Forum

Hier kun je alles kwijt wat je niet denkt kwijt te kunnen in één van de andere categoriën.

Moderators: Leap, Leon

Door Frans Jan
Ik zoek een boek over wat er nou exact in de hersenen gebeurt wanneer je een paniekaanval hebt, angst ervaart enz. Graag reacties of mensen zo'n boek kennen. Zelf kwam ik het onderstaande tegen, maar ik zou er graag meer over willen lezen:

Wat gebeurt er in de hersenen bij angst?
Drie gebieden in de hersenen zijn betrokken bij angst: de amygdala, de mediale prefrontale cortex en de hippocampus. Met name de amygdala speelt een centrale rol bij het ontstaan (de vreesconditionering) en de vermindering (het “afleren”) van angst.De amygdala bestaat uit 2 delen: de basolaterale amygdala die informatie ontvangt over de geconditioneerde- en ongeconditioneerde stimulus; en de centrale nucleus die informatie krijgt die eerder door de basolaterale amygdala is verwerkt.
a,Bij het (aan)leren van angst komt informatie van zowel de geconditioneerde stimulus als de ongeconditioneerde stimulus samen in bepaalde angstneuronen in de basolaterale amygdala. Dit leidt tot versterking van de geconditioneerde input en activatie van neuronen in de centrale nucleus van de amygdala. Vanuit de centrale nucleus lopen zenuwen naar de hypothalamus en hersenstam, en ontstaat de angst met de bijbehorende gedrags- en lichamelijke veranderingen. (angstgevoelens, snellere hartslag, snellere ademhaling etc.)
b,Bij het afleren van angst is er sprake van input vanuit de mediale prefrontale cortex, die neuronen in de intercalated cell masses van de amygdala activeren. Dit kan rechtstreeks, of via extinctieneuronen in de basolaterale amygdala. Gevolg is remming van de activiteit van angstneuronen in de centrale nucleus van de amygdala; de angst verdwijnt.
c,Bij opnieuw ontstaan van de angst, is de hippocampus actief. Deze beoordeelt de actuele situatie en activeert remmende interneuronen in de basolaterale amygdala. De activiteit van de extinctieneuronen neemt hierdoor af en de angstreactie is hernieuwd
Door P. Aniek
:roll:
Laatst gewijzigd door P. Aniek op 01 mei 2012, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Frans Jan
Bedankt! Had de referenties over het hoofd gezien.
Door sannie02
Hallo,

Het boek"het duiveltje van de geest"" (auteur Lee Baer) heeft bij mij zo goed geholpen. Heel duidelijk over angsten, Paniek en dwangedachten en wat dat in je hersenen doet enzo. heel veel geruststelling heeft dit boek mij gegeven. Als ik mij even niet goed voel, dan pak ik het boek er snel bij...

Gr sandra
Paniekaanvallen en CBD Olie