zeker doen. Wat me motiveert om de discipline vast te houden is: liever 1 uur per dag investeren in m'n gezondheid om me goed te voelen dan 17 uur lang stress of angst voelen (24 uur in een dag - 7 uur dat ik slaap).
Door Timothy
#66567
Esther-35 schreef:Heel erg bedankt voor je tips!! Super dat je het hier deelt. En geweldig dat het zo goed met je gaat.
Dank je wel! Ik hoop dat het ook met jou goed gaat. Zo niet, dan help ik je graag.
Door Esther-35
#66574
Timothy schreef:
Esther-35 schreef:Heel erg bedankt voor je tips!! Super dat je het hier deelt. En geweldig dat het zo goed met je gaat.
Dank je wel! Ik hoop dat het ook met jou goed gaat. Zo niet, dan help ik je graag.
Wat aardig van je! Ik blijf nog erg hangen in het piekeren en wat als. Vind het moeilijk om onbezorgd te kunnen genieten, want er kan vanalles gebeuren. Zou daar erg graag vanaf willen. Maar dat betekent anders denken en dat lukt me maar heel soms. Tips?
Door Timothy
#66579
Esther-35 schreef:
Timothy schreef:
Esther-35 schreef:Heel erg bedankt voor je tips!! Super dat je het hier deelt. En geweldig dat het zo goed met je gaat.
Dank je wel! Ik hoop dat het ook met jou goed gaat. Zo niet, dan help ik je graag.
Wat aardig van je! Ik blijf nog erg hangen in het piekeren en wat als. Vind het moeilijk om onbezorgd te kunnen genieten, want er kan vanalles gebeuren. Zou daar erg graag vanaf willen. Maar dat betekent anders denken en dat lukt me maar heel soms. Tips?
Geen dank. Het volgende woordje toevoegen aan wat als: DAN... En dan iets positiefs invullen. Bijvoorbeeld: Wat als ik mijn baan kwijt raak? DAN is dat het begin van iets nieuws. Dan kan ik iets nog leukers gaan doen en nieuwe ervaringen zorgen voor energie

Wat ook helpt is CGT (cognitieve gedragstherapie). Pak is pen en papier. Schrijf eens al je gedachten op die direct in je opkomen. Stel achter iedere zorg de volgende kritische vragen:

- ben ik hier aan het doemdenken?
- helpt dit mij?
- is dit de waarheid?
- wat zou ik tegen een vriend zeggen?
- heeft het verleden bewezen dat het ook goed kan aflopen?

Doe dit 15 minuten en gooi daarna ritueel de aantekeningen weg of verscheur ze. Gedachten zijn niet de waarheid. Heeft geen zin om daar te lang bij stil te zijn. Wees ook streng voor jezelf. Zeg eens: kom op, zo is het genoeg geweest, stop.

Mediteren helpt ook. Dan met name TM meditatie. Het is niet hier even makkelijk uit te leggen. Een simpelere vorm is: ga is op een stoel zitten en doe 5 minuten je ogen dicht en doe gewoon niks. Laat al die gedachten als een douche over je heen komen en wegglijden. Ze komen en gaan als wolken weg. Daarna voel je je rustig.

Gr. Tim
Gebruikersavatar
Door Pietjepaniek
#67423
Cognitieve therapie helpt prima tegen irreele gedachtes, maar wat vul je in als je last hebt van angst voor de angst, die behoorlijk reeel is (want je hebt echt die aanvallen)
Door Paniekloos
#67533
Het verbaast mij telkens weer. Iemand met angststoornissen die een paar weken of maanden paniek en angst vrij is en denkt dat ie genezen is en zich vervolgens als een soort goeroe gaat gedragen en denkt de oplossing te hebben gevonden. Onzin uiteraard. Ik ben nu al jaren paniek vrijj geweest zonder therapie of medicijnen ( jaar of vier denk ik) en vanmorgen TSJAKKA.
Door Pim
#67534
Ik denk dat we er nooit vrij van zijn we leren er alleen mee omgaan
Door mulder
#67543
Paniekloos,

Ik snap wat je bedoelt als je zegt dat paniek je altijd weer kan overvallen en je dus niet makkelijk kan genezen. Maar Timothy heeft voor zichzelf een manier gevonden om ermee om te gaan en wil anderen hierbij ook helpen. Dat is toch fijn, al heeft maar 1 persoon iets aan zijn woorden. Het is toch niet nodig om daar negatief over te doen.
Dus wat mij betreft Goeroe Timothy, blijf hier komen met je raad en advies!
Door Paniekloos
#67544
mulder schreef:Paniekloos,

Ik snap wat je bedoelt als je zegt dat paniek je altijd weer kan overvallen en je dus niet makkelijk kan genezen. Maar Timothy heeft voor zichzelf een manier gevonden om ermee om te gaan en wil anderen hierbij ook helpen. Dat is toch fijn, al heeft maar 1 persoon iets aan zijn woorden. Het is toch niet nodig om daar negatief over te doen.
Dus wat mij betreft Goeroe Timothy, blijf hier komen met je raad en advies!
Nee dat zegt ie niet, hij zegt dat hij volledig is genezen ( wel goed lezen wat er staat )

En ik kan hem nu al vertellen dat dat niet zo is.
Door mulder
#67545
Hoi Paniekloos,

Wat ik van harte hoop voor Timothy, is dat hij genezen is. Ik weet wat je bedoelt, ik ben ook 2 jaar paniekvrij geweest...was ervan overtuigd dat t achter me lag, dacht er niet eens meer aan. Tot 1 heftige aanval en dat was genoeg om me weer in die vicieuze cirkel te krijgen. Maar wie weet....niemand is hetzelfde.

Ik hoop in ieder geval dat Timothy blijft schrijven over zijn ervaringen, of hij nou genezen is of niet, het gaat erom dat hij wil helpen!
Door Krekel
#67575
Hallo allen,

Ik denk dat er veel gradaties in ziek zijn zijn als het gaat om angst en paniekstoornissen. Er zijn mensen die 1 slechte periode in hun leven meemaken en daarna nooit meer. Anderen worden met enige regelmaat steeds weer overspoeld door angsten en paniek ook al mediteren ze veel, doen ze verder alles goed en slikken ze medicatie enz.

Ik persoonlijk heb ook baat bij meditatie. Is een prima bewustzijnstechniek om de aanschouwer van je eigen gedachten te worden i.p.v. dat je je identificeert met je gedachten en emoties. Je ego wordt milder en je wordt vriendelijker naar je omgeving en de omstandigheden. En je wordt vriendelijker voor jezelf.

groeten,

Christian.
Paniekaanvallen en CBD Olie