Forum

Een aantal handige tips en trucs voor het verminderen van paniekaanvallen en natuurlijk tips en trucs voor tijdens een aanval.

Moderators: Leap, Leon

Door iijoysk
#64210
Ik was natuurlijk ( waarschijnlijk net als jullie allemaal ) opzoek naar een manier om mijzelf rustig te krijgen, m'n ademhaling onder controle te krijgen en om anders te leren denken, een kennis vertelde me over mindfulness, en zo ben ik eens informatie gaan zoeken op het internet, en heb een aantal boeken hierover gelezen.

Mindfulness is bedoeld om meer stil te staan bij het NU in plaats van je je bijvoorbeeld voordurend druk maakt over straks , morgen of juist over vroeger. Ook is de basis van het mindfulness je ademhalen, dus zitten er heel veel ademhalingsoefeningen bij.
Het is goed om je gedachtte te verzetten en het helpt bij mij om even een oefening te doen van 3 minuten als ik een paniekaanval voel opkomen. Ik moet eerlijk zeggen dat je er wel voor open moet staan, en dat het niet meteen na de eerste oefening helpt, het hielp bij mij na ongeveer een weekje elke dag 30 minuutjes oefeningen te doen, maar het is het zeker waard!

Hier zijn een aantal filmpjes op YouTube om een beeld te krijgen van wat mindfulness is:
https://www.youtube.com/watch?v=O68GC1ubkQw

https://www.youtube.com/watch?v=0WiTZAdE8Ao

In het begin toen ik deze filmpjes keek, dacht ik ; neee dit is totaal niks voor mij, maar ik ben het toch maar gaan proberen omdat ik echt meer rust wou. Het duurt dan wel een poosje voordat het werkt, maar dan heb je ook wat.

Je leert op een andere manier denken, en dat is juist wat wij allemaal nodig hebben!
Na een paar weken ga je het automatisch in het dagelijks leven toepassen wat alles een stuk gemakkelijker maakt.

Ook is er een app. Op mijn telefoon ( iPhone ) heet de app ; Mindfulness en is het een icoontje van een bloem ( groen blauw achtig ) . dan krijg je een aantal weken lang elke doordeweekse dag een nieuwe oefening, zo kan je het een beetje leren.

Ik hoop dat ik sommige van jullie hiermee kan helpen!
Door mulder
#64216
HOi, ik heb ook goede ervaringen met Mindfulness, ik heb een cursus van 8 weken gedaan en ik heb daar echt goede inzichten gekregen. Helaas is het geen kant en klaren oplossing, maar wel een goede manier om met angst en paniek om te gaan. Dus ik ben het helemaal met je eens, dit is een goede tip!!!
Door Timothy
#66554
Hoi,

Mindfulness heeft zeker voordelen naar mijn mening. Ik heb Mindfulness een paar maanden gedaan en verschillende medatietechnieken geprobeerd en deze wetenschappelijk bekeken naar wat er qua studies beschikbaar is. Bewezen is dat Transcendente Meditatie of NSR (de goedkopere variant) 4x zo krachtig is in het oplossen van angst dan mindfulness . Ik heb dit ook ervaren. Na 2 weken transcendente meditatie had ik veeel minder angst dan voorheen met Mindfulness. Daarnaast is transcendente meditatie eenvoudiger om te leren. Het is wel duur maar NSR (natural stress relief) is een alternatief. NSR (natural stress relief) is online 25 euro en is exact hetzelfde als transcendente meditatie, opgericht door oud transcendente meditatie trainers.

Mindfulness is bewezen om beter te zijn voor fysieke pijn bijvoorbeeld. Echter blijkt transcendente meditatie enorm veel beter te zijn voor angst en stressklachten dan Mindfulness:

Research on meditation has also shown a wide range of psychological benefits. For example, a 2012 review of 163 studies that was published by the American Psychological Association concluded that Transcendental Meditation had relatively strong effects in reducing anxiety, negative emotions, trait anxiety and neuroticism while aiding learning, memory and self-realization. Mindfulness meditation had relatively strong effects in reducing negative personality traits and in improving attention.
Paniekaanvallen en CBD Olie