Forum

Een aantal handige tips en trucs voor het verminderen van paniekaanvallen en natuurlijk tips en trucs voor tijdens een aanval.

Moderators: Leon, Leap

Door Leon
#8
De adrenaline is ons lichaam zorgt voor de spanning . De serotine in onze lichaam zorgt voor een happy gevoel in ons lichaam. Bij teveel stress en spanning wordt er veel adrenaline verbruikt en bij een tekort zal deze gaan snoepen aan je serotine gehalte waardoor je minder prettig zal gaan voelen. En dat duurt weer even voordat dat weer is opgebouwd en ook verklaard waarom wij ons na een aanval vaak nog dagen erna onprettig voelen. dan je moet serotine gaan aanmaken. Een van de vormen hiervan is te gaan sporten!!! en te bewegen. Nu is dat vaak bij ons een probleem omdat we juist bang zijn en dat moet je te zien overwinnen, je gaat niet dood aan paniekaanvallen. Ik weet wel het valt niet mee. ik heb speel comp. volleybal en moest regelmatig spelen ook na een aanval en hoe slecht ik mij ook voelde ik ging toch. ik ben echt bang geweest maar eenmaal aan het spelen zakte het wel en na een wedstrijd moe maar voldaan voelde ik mij al beter en was eerder door die slechte periode heen. En was weer overtuigd dat ik echt niets mankeerde( nou ja tot de volgende aanval weer natuurlijk). en door te gaan sporten, hoef je echt geen 5 km hard te lopen al ga je maar stevig wandelen desnoods in een sportschool waar getraind personeel je kan begeleiden. Dat snelle gebrek aan serotine kan wel eens de aard zijn van die aanvallen. Ik heb dan geen aanvallen meer maar als ik spanning en druk ervaar voel ik mij soms wel gauw down . Vorige week zat ik ook ff niet lekker in me vel en ben gaan sporten en het zakte weer.
Depressie en sportbeoefening Inleiding

Depressieve klachten komen vaak voor in onze westerse maatschappij. Als iemand depressieve klachten heeft bemoeilijkt dat het dagelijks functioneren en heeft dat veelal een negatieve invloed op de lichamelijke gezondheid. Veelal worden voor de behandeling van een depressie geneesmiddelen en psychotherapie voorgeschreven. Tegenwoordig wordt voor diegenen met een zwaardere depressie ook gebruik gemaakt van behandelingsprogramma's waarin bewegingsactivering centraal staat en krijgen personen met een lichtere depressie het advies om sportief te gaan bewegen (sporten). Uit de ervaring die de afgelopen jaren is opgedaan, blijkt dat depressieve klachten verminderen door regelmatige lichamelijke inspanning, mits aan de hieronder besproken voorwaarden wordt voldaan. Wat is een depressie?

Niet ieder 'down'-gevoel wordt tot de depressieve stoornissen gerekend. Bij een depressie is er in de meeste gevallen sprake van een veelheid aan verschijnselen, waarvan de sombere stemming het belangrijkste is. Iemand met een depressie voelt zich lusteloos en lijdt veelal aan slaapstoornissen. Het nemen van initiatief vermindert en prestaties op allerlei gebied lopen terug. Bij iemand die een depressie heeft veroorzaakt dit vaak schuldgevoelens. Naast deze psychische klachten treden ook lichamelijke klachten op. Denk hierbij aan gebrek aan eetlust, obstipatie, spierpijn, vanuit de nek optrekkende hoofdpijn, buikpijn, beverigheid en soms ook hyperventilatie in combinatie met angst- of paniekaanvallen. Over het geheel genomen is het denken, voelen, willen en bewegen traag en/of verstoord. Door de verscheidenheid aan klachten kan de primaire klacht, de sombere stemming, lange tijd niet onderkend worden. De oorzaak van het ontstaan van een depressie is nog steeds niet duidelijk. Deze kan gezocht worden in bepaalde lichamelijke (hormonale) of juist psychosociale factoren. Een scheiding tussen deze factoren is nog niet goed aan te brengen. Depressie en sport

Sport en beweging worden sinds enkele jaren beschouwd als aanvullende therapievorm naast de gebruikelijke behandelingen. Alhoewel het moeilijk is om stemming en welbevinden te meten, zijn bij milde vormen van depressie positieve ervaringen opgedaan. Dit geldt zowel voor de psychische als de lichamelijke klachten. Sport draagt bij aan een goede gezondheid. Nu is een goede gezondheid geen garantie dat men niet depressief zal worden, maar een goede gezondheid kan er wel toe bijdragen dat de zwaarte of duur van de depressie vermindert. Daarnaast stelt een goede lichamelijke gezondheid en conditie diegene die door een depressie wordt getroffen, beter in staat om hiermee om te gaan. Voordelen van sport

Maar sporten heeft nog meer voordelen! Door de lichamelijke inspanning kunnen de spieren zich ontspannen. Iemand die aan sport doet leer de reacties van het lichaam (weer) kennen en vertrouwen. Na verloop van tijd kan hij zijn grenzen verleggen en wordt het zelfvertrouwen groter. De angst voor tegenslagen en mislukkingen neemt af. Door het gevoel van welbevinden is de betreffende persoon beter opgewassen tegen de dagelijkse bezigheden. Bij mensen met depressieve klachten kan het beoefenen van een sport een positieve invloed op het stemmingsniveau hebben, waardoor de vicieuze cirkel waarin zij zich bevinden kan worden doorbroken. Ze ontdekken een gevoel van onafhankelijkheid. Daarnaast heeft sport ook een duidelijke recreatieve functie, waaraan men veel plezier kan beleven. Nadelen van sport

Te hard van stapel lopen bij het sporten kan echter een negatief effect hebben op de depressie hebben. Zo kan lichamelijke uitputting de gevoelens van neerslachtigheid of agressiviteit versterken, terwijl bij beginnende sporters de kans op blessures verhoogd is. Als hier onvoldoende rekening mee gehouden wordt, kan dat ertoe leiden dat iemand met een depressie van het sporten afziet. Daarmee wordt een kans vergooid op een gezonder en prettiger leven. Voorzorgsmaatregelen

Hieronder staan maatregelen die genomen moeten worden om problemen te voorkomen:


Sportmedisch advies
Sportmedisch advies is ook voor deze groep (weer) beginnende sporters van belang. Zij kunnen met hun vragen terecht bij een (sport-)artsen met de benodigde sportmedische kennis, die vaak werkzaam zijn bij een Sportmedische Instellingen (SMIs). Bij het Bureau Sportgeneeskunde is het praktijkadres van een sportarts of SMI in de eigen omgeving op te vragen (tel. (030) 225 22 90). Of zoek zelf op HYPERLINK www.sportgeneeskunde.com of HYPERLINK www.sportzorg.nl.
Geschikte tak van sport kiezen
Allereerst moet natuurlijk een geschikte sport gekozen worden. Over het algemeen zijn sporten aan te bevelen, waarbij men gedurende een langere tijd in beweging is. Wandelen en joggen zijn dus zeer geschikt. Krachtsporten en sporten die een grote technische vaardigheid vereisen zijn minder geschikt, zeker als ze in competitief verband worden beoefend. Hieraan wordt namelijk een combinatie van eisen gesteld op technisch, sociaal en lichamelijk vlak. Daarentegen wordt sporten in groepsverband aanbevolen, omdat dit het voordeel heeft dat daar een stimulans van uitgaat om regelmatig in beweging te blijven en 'onder de mensen te komen'.
Afstemmen tijdstip van sporten op stemmingsschommelingen
Als er sprake is van dagschommelingen in de stemming, dan is inspanning later op de dag aan te bevelen boven activiteiten in de ochtend. Vanzelfsprekend moet iemand die (ook) met medicijnen behandeld wordt, daar goed op ingesteld zijn voordat met sporten begonnen wordt.
Aandacht voor blessurepreventie
Vanzelfsprekend geldt ook voor mensen met depressieve klachten dat zij aandacht moeten besteden aan blessurepreventieve maatregelen, zoals het uitvoeren van een goede warming-up, cooling-down en een goede trainingsopbouw. Het dragen van goede hardloopschoenen is zeer belangrijk om blessures te voorkomen!
Sporter moet op de hoogte zijn van de effecten van sportbeoefening
De beginnende sporter die depressieve klachten heeft, moet goed op de hoogte zijn van lichamelijke en psychische effecten die bij het begin van de sportbeoefening kunnen optreden. Denk hierbij maar aan spierpijn, toename van vermoeidheid en bij depressiviteit eventueel ook een toename van angst. Bij een verstandige trainingsopbouw zijn deze klachten gering en verdwijnen ook weer!
MedicijngebruikPatiënten met depressieve klachten kunnen een medicament uit de volgende groepen gebruiken: antidepressiva (bijvoorbeeld Prozac), benzodiazepines (bijvoorbeeld Valium en Seresta) en Lithium. Bij sporten die een geringe inspanning vragen, spelen de mogelijke bijwerkingen van de nieuwe antidepressiva vrijwel geen rol. Bij gebruik van medicijnen uit de groep van de benzo-diazepines vormt de verminderde spierkracht door verslapping van spieren en het verminderde coördinatievermogen in de praktijk evenmin een probleem. Er is dan als regel eerder sprake van een gewenste ontspanning van het lichaam, die bij het sporten goed van pas komt. Bij gebruik van Lithium, dat meer bijwerkingen kan hebben, moeten zowel de sporter als de voorschrijvend arts goed op het ontstaan van deze bijwerkingen (zoals dorst, spiertrekkingen en stijfheid door vochtverlies) letten. Overigens betekent sport als aanvulling op de behandeling met antidepressiva niet automatisch een wijziging van de onderhoudsdosering en ook niet van de duur van de therapie. Voor de volledigheid: bovenstaande medicijnen staan niet op de dopinglijst van de IAAF/KNAU, zodat ook sporters die deze medicijnen gebruiken, gerechtigd zijn om aan wedstrijden deel te nemen. Neem voor de zekerheid contact op met de voorschrijvend arts of sportarts. Soms worden namelijk bij depressie (ook) andere medicijnen voorgeschreven die mogelijk wel op de dopinglijst staan! SamenvattingDepressies kunnen een grote negatieve invloed hebben op het leefplezier. Deskundigen zijn er van overtuigd dat bewegen en sport veel voordelen kunnen bieden voor hen die last hebben van depressieve klachten. Bij de sportkeuze dient per persoon rekening gehouden te worden met de persoonlijke klachten, wensen en mogelijkheden. Rustig en verantwoord opbouwen van de sportieve activiteiten en geduld zijn hierbij belangrijk. Bij twijfel of onzekerheid dient deskundig advies gevraagd te worden.
Gebruikersavatar
Door Femke
#157
Ook al wist ik dit al, nogmaal bedankt want t stimuleert me alleen maar om weer te gaan sporten :D

Grtjes Femke
Door Leon
#160
heel goed femke
loop niet te hard van stapel . bouw het rustig op
Door dj
#427
hoi hoi
pak zelf iedere dag de fiets en fiets elke dag gemiddelt 15 km om toch niet de hele dag binnen te zitten en met fietsen kan je je ook aan iets anders denken en bij mij helpt het zeker
groeten dj
Door lola
#457
hmm, wat herkenbaar. aan de ene kant wil ik straks naar spinning, maar andere andere kant kruip ik het liefst op de bank want voel me erg down. kreeg nl vanmiddag in de auto terug een PA (voelde m sochtends al aankomen helaas. tja, nu voel ik me inderdaad nogal onprettig in mn lijf.
groetjes,
lola
Door Sandra
#469
En ben je nog naar spinning geweest...............?
Moeilijk, erg moeilijk om je daar dan overheen te zetten.

Volhouden meissie!
Paniekaanvallen en CBD Olie