Forum

Een aantal handige tips en trucs voor het verminderen van paniekaanvallen en natuurlijk tips en trucs voor tijdens een aanval.

Moderators: Leon, Leap

Door music
#16273
Zoals velen wel weten is het belangrijk om op je ademhaling te letten: je uitademing verlengen en letten op een buikademhaling (hand op je buik).

Daarnaast is het belangrijk om op je houding te letten! een goede lichaamshouding werkt ook al (ook omdat je ademhaling daardoor beter wordt). Rechtop zitten/staan, schouders naar achter etc.

En daarnaast is afleiding erg belangrijk, zoals:

1. Je gezicht nat maken met koud water - dit maakt een duikreflex aan waardoor je brein een bericht naar je lichaam stuurt om het af te remmen.
2. Tel zo snel mogelijk van 100 naar 0 en probeer dit steeds te herhalen. Of andere wiskundige dingen.
3. Zet je favo muziek hard aan en zing mee.
4. Zeg tegen jezelf: paniek heeft me nog nooit kwaad gedaan, paniek heeft nog nooit iemand anders kwaad gedaan en dat zal het ook nooit doen. ik weet wat het is en het is niks (oftewel: neem de power uit de aanval)
5. Zeg tegen jezelf dat wat je voelt alleen maar sensaties zijn en niets meer dan dat en dat sensaties nog nooit iemand pijn hebben gedaan.
6. Kijk een grappige video op TV, hardop lachen helpt daarbij.
7. Kijk niet in de spiegel
8. Eet een appel. En daarna nog een als je wilt.
9. Klap zacht tegen je wangen en dans rond - dit helpt om je gedachten in de war te brengen.
10. voor in de nacht: ga uit bed, zet de tv aan, pak wat drinken, een een appel en blijf bewegen.
11. Praat met iemand via de telefoon - alleen praat niet over je angst.
12. Doe iets fysieks als je kunt.
13. Ga niet zitten! blijf bewegen.

Je kunt ook meerdere van bovenstaande dingen tegelijk doen, dat is nog beter voor de afleiding.

Wat bij mij persoonlijk helpt:

Als ik achter de computer zit: patience
Animatie films kijken.
En wat helpt om de angst te laten opkomen is kinderboeken lezen 8) Ik lees nu "Het oneindige verhaal" nog een keer, erg leuk :)

Ik hoop dat jullie er iets aan hebben.
Gebruikersavatar
Door manuella
#16277
bedankt voor de tips 8)
Gebruikersavatar
Door essie64
#16425
Goeie tips!!
Is het een idee dat iedereen zijn of haar tips op het forum zet??
Samen staan we sterk...

Mijn tips:

thuis:

Hardop lezen ( ademhaling reguleren)
Zingen
Handen onder de kraan
Dom huishoudelijk klusje gaan doen
Computeren( marktplaats afstruinen)
Spa drinken( met bubbels) ga je lekker van boeren!!

Buiten:

Optelsommen maken van kentekens
alle blauwe auto's tellen ( of rode of groene)
omgeving goed bekijken (afleiding)
Goed je voeten voelen op de straat

O, ja en tegen mezelf zeggen: er is nog NOOIT iemand doodgegaan aan paniek, en er is ook nog nooit iemand gestikt.
als je het ECHT benauwd krijgt word je blauw, en niet rood!!

Wie volgt??
Gebruikersavatar
Door manuella
#16441
ik heb nog niet zoveel tips:

-zingen
-praten met men ventje
-met men kinderen beginnen spelen
-gewoon ff liggen en tot rust komen


buiten denk ik

-ik zit in de auto en ben zo thuis als ik dat wil...
-voor de rest probeer ik zoveel mogelijk mijn grenzen te verleggen...
Altijd een meter of 2 verder wandelen
Door Leon
#16448
Ik heb wel een tip maar ik denk dat het meer een mannending is.
Ik zat te twijfelen of ik het nu wel zou neerzetten hier. Maar aan de andere kant is het weer heel gewoon. en zeker mannen eigen maar misschien ook voor vrouwen hoor. Maar goed het is tip en het mij zeker wel geholpen.

Niet als ik een echte paniekaanval had maar wel als ik maar aan het malen en piekeren was probeerde ik mijn gedachtes te veranderen in andere gedachtes.Toen ik een keer las jaren geleden dat wij mannen zo vaak aan sex dachten heb ik toen geprobeerd om dat eens uit te buiten en te proberen. En ik moet zeggen het was inderdaad een zeer goede afleiding om aan sex te gaan denken en fantaseren als je weer eens zo maal en piekerdag had . Dus het werkte wel . Helaas had die medaille ook een keerzijde want dan kon ik daar soms ook enorm in mee drijven in die gedachtes dat ik daar weer teveel mee bezig was wat ook niet weer niet goed was. Kreeg je weer die gedachtes dat je oversext was e.d. en zeker na mijn paniekperiode heel veel last van gehad en nu soms ook nog ( ben bijna zelfs naar sexuologe geweest ervoor) maar goed beter die gedachtes dan die paniekgedachtes.

Het is geen tip voor iedereen maar denken aan sex is wel een zeer sterke afleider.
Gebruikersavatar
Door manuella
#16458
Liekskovic schreef:Smsen en bellen!

smsen en bellen kan ik absoluut niet,
smsen zeker niet die knopjes indrukken enzo :)
Gebruikersavatar
Door erica
#16463
mwa ben een vrouw leon en tja wij doen zulke dingen ook wel hoor als zegt er niemand iets hahaha dus niks ergs aan ja of ik ben zo en ja deze tips hoor ik vaker maar doe het eigenlijk nooit dus ga ik dan toch maar eens mee beginnen stil zitten werkt idd niet zij mij psygoloog ook al want je moet je adrenaline kwijt ren een trap op en af zegt ze altijd tegen mij maarja doe dat maar eens met een aanval :oops: en sporten ja daar blijf ik bij ben er pas mee begonnen maar werkt goed hoor :D
Door Leon
#16468
Ja ik weet dat wel Erica. Ik heb het een tijd geleden ook wel eens over gehad want het is echt een serieuze tip maar dat werd nou niet echt positief op gereageerd maar goed hier is weer een andere groep paniekers dus misschien krijg ik nu andere reacties. Want je hebt het over sport maar liefde bedrijven is ook soms topsport. Dus eigenlijk ook goed voor je. Dus eigenlijk als je tegen een aanval aanzit juist wel doen of eens proberen als de gelegenheid zich voor doet.

Ja het werkt wel he Erica om te gaan sporten. Ik vekondig het niet voor niets al jaren
Gebruikersavatar
Door erica
#16489
ben het daar ook mee eens hoor :oops: ook al heb ik een aanval liefde bedrijf ik dan toch en meestal ben ik daarna wel van een paniekaanval af idd :D
Door J
#16490
Als ik het zo lees heb ik het idee dat paniekaanvallen heel persoonlijk kunnen zijn om hier mee om te leren gaan.
Fruit eten helpt bij mij helaas niet. Blijven staan of doorgaan veroorzaakt bij mij bijna flauwvallen.
Wat ik kan proberen is water in mijn gezicht als een soort van schrikreactie , maar verwacht dat de kracht van mijn aanval hier te groot voor kan zijn. Mijn hartbonzen zal hierdoor niet gaan verdwijnen.
Eigenlijk is het misschien wel het beste om het te leren voorkomen. Tja was de oplossing maar zo makkelijk.

John
Gebruikersavatar
Door erica
#16501
J schreef:Als ik het zo lees heb ik het idee dat paniekaanvallen heel persoonlijk kunnen zijn om hier mee om te leren gaan.
Fruit eten helpt bij mij helaas niet. Blijven staan of doorgaan veroorzaakt bij mij bijna flauwvallen.
Wat ik kan proberen is water in mijn gezicht als een soort van schrikreactie , maar verwacht dat de kracht van mijn aanval hier te groot voor kan zijn. Mijn hartbonzen zal hierdoor niet gaan verdwijnen.
Eigenlijk is het misschien wel het beste om het te leren voorkomen. Tja was de oplossing maar zo makkelijk.

John

ben je al ooit flauwgevallen als je doorgaat of blijft staan?
Door J
#16505
Erica : ben je al ooit flauwgevallen als je doorgaat of blijft staan?
Beste Erica,

Je kan niet volgen wat er om je heen gebeurt en dat duurt zo'n 2 a 3 seconden. Je blijft staan maar het voelt alsof je bijna neer gaat. Dat heb ik dan een paar keer in een korte tijd.
Wat hier aan vooraf gaat zijn opvliegers bij het leven , daarna komen de tintelingen in benen , dan armen , benauwdheid (geen hyper) handen gaan trillen , hartbonzen en steken en het eindigd daarna met spierpijn en steken. Niet echt leuk idd en dat terwijl ik regelmatig 's avond voor ontspanning ook nog een stukje loop.
Van sporten raak ik compleet uitgeteld en ben daardoor door oververmoeidheid sneller van mijn stuk te krijgen. Rust is voor mij toch echt een vereiste , misschien kan ik zo beter de aanvallen opvangen.

Erica : Bedankt voor je reactie's.
Gebruikersavatar
Door erica
#16509
ik weet hoe je je voelt heb dit zelf in de periode als mijn maandelijkse probleem komt :D maar misschien gaat ik nu heel lullig overkomen maar wen je vast aan hier hihii doordat jij dus gaat rusten zet je je hersens dus op dat niveau je moet juist proberen om beetje bij beetje door tegaan met wat je aan het doen bent! niet stoppen je gedachten weten nu dat je niet doorgaat doe dit wel want er komt echt niks hoor! ja hoor je nu denken lekker makkelijk lullen, klopt! maar zo overleef ik mijn paniek ook stukje bij stukje


sterkte iig
Paniekaanvallen en CBD Olie