Forum

Een aantal handige tips en trucs voor het verminderen van paniekaanvallen en natuurlijk tips en trucs voor tijdens een aanval.

Moderators: Leon, Leap

Door matthias9
#52380
Hallo,

Ik heb heel erg last van hyperventilatie/paniekstoornis, heb vroeger een angststoornis gehad en ben bang dat dit allemaal net zo erg als vroeger wordt.

Bij mijn werk is het altijd warm ongeveer 10 - 15 graden warmer dan buiten (Videotheek) dus stel je voor het is 25 graden buiten dan is het binnen al gauw 35 - 40 graden, vooral met mijn klachten is dit heel zwaar ik heb dan een ventilatortje maar daar krijg ik alleen maar droge ogen van, ik voel me steeds heel naar op me werk en dit bouwt ook extreem veel spanning op in me lichaam!

Na me werk voel ik me dan ook echt heel raar steken in m'n borst en de hele mikmak.
Ook als ik naar het toilet moet moet ik een trap op en daar kunnen andere niet komen (Werk overigens altijd alleen in de zaak) en elke keer als ik een voet op die trap zet gaat me hart echt als een beest te keer moet je na gaan als ik helemaal boven sta! Dus steeds weer in paniek hierdoor.

Ook als ik de deur op slot doe als ik dicht ga en alles af moet sluiten moet ik die trap op en dit kost me gewoon heel veel moeite ben laatst zelfs een keer helemaal in paniek naar buiten gerend omdat ik dacht dat ik een hartaanval kreeg werd helemaal gek en draaide toen door.

Mijn vraag is heeft er iemand tips? Op het moment zorg ik er voor dat er altijd iemand is als de deur op slot gaat, maar ja dit kan ik ook niet blijven doen...

Kan iemand mij tips geven wat ik op zo'n moment moet doen? Ontspanningsoefeningen? Noem maar op alles wat een mogelijkheid heeft om te helpen. :-)

Thanks,
Door Luusz
#52387
Ik heb een keer een tip gekregen om 4 seconden in the ademen, 4 seconden uit en 4 seconden niets dan krijg je rustigere ademhaling. Er bestaan ook andere afleidingsmethoden zoals noem allemaal namen met A of de tafel van 5.
Maar het belangrijkste is denk ik dat je je gaat realiseren dat het angst is en dat er niets gebeurt, je moet proberen niet op te geven en door te gaan! dit zal moeilijk zijn maar uiteindelijk bereik je er meer mee als dat je op een dag thuis komt te zitten.
Door Charriie
#60609
Mijn vorige psycholoog zei dat ik bij acute paniek (en eigenlijk ervoor wanneer je het voelt opkomen) 4 seconden moet inademen en vervolgens 7 seconden uitademen. Misschien helpt het om daarbij een hand op je borst te leggen en een hand op je buik om de ademhaling via je buik proberen te begeleiden. Ik weet niet of dit lukt maar misschien kan het je wat meer rust geven als je het gevoel krijgt dat je gaat piekeren en het escaleert. Ik weet niet of je deze tip al wist maar ik hoop dat je snel een oplossing kan vinden voor jezelf :) heel veel sterkte
Paniekaanvallen en CBD Olie