Forum

Een aantal handige tips en trucs voor het verminderen van paniekaanvallen en natuurlijk tips en trucs voor tijdens een aanval.

Moderators: Leon, Leap

Door deentje
#40209
op je ademhaling blijven letten en tellen 3 seconden in 4 seconden uit....

de dingen om je heen in je hoofd beoemen,,,

positief proberen te denken... niemand let op je.. iedereen heeft zijn eigen sores...

alle gedachten kloppen niet.. er is niks aan de hand.. en er gebeurd ook helemaal niks...

dit helpt mij t meest ;)
Door Ronron
#40222
Dank voor je antwoord, Deentje.

Ik lees dat vaker inderdaad, de dingen om je heen in je hoofd benoemen.
Wat is daar het achterliggend idee van? Afleiding?
Door zamzam
#40263
dat van dingen in je hoofd benoemen deed ik ook wel n de supermarkt toen ik daar vaak last had van aanvallen. Ik denk dat het te maken heeft met je focus op je omgeving brengen ipv binnen in jezelf en je de "ruimte" beter voelt en ingaat waardoor het beter gaat.

Ik liep dan door de winkel in mezelf van:' Ik loop hier gewoon, stap voor stap en loop nu langs het vlees...moet ik vlees hebben? nee. eens kijken, wat dan wel...hier is de frisdrank...." en dan tegen mezelf:"zie je ik loop gewoon door, ik voel me erg rot, maar ik loop hier gewoon en dat gaat gewoon, mandje in de hand, goh wat weegt dat mandje eigenlijk zwaar....etc etc" Ook laatst in de action (nare drukke winkel, rommelig waardoor ik vaak hyper daar). ik focus dan echt op wat ik kwam doen:'Nee, opletten nu, ik kwam voor haarverf, gewoon kijken naar de haarverf....blablabla..." en dat hielp.
Klinkt heel raar zo, en soms betrap ik mezelf erop dat ik het zelfs mompelend doe, dus hardop praat oven bepaal de dingen die ik zie. Maar vaak helpt het wel wat.

Dit zal in andere situaties ook zo werken.

In het OV werkt focussen op de natuur die langs de trein/bus etc gaat ook wel. Je echt focussen op de dingen in de grote ruimte om je heen en dan in jezelf een beetje analyseren wat je ziet en bijv bekijken hoe mooi de bomen zijn etc
Door Ikke
#40276
Hoi,

Idd dingen benoemen werkt heel goed. Afleiding, maar vooral focus verlegging. En je kan het overal inzetten; thuis, openbaar vervoer, winkel.
Een vriend van mij kreeg de tip om muntje in zijn broekzak te doen. En dan als de spanning toeneemt aan de muntjes voelen, en raden welke munt het is. Voor hem werkt het goed.

Groetjes Heidi
Door Wilfried
#40913
@ronron het achterliggende idee is dat deze tips extern gericht zijn. Bij paniek ben je geneigd intern te voelen wat er aan de hand is, en dat wordt er vaak niet beter op. Doordat je je aandacht extern verplaatst, ben je niet bezig met wat er intern gebeurd en hierdoor zal de paniek dan ook afnemen. Extern is bijvoorbeeld ook voelen hoe je op de stoel zit, waar je armen op leunen en waar je voeten zijn geplaatst, maar ook wat je ziet of hoort.
#41277
Ronron schreef:Graag hoor ik jullie tips en trucs hoe om te gaan met paniekaanvallen in het openbaar vervoer.
Dank !
hallo
ieder gaat er op zijn eigen manier mee om als die en pa in het ov krijgt
heb zelf op nieuw leren reizen met het ov !
ben namelijk zelf helemaal gek van de trein ik reisde vroeger elke dag met de trein door het land en in maart 2001 sloeg zoals ik het zelf altijd noem het noodlot toe .
ik reisde die morgen vanuit nijmegen met de trein naar utrecht om te gaan werken
de reis ging voorspoedig totdat er 2 km voor station maarn de intercity ging afremmen
en niet meer verder ging vanwege en bovenleiding breuk . en ik had iemand bij me staan op dat moment die en pa en hyperventilatie aanval had niet wetende dat ik zelf ruim 6 maanden later niet meer durfde te reizen 1.5 jaar lang .ik maakte voor mij werk gebruik van de trein omdat ik geen rijbewijs heb.Ik heb me zelf opnieuw leren reizen met de trein eerst naar het perron toe gaan om op en bankje te gaan zitten en de trein binnen te laten komen en dat heb ik ruim 6 maanden gedaan en toen kwam het moment dat ik samen met me moeder de trein in ging naar mijn oma in amsterdam en dat ging valikant mis .ik ging voor mijn gevoel 3 treden omlaag op de trap maar ondanks de goeie hulp van het personeel van de ns reis ik weer met de trein. en als ik tegen woordig met trein ga dan zorg ik er voor dat mijn mobieltje en volle accu heeft voor het geval dat .en kijk ik waar conducteur is en ik stap dan in waar hij of zij zich ook is .als ik dan en paniekaanval krijg loop ik naar de conducteur toe en leg de situatie uit aan hem en vaak blijft de conducteur bij me in de buurt of als ik weet waar hij of zij zit is het al goed voor mij
ik ga over 3 weken in het weekend van 14 en 15 mei 2011 naar belgie met de trein
mvgr Dennis
Door hannah28
#42554
Wanneer ik lange afstanden reis in de trein, heb ik altijd mijn mini laptop mee om vrolijke series op te kijken. Dit helpt mij enorm! Ik moet in ieder geval iets te doen hebben wat me afleid van mijn gedachten. Verder altijd rescue spray van Bach en oxazepam in mijn tas. ( dat laatste is echt als de nood HEEL hoog is..
En mijn vriend en ik hebben onlangs een klein autootje gekocht en daar doe ik nu de korte afstanden mee.. Kan ik altijd aan de kant zetten en tot rust komen.
Groetjes,
Hannah
Door panicme
#42764
zo dingen benoemen werkt inderdaad echt, goede tip!!!!
thanks!
#68929
Nu 2 x per trein op vakantie geweest. Eerst een kort ritje met de Thalys van Amsterdam naar Antwerpen. Dat ging zonder enige angst. Tweede keer Amsterdam naar Berlijn. Toen ging het mis vlak na station Osnabruck. Trein stopte ineens. Bleek er verderop een andere trein tegen vrachtauto op overweg gebotst. Wat hielp dat de Duitse conducteurs voortdurend informatie gaven wat er ging gebeuren. Moesten wachten op rangeerlocomotief die trein ging terug slepen naar Osnabruck. Daarna via een enorme omleiding via Bremen naar Berlijn. In Bremen een half uur wachten omdat de machinist een verplichte rustpauze moest nemen. Ik hield mij rustig door naar achterkant trein te lopen en het aankoppelen van de locomotief te bekijken en foto's te maken. Reis heeft 2 uur langer geduurd dan gepland. Terugreis hadden we minder privacy ondanks gereserveerde plaatsen. Van ander treinstel was airco uitgevallen en al de passagiers werden verdeeld over de rijtuigen.
#68948
wil schreef: 30 nov 2021, 11:50 Nu 2 x per trein op vakantie geweest. Eerst een kort ritje met de Thalys van Amsterdam naar Antwerpen. Dat ging zonder enige angst. Tweede keer Amsterdam naar Berlijn. Toen ging het mis vlak na station Osnabruck. Trein stopte ineens. Bleek er verderop een andere trein tegen vrachtauto op overweg gebotst. Wat hielp dat de Duitse conducteurs voortdurend informatie gaven wat er ging gebeuren. Moesten wachten op rangeerlocomotief die trein ging terug slepen naar Osnabruck. Daarna via een enorme omleiding via Bremen naar Berlijn. In Bremen een half uur wachten omdat de machinist een verplichte rustpauze moest nemen. Ik hield mij rustig door naar achterkant trein te lopen en het aankoppelen van de locomotief te bekijken en foto's te maken. Reis heeft 2 uur langer geduurd dan gepland. Terugreis hadden we minder privacy ondanks gereserveerde plaatsen. Van ander treinstel was airco uitgevallen en al de passagiers werden verdeeld over de rijtuigen.
daar kunnen ze hier in nederland nog van leren info geven aan de reizigers , voor de rest is de reis wel goed verlopen naar nederland ?
#68951
Terug reis naar Nederland ging zonder angst. Vond het wel vervelend dat we onze privacy kwijt waren omdat er 2 andere reizigers naast ons gezet werden door de conducteur vanwege de aircoproblemen in ander rijtuig. Spraken in een taal die niet te volgen was. Dus met ze praten ging niet. Gelukkig gingen die er in Hengelo uit. Dus naar Amsterdam weer met ons tweeën en alle ruimte om gemakkelijk te zitten.
#68952
wil schreef: 15 dec 2021, 14:00 Terug reis naar Nederland ging zonder angst. Vond het wel vervelend dat we onze privacy kwijt waren omdat er 2 andere reizigers naast ons gezet werden door de conducteur vanwege de aircoproblemen in ander rijtuig. Spraken in een taal die niet te volgen was. Dus met ze praten ging niet. Gelukkig gingen die er in Hengelo uit. Dus naar Amsterdam weer met ons tweeën en alle ruimte om gemakkelijk te zitten.
AH dat is minder gelukkig dat ze al vroeg de trein verlieten privacy terug
Paniekaanvallen en CBD Olie